Inner beauty er det nye sort i skønhedsbranchen

I øjeblikket taler alle om inner beauty som det nye, men danske Nani har arbejdet med inner beauty konceptet de seneste otte år – siden grundlæggeren Kim Charles valgte at opsige sin stilling som statsautoriseret revisor og i stedet tage en tre-årig uddannelse på Urteskolen. ”Jeg ville gerne bygge bro mellem det alternative og det konventionelle sundhedsvæsen”, siger han.

Inner beauty er det nye i skønhedsbranchen. Foto: Nani

12.06.2024

Pia Finne, hair.dk

”Jeg kan med hånden på hjertet sige, at jeg tog springet fra at være statsautoriseret revisor til at arbejde med kosttilskud af ren passion. Jeg var glad for mit job og mit partnerskab, så det var et 100 pct. tilvalg. Ind imellem må man bare sige, at store beslutninger i livet, der kan være uoverstigelige og svære, pludselig ikke er så svære alligevel”. Det siger Kim Charles, der for otte år siden startede Nani efter at have sat sig selv på skolebænken og gennemført en tre-årig uddannelse på Urteskolen.

På Urteskolen mødte han Hanne Buchholtz, og efter nogle omveje, blev hun ansat i Nani i 2013. ”Herefter brugte vi tre år på at udvikle produkter såvel som en company-identity, finde fornuftig emballage og ikke mindst de rigtige leverandører”, forklarer Kim, og han understreger, at det ikke var fordi, de var langsomme, men fordi det var en langhåret proces at finde leverandører, der kunne leve op til de krav, der blev stillet.

”Vi havde på forhånd besluttet, at kompromiser springer vi over”, lyder det fra Kim. Flere bestod ikke Hannes prøve, og så var det bare forfra igen. 

Kim Charles vil gerne være med til at bygge bro mellem det alternativ og konventionelle sundhedsvæsen, og hans holdning er, at man i stedet for at pege fingre, burde udveksle erfaringer.. Foto: Nani

Og det er de glade for i dag. ”Vi ved med os selv, at vi har gjort os umage, og at alle produkter og leverandører fra begyndelsen levede op til vores krav om dels at bruge den nyeste generation af kosttilskud på markedet, og dels at de udelukkende skulle være fremstillet af naturlige kilder; i princippet som fødevarer koncentret på vitaminer og mineraler”, forklarer Kim, der videre tilføjer, at et andet ord for det er ”Food state”.

”Mange producenter skriver ”rene og naturlige produkter. Rene måske - men naturlige kan vitaminerne ikke være, når de er fremstillet på et laboratorium og herefter mikset med urter”, siger Kim, og ifølge ham er Nani blandt de ganske få i Danmark, der arbejder med produkter på ren planteform.

Groede vitaminer

Det kræver dog lidt forklaring for en ikke kyndig som mig, for at vitaminerne er groede, er noget, jeg ikke har hørt om før…

”Når vi f.eks. skal lave et nyt batch af vores hår multivitamin, begynder vi med at bede en af vores farmere om at begynde at gro boghvidespirer. De små fyre skal vokse i flere uger, før de er optimeret for det, vi gerne vil have i dem, nemlig en matrix af plantefibre og aminosyrer, vitaminer og mineraler mm.  Når pulveret er klar, får vi det ind, og fylder det i vegetabilske kapsler”.

Om produkter, der er ”Food state” forklarer Kim videre: Tilgangen er, at kroppen meget bedre kan optage vitaminer i deres naturlige form. Det har den øvet sig på i millioner af år, ganske enkelt når vi spiser. Men det er jo potente vitaminer og mineraler, vi har med at gøre, derfor er det også vigtigt, at cellernes receptorer, når vitaminerne og mineralerne kommer med blodet rundt i kroppen, kan genkende vitaminet og enten sige ja tak, det mangler jeg, eller nej tak og sende det videre uden at det får lov til at gennemtrænge cellemembranen. Præcis det samme som der sker, når man spiser mad”.

