Temu skruer op for charmeoffensiven
Den kinesiske gigant Temu vil have bedre fat i de europæiske forbrugere og har derfor travlt med at overtale europæiske og danske virksomheder til at sælge via deres gigantiske platform.
Foto: 123RF.com
Temu er på en charmeoffensiv blandt danske og europæiske virksomheder for at få dem til at sælge deres varer via platformen. Foreløbig preller charmeoffensiven af på virksomhederne, men udviklingen er værd at følge, lyder det fra Dansk Erhverv, der opfordrer til, at man som dansk virksomhed allerede nu begynder at forholde sig til spørgsmålet: Hvad vil du gøre, hvis du får muligheden for at markedsføre dit produkt til knap 500 mio. potentielle kunder?
Temu’s charmeoffensiv blev indledt i 2024, men får nu et nøk mere. Det overrasker ikke Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Temu har i mine øjne en klar mission med det her træk: De vil fremstå mere europæiske over for forbrugerne, og så vil de vise på flere markeder, hvor de er under pres fra lovgiverne, at de har danske og europæiske brands og derfor ikke bør sanktioneres.”
Skal tænke sig grundigt om
Virksomheden IDhair har fået tilbuddet af TEMU, men har valgt at takke nej. Det vil flere andre formentlig også gøre, vurderer Niels Ralund, som har talt med flere virksomheder, der har fået tilbuddet.
Han vil ikke gøre sig til dommer over, om virksomhederne skal hoppe på Temu-vognen, men han kan godt forstå, hvis virksomhederne ikke lader sig friste. For selvom det kan virke lokkende at nå ud til så mange kunder, skal man være sig bevidst om, at der er en risiko ved at blive forbundet med en virksomhed, der har det ry, som Temu har blandt både virksomheder og forbrugere:
Niels Raalund. Foto: Dansk Erhverv
"Det er jeg helt overbevist om, at virksomhederne også tænker på.”
Udover risikoen for at blive sat i bås med Temus tvivlsomme ry og endnu mere tvivlsomme produkter, skal virksomhederne også huske på, at der er en risiko for, at man kan blive afhængig af en platform som Temu, pointerer Niels Ralund: "Vi har set tidligere, at man bliver lokket ind, og så stiger prisen for at være med pludseligt."
Kan ændre markedet
Selvom Temu får svært ved med at lokke danske virksomheder med ombord, er charmeoffensiven værd at holde øje med. Temu forventer, at 80 procent af den europæiske omsætning på sigt vil komme fra ”local-to-local” forretningen – altså fra europæiske sælgere til europæiske købere.
”Det bliver svært, tror jeg, men hvis vi har lært én ting af Temu, så er det, at vi ikke må undervurdere dem. Og hvis de lykkes bare nogenlunde, så kan de blive en endnu større konkurrent for de danske virksomheder. Derfor er det helt klart en udvikling, vi følger tæt.”
Det vil virke bedst at overholde reglerne
Hvis Temu virkelig vil charmere både danske virksomheder og forbrugere, så er der en lettere måde, siger Niels Ralund: De kan begynde at spille efter samme regler, som de danske og europæiske virksomheder gør:
”Hvis de begyndte at fjerne nogle af de ulovlige og farlige produkter og fik deres mange kinesiske sælgere til at leve op til reglerne, ville det formentlig også hjælpe Temu til på sigt at blive mere attraktiv. Det er dog desværre et naivt håb, tror jeg."