The Body Shop genopstår
Tidligere ansatte har købt rettighederne til The Body Shop i Sverige og Danmark og vil sikre en bæredygtig fremtid for firmaet
Efter nyligt globalt ejerskifte er The Body Shop tilbage på sporet med fornyede kræfter og i Sverige og Danmark bliver det nu med svenske og danske ejere ved roret.
En stærk ejergruppe med fire erfarne profiler skal fremover stå i spidsen for at drive det etiske skønhedsfirma som head franchiseejere i Sverige og Danmark. Alle fire har på et tidspunkt i deres karriere haft lederroller hos The Body Shop, og har desuden bred international erfaring fra andre store firmaer.
Tegnende for ejergruppen er to tidligere administrerende direktører, Mark Hermann og Cecilia Daun og med på ejerholdet er også Alexis Tchikladzé og Nina Juul, som alle er fælles om et brændende ønske om at genoplive skønhedsbrandet. Med tidligere erfaring fra The Body Shop har de ikke sluppet kærligheden til det grønne firma og kaster nu deres passion og investering i projektet.
“Verden har brug for et værdistærkt brand som The Body Shop og kunderne fortjener effektive og innovative produkter med ordentlig etik til fair priser” udtaler Mark Hermann (medejer og CEO).
Trods dystre udmeldinger har The Body Shop ikke været helt lukket – mange butikker verden over er forblevet åbne inklusive selvstændigt ejede butikker i Sverige og Danmark (franchise). Men det har været en hård medfart for firmaet og ansatte under det midlertidige globale ejerskifte.
Nu er der nye spillere på banen både for det globale firma, som har fået nye dedikerede ejere i firmaet Auréa under ledelse af CEO Charles Denton og en ny fremtid for brandet i Sverige og Danmark med de nye ejere og en konkret handlingsplan.
The Body Shop har været pioner for etisk skønhedspleje siden dets start i 1976, hvor det revolutionerede branchen ved bl.a. at kæmpe imod dyreforsøg, for miljøet og fair handel og som noget helt unikt involverede kunder med aktivistiske kampagner. Firmaet sælger skønhedsplejeprodukter med fokus på innovative, naturlige og 100% vegansk certificerede ingredienser.
Fornyelse af The Body Shop og berettigelse som brand
Ejergruppen vil fremtidssikre firmaet med en ny forretningsmodel, der involverer stærkt fokus på digital udvikling, ekstraordinær kundeoplevelse og strategisk omnichannel salg med B2B og DTC. De er overbeviste om at The Body Shop kan genvinde positionen som ledende aktør indenfor skønhed.
”Det er ikke direkte en genoplivning, for brandet har ikke været dødt, men det er nye positive visioner, kompetencer og kræfter til innovation” udtaler Cecilia Daun.
Ejergruppen ser en unik mulighed for at nå nye kundegrupper og samtidigt begejstre de mange loyale fans.
De er bevidste om at der skal en stor indsats til for at opbygge ny webshop, systemer og logistik samt genskabe kundedatabasen. De arbejder døgnet rundt for at gøre det muligt at lancere den spritnye webshop i starten af november, samt at åbne flagskibsbutikker i Malmø og Stockholm ligeledes i november.
Noget af det første head franchiseejerne vil tage fat på er at supporte de nuværende 20+ privatejede butikker (franchise), som har kæmpet en brav kamp. Butiksejerne er entreprenante forretningskvinder for hvem The Body Shop ikke ”bare” er et brand, men en filosofi og en livsstil. En nuværende forretningsejer har allerede lavet aftale om en butik mere.
Og så vil de være hvor kunderne er og involvere dem. ”Vi vil råbe højt om hvorfor The Body Shop er unik og lytte til kundernes ønsker og bekymringer og sammen vil vi skabe forandring ” siger Nina Juul.
Mark Hermann afslutter ”Vi er ildsjæle, der har løftet store opgaver før og ikke er bange for at tage fat. Vi tror på, at det godt kan være professionelt at have det sjovt, så vi værner om en kultur med plads til mod, forskelligheder og vilde idéer”.FAKTA:
Om The Body Shop
Om The Body Shop:
The Body Shop er et globalt forandringsskabende skønhedsfirma. De tilbyder produkter af høj kvalitet indenfor hud- og hårpleje samt makeup, som er etisk producerede med fokus på effektive og naturlige ingredienser.
Firmaet blev grundlagt i 1976 i England af Anita Roddick, der med fremsyn og aktivistisk tilgang skabte et ikonisk brand med stærke værdier bl.a. kampen imod dyreforsøg, for menneskerettigheder, miljøfokus, Fair Trade handel samt et inkluderende skønhedsideal med fokus på selvværd. Det var langt før sin tid og revolutionerede skønhedsbranchen. The Body Shop er en certificeret B Corp™ virksomhed og det første globale skønhedsbrand, der har opnået at få 100% produktformuleringer certificeret af The Vegan Society.
Om head franchise-ejergruppen:
Mark Hermann: CEO og medejer.
Stor international erfaring fra globale skønhedsfirmaer i direktørroller hos bl.a. Molton Brown og Dermalogica. Mark var tidligere ansat hos The Body Shop i 15 år, herunder som General Manager for Sverige og Danmark 2007-13 og siden på det globale kontor. Med et stærkt forretningsstrategisk fokus og lang erfaring med forhandlinger og relations opbygning er Mark godt rustet til at lede virksomheden gennem omstilling.
Cecilia Daun: Chair(wo)man of the board og medejer
Bred erfaring fra ledende roller i forskellige brancher og nuværende direktør for et større byggefirma. Cecilia har 25 års erfaring fra The Body Shop, hvor hun tidligere var General Manager for den svenske og danske del (2013- 16). Hun tilfører et stærkt netværk, analytisk forretningsforståelse og kendskab til detailhandlens dynamik.
Alexis Tchikladze: COO og medejer
Omfattende erfaring indenfor økonomi og controling fra store firmaer som L’Oréal og Chanel. Tidligere Head of Finance for The Body Shop, hvor han har var i 8 år. Alexis ekspertiseområde er optimering af forretningssystemer, sikring af omkostningseffektivitet og at drive langsigtet bæredygtig vækst.
Nina Juul: Sales & Customer experience Director og medejer
Solid international erfaring fra ledende stillinger i forskellige lande og senest senior konsulent og executive coach. Tidligere del af The Body Shop i 20 år, hvor hun var Retail Director for EMEA indtil 2018 og før det bl.a. Head of Retail i Sverige og Danmark. Ninas fokus er kundeoplevelse, udvikling af koncepter og relationer samt værdidrevet salg.