Selvbruning kan give mersalg i salonen

Salget af selvbruningsprodukter er støt stigende på det danske marked. Forbrugerne vælger selvbruning som et alternativ til solbadning, og som en mulighed for at få en fin glød i huden hele året. Og produkterne kan skabe mersalg i både frisørsaloner og i skønhedsklinikker.

Foto: Vita Liberata

30.12.2024

Pia Finne, hair.dk

”Der er sket rigtig meget indenfor selvbruning de senere år”. Det slår Tove Brink Pedersen, der er brand manager hos GM Trading, fast. Fra at være produkter, der var vanskelige at påføre uden at få striber, og som i øvrigt lugtede dårligt, er selvbruningsprodukterne i dag en stor del af rigtig mange kvinders skønhedsprocesser. Derfor er det også produkter, der kan give mersalg i frisørsaloner og i klinikker; de er ikke voldsomt dyre, de er forholdsvis lette at rådgive og vejlede om, og de er en selv af selvforkælelsesoplevelsen og derfor oplagt til impulskøb i salonen.

GM Trading har i en årrække være distributør for Vita Liberata, der er et irsk selvbrunerbrand, som har eksisteret i mere end 20 år, og som dermed har været med fra selvbruning var noget helt nyt.

Tove Brink Pedersen er brandmanager hos GM Trading. Foto: GM Trading

”I dag skal produkterne ud over at være selvbrunende også sikre at farven er flot, at den ligger pænt, og at den holder godt. Herudover skal selvbruneren rumme ordentlige, plejende ingredienser, der giver fugt til huden, hvad enten det glæder lotion, mousse eller dråber, der mikses med ansigtscremen”, forklarer Tove.

Indfarver de døde hudceller 

Selvbruner indfarver de døde hudceller i det øverste hudlag, forklarer Tove. Tidligere udtørrede selvbrunerprodukterne huden. Det gør de ikke mere, tværtimod er de også plejende og fugtgivende, for dermed opnår man det flotteste og mest naturlige resultat.

Tove fortæller, at der er sket utroligt meget på markedet igennem de seneste 8-10 år, at både store som mindre brand har fået et boost, og at produkterne er blevet meget bedre, ikke mindst drevet af at forbrugerne forventer mere af deres produkter i dag.

”Forbrugerne gider ikke længere de udtørrende, lugtende produkter, så det er stort set alle brands i dag kommer ud over. Farven, de efterlader, er flottere, de er mere gyldne og afstemte i tonerne, og selvbrunerlugten er minimal”.

Et sundt og naturligt look er en trend

Om årsagen til, at selvbrunerprodukter er boostet så voldsomt i de senere år, mener Tove, at det hænger sammen med flere ting. Det en kæmpe trend i tiden at have en naturlig, sund udstråling. Men samtidig er der også en trend, at man ikke solbader så meget mere, fordi det ikke er sundt at opholde sig i solen, og så er selvbrunere jo et fantastisk alternativ. Ydermere er selvbrunere i høj grad blevet promoveret på de sociale medier, og det er også noget, som Tove opfordrer forhandlerne til.

”Det er produkter, hvor det er let at lave før- og efterbilleder og små videoer om, hvordan man påfører produkterne bedst muligt; forbereder huden med en peel og en smule lotion, hvorefter man påfører enten moussen eller lotion, og det skal forhandlerne helt klart benytte sig af”.

Foto: Vita Liberata

Selvbruner er også en produktgruppe, der findes i alle prisklasser. ”Man kan købe selvbruner i supermarkedet, men der er ingen tvivl om, at man får, hvad man betaler for, og vil man have pleje, naturlige ingredienser og måske et vegansk produkt, som mange også søger, så skal man som forbruger netop gå til fagfolk; frisøren, en klinik eller anden specialhandel ”, siger Tove Brink Pedersen.