Jeg vil bygge bro

En af årsagerne til, at Kim i sin tid startede Nani var, at han, som han selv siger det ”gerne vil være med til at bygge bro mellem det alternativ og konventionelle sundhedsvæsen, og hans holdning er, at man i stedet for at pege fingre, burde udveksle erfaringer.

Kim Charles har dog en klar fornemmelse af, at danskerne i høj grad er begyndt at forstå naturlige kosttilskud, og at det er en kategori, man går mere og mere op i.

Foto: Nani

”Men vi er bagefter f.eks. Tyskland, hvor samarbejdet mellem konventionelle læger og den alternative verden er betydeligt større, og her er der ikke nogen, der kigger skævt til andre”.

Omkring det danske marked siger Kim, at der jo i mange år har været fokus på, hvad man putter på kroppen, men ikke så stort fokus på, hvad man putter i kroppen. ”Danskerne har bare regnet med, at det, de køber, som den største selvfølge er naturligt. Men om de er begyndt at fange det, det må jeg sige et stort ja til”.

Han fortæller dog også, at det har været slidsomt at nå dertil, hvor man er i dag, og at man nu kalder produkterne ”på planteform” for at tydeliggøre, at de er i fødevareform, er en del af den rejse.

”For det fangede forbrugeren ikke helt. Men det går ret godt nu. Vi får mange positive tilkendegivelser, og vi mærker klart, at forbrugerne nu tager fortællingen om de naturlige kilder til sig, og at det giver mening for flere og flere i alle aldersgrupper, alle samfundslag og i alle egne af landet.

”Og vi har kunder af alle køn.  Det er nyt, for mændene er først kommet til nu”.

Vi vil være i bevægelse

Hos Nani har man et ufravigeligt mantra: ”Vi vil være i bevægelse, og vi vil være nysgerrige hele tiden, for det er den nysgerrighed og appetit på hele tiden at gøre det en smule bedre, der er drivet”, pointerer Kim.

En del af den udvikling er netop at gro ingredienserne selv. Det begyndte Nani at gøre for et par år siden.

”I begyndelsen havde vi selvsagt ikke behov for de mængder, der skulle til, for at vi kunne entrere med producenter. Det har vi nu gjort os fortjent til ved netop at udvikle os. Men vi er hele tiden ude for at se, hvad der sker, og vi er løbende på udkig efter gode, nye samarbejdspartnere”.

I dag tæller sortimentet 34 produkter: vitaminer og mineraler samt kurpakker, der afspejler livets gang med de livsudfordringer, der måtte være for både mænd, kvinder og børn.

I Nani multivitamin er der ni ingredienser, og som Kim fortæller, kræver det en del koordinering i forhold til de forskellige ingredienser og spiringsprocesser. Derfor er det en kompleks størrelse at arbejde med naturlige ingredienser. 

Nani’s magnesium kommer fra søsalat, og calcium stammer fra rødalger, der alle er bæredygtigt håndhøstet, når de har gjort den gavn, de skulle på havbunden.

Når det gælder fiskeolien, fortæller Kim, at den stammer fra Alaska vildlaks. Fisken fanges bæredygtigt, da den fanges på et optimalt tidspunkt i laksens livscyklus. Lakseolien udvindes udelukkende af afpuds fra de friskfangede spisefisk - bæredygtigt og uden madspild. 

Men for Kim er det vigtigt, at man bliver ved med at være nysgerrig. ”Hver mandag har vi et fællesmøde, hvor ideerne flyver rundt. Nogle dør der, andre går vi videre med, så der lanceres løbende nye produkter. Faktisk har vi lanceret to nye produkter, de seneste syv måneder, og der er flere på bedding”.

Tendenserne i markedet

Som med alt andet, er der også tendenser i kosttilskud, og spørger man ind til, hvad der sælges mest af lige nu, lyder det: Mælkesyrebakterier og probakterier, fiskeolie og multivitaminer.

