Husk pligten til digital bogføring
Fra 1. januar 2026 har alle virksomheder, der omsætter for mere end 300.000 kr. om året, pligt til digital bogføring.
Foto: 123RF.com
Fra 1. januar 2026 sættes sidste etape af bogføringslovens regler om digital bogføring i kraft. Det betyder, at det ikke længere kun er de store virksomheder, som skal indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen. der har pligt til at arbejde med digital bogføring. Det gælder nu alle virksomheder, saloner og butikker med videre med en omsætning på mere end 300.000 kr. i to på ginanden følgende år, lyder det fra PwC.
Erhvervsstyrelsen anfører i en nyhedsmail, at den nye bekendtgørelse blandt andet gælder følgende virksomheder:
- Personligt ejede virksomheder med en nettoomsætning over 300.000 kr. om året i to på hinanden følgende år.
- Foreninger med en erhvervsmæssig nettoomsætning over 300.000 kr. om året i to på hinanden følgende år.
- Årsregnskabspligtige datterselskaber af finansielle virksomheder, forsikringsvirksomheder og ATP, som har været undtaget tidligere, fordi de bruger et koncernforbundet bogføringssystem.
PwC slår fast, at de endvidere fået oplyst, at Erhvervsstyrelsen også anser filialer af udenlandske virksomheder for at være omfattet af digital bogføring med virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2026 eller senere, og at det er den faktiske nettoomsætning, som tæller, og ikke en budgetteret nettoomsætning eller en nettoomsætning omregnet til 12 måneder.
Eksisterende virksomheder er kun omfattet af kravet om digital bogføring, hvis nettoomsætningen er over 300.000 kr. i årene 2024 og 2025.
Hvis virksomheden pr. 1. januar 2026 ikke har afsluttet to indkomstår, træder kravet om digital bogføring tidligst i kraft for begyndelsen af det tredje indkomstår. Nystiftede virksomheder omfattes først af kravet om digital bogføring fra begyndelsen af det tredje indkomstår og kun såfremt år 1 og 2 også begge var over 300.000 kr.