Kommer i mange former

Selvbruner kommer i mange former: Lotion, mousse, mist og dråber til ansigtet. Men fælles er, at man bruger produkterne til at opbygge farven gradvist, så det ser naturligt ud og passer til den enkelte

”Forbrugerne stiller også krav om, at de gerne vil have produkter med flere funktioner. Det vil sige, at produkterne skal give en fine glød, men de skal også være plejende og give fugt, og dråberne til ansigtet må gerne have anti-age effekt. Og så skal produkterne være nemme at anvende,” forklarer Tove, der tilføjer, at Vita Liberata-bestselleren er en mousse, der er let at påføre med en tilhørende handske. ”For det, man hører gang på gang er, at striber er et no-go, og jo lettere produktet er at påføre, jo færre striber.”

Tove deler forbrugerne op i to: Dem, der bruger quick-fixet; en bodylotion med instant selvbruner-effekt eller ”Bodyblur”, der fungerer som en usynlig nylonstrømpe, og som kan bruges, hvis man skal have lidt ekstra farve på kroppen til weekend i byen, og dem, der bruger lotion og mousse med en ”gradual” eller justerbar effekt samt anti-age selvtanning dråber i ansigtscremen, og det er på de produkter, det største salg ligger - hele året rundt.

Hun fortæller også, at langt de fleste af de produkter, der findes på markedet i dag, er skabt af naturlige ingredienser. ”Det er ganske enkelt det, forbrugerne søger”. 

Det, der giver farven i Vita Liberatas produkter, er økologiske sukkerroer. Herudover har man designet et kompleks, der indkapsler lugten, så produkterne stort set er lugtfri.

”Det, der skaber den typiske selvbrunerlugt er aminosyrer, der går i forbindelse med de døde hudceller. Det betyder også, at f.eks. kost, medicin eller anden udefra kommende påvirkning har indflydelse på, hvor meget selvbruneren lugter. Nogle brands vælger at skjule det med parfume. Vi vælger at indkapsle lugten i stedet.”

Der udvikles løbende 

Tove Brink Pedersen slår fast, at den store markedsandel ligger på produkter, der er nemme at bruge, og hun understreger, at her er næsten alle brands godt med. Men hun mener også, man vil blive ved med at produktudvikle, så produkterne forbedres, farven holder længere med mere, og hun løfter også sløret for, at der fra Vita Liberatas side vil komme til at ske spændende ting i 2025. 

Foto: Vita Liberata

Spørger man ind til, hvor længe selvbrunerfarven holder, er spændet stort, nemlig fra tre til syv dage.

”Det afhænger rigtig meget af, hvad man gør i dagene efter på føringen, for det er døde hudceller, der indfarves, så bader man i klor, holder farven ikke så lang tid, men sørger man for at holde huden fugtet, kan farven holde i op til en uge”.

En ny kategori i vækst

Selvbruningsprodukterne er en forholdsvis ny kategori inden for skønhedspleje. Men den er vækstet så meget, og udviklet så meget, at Tove Brink Pedersen understreger, at det bestemt ikke er en kategori, man må overse. Bl.a. fordi alle forbrugere kan være med, uanset om man vil være mørk solbrun, eller man bare vil have en flot glød året rundt. 

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Foto: Vita Liberata

Foto: Vita Liberata

Foto: Vita Liberata

Relateret indhold

30.12.2024hair.dk

Selvbruning kan give mersalg i salonen

02.12.2024Just Add People

Sponseret

DU HAR 24 TIMER ⏰

30.10.2024Just Add People

Sponseret

Head Spa er kommet til Danmark! 🇩🇰

17.08.2024hair.dk

Designpris-vinder kåret på Formland

29.07.2024hair.dk

Æstetisk ansvarlighed

25.06.2024Trontveit

Sponseret

PURE Skin ATTITUDE Miracle Lipstick Blue

12.06.2024hair.dk

Inner beauty er det nye sort i skønhedsbranchen

21.05.2024hair.dk

Jeg er skønhedsaktivist

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

26.02.2025

Tid

19:00

Sted

Vejle

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

03.03.2025

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023