Det seneste nye er kosttilskud til børn. Foto: Nani

De to seneste nyheder fra Nani er kosttilskud er til børn. Vi har lanceret mælkesyrebakterier til børn og en blanding af calcium og magnesium, der bliver mere og mere populære også til børn, fordi mange enten ikke kan tåle mælkeprodukter eller lever i veganske hjem. Mælkesyrebakterierne kommer som små frugtbidder, der er lette at spise og Calcium+Magnesium i smagsneutralt pulver”.

Masser af rådgivning

Kim medgiver, at kosttilskud kan være en jungle at bevæge sig ind i, og har man som forbruger ikke overblikket, så kan man spørge hos Nani.

”Vi forsøger at svare på de gængse spørgsmål på vores hjemmeside, men man er også meget velkommen til at ringe til os for at få den rigtige kombination, der passer den enkelte. For det er unødvendigt og uhensigtsmæssigt at spise for meget kosttilskud, hvis man tænker, at man vil helgardere sig. 

Når det gælder fremtiden, er Kim Charles fortrøstningsfuld. ”Igennem de seneste tre år har vi set en opadgående vækstkurve, og den vækstrejse stopper ikke her”.

Foto: Nani

Foto: Nani

Relateret indhold

06.09.2024hair.dk

Virksomhederne bliver bedre til at indberette skatter og afgifter til tiden

05.09.2024hair.dk

Nedgang i antallet af konkurser i august

25.06.2024Trontveit

Sponseret

PURE Skin ATTITUDE Miracle Lipstick Blue

12.06.2024hair.dk

Inner beauty er det nye sort i skønhedsbranchen

21.05.2024hair.dk

Jeg er skønhedsaktivist

15.05.2024hair.dk

Avanceret teknologi og ressourcer fra Azorerne

14.05.2024IdHAIR Company A/S

Sponseret

To nyheder fra IdHAIR!

09.05.2024hair.dk

Beskyttelse mod solens stråler

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

02.09.2024

Tid

09:00

Sted

Aalborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

03.09.2024

Tid

09:00

Sted

Silkeborg

PARK Styling
Kursus
INTRO- OG INSPIRATIONSKURSUS I PARK BEAUTY

Vi er glade for at invitere dig til vores gratis kurser, hvor vi vil udforske vores lækre beauty produkter og forbedre dine færdigheder inden for makeup og salg.

Dato

03.09.2024

Tid

10:00

Sted

København

ZENZ
Kursus
FARVEKURSUS BALAYAGE

Bliv fortrolig med forskellige lysningsteknikker som balayage, babylights, ombré, teasylights og meget mere.

Dato

09.09.2024

Tid

09:00

Sted

Thoravej 7, st. 2400 København NV

Pact Nordic A/S
Kursus
Women’s Cut It’s a Bob and Short Hair 9/9 2024 i København

Vil du skabe et unikt univers for dine korthårede, kvindelige kunder, så bør du vælge dette givende dagskursus.

Dato

09.09.2024

Tid

09:30

Sted

København

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
TREND TOUR FW24 // Poly Chromatic

TREND TOUR FW24 - POLY CHROMATIC. DU INVITERES IND I EN MODERNE VERDEN AF KLIP, FARVE OG STYLING. EN AFTEN HVOR VI VIL HYLDE INDIVIDUALISTEN, BRYDE GRÆNSER OG INSPIRERE DIG MED TIDENS TRENDS. Træd ind i et avantgarde univers af hårmode og kreativitet. Vi udforsker en verden, hvor individet er tidens trend, der anvendes som inspirationskilde. Kurset er en eksklusiv mulighed for at fange essensen af tidens klip- og farvetrends, og opleve den spænding der opstår ved, at skabe skønhed med håret som lærred. Følg os, mens vi indtager hårets uendelige muligheder, med en vision for personlig stil og udtryk. Vores trend tour leveres af vores freelance team bestående af Julie Jacobsen & Simone Høj, samt vores in-house teknikere Henriette Foldager & Peter Holt. Kl. 19.00 - 21.30 (mad serveres fra kl. 18.30). Pris 899 kr. inkl. mad.

Dato

09.09.2024

Tid

19:00

Sted

Silkeborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023