Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb

Danskerne elsker impulskøb: 38% af alle køb sker uden forudgående research. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research. På tværs af produktkategorier, er der ligeledes store forskelle i graden af impulskøb, hvor særligt køb af tøj, sko og tilbehør sker impulsivt.

Foto: 123RF.com

DI Handels nye undersøgelse af omni-channel i detailhandlen, som er foretaget i samarbejde med Epinion, viser en række spændende indsigter i danskernes indkøbsmønstre på tværs af fysiske og online kanaler. Udover at afdække danskernes købskanaler, er research fasen for over 9.200 forskellige køb også blevet afdækket, og det gemmer ligeledes på nogle interessante indsigter.

Danskerne elsker at impulskøbe

Knap 4 ud af 10 (38%) af alle køb af non-food varer og produkter var uden forudgående research. Andelen er nogenlunde stabil på tværs af regioner og svinger mellem 37% og 39%. Dykkes der ned i andelen på tværs af generationer, er der dog nævneværdige forskelle, hvor særligt millennials skiller sig ud. Her er det nemlig blot 34% af alle køb, som er impulskøb. Til sammenligning er det for Gen Z, Gen X og Boomers mellem 37 og 39% af alle køb, som er impulskøb. Med andre ord, kunne det indikere, at millennials har en tendens til at være mere velovervejet i deres køb.  

Det er dog særligt når impulskøb i fysiske butikker sammenlignes med online køb, at de store forskelle bliver udpenslet. Her gør det sig nemlig gældende, at knap hvert andet køb (46%) i fysiske butikker er impulskøb, mens det for online kun udgør hvert fjerde køb (27%).

”Detailhandel med fysiske butikker er vigtigt for Danmark, og vi kan se i vores resultater, at de fysiske butikker fortsat dominerer dansk detailhandel. Impulskøbsniveauet i fysiske butikker viser, hvorfor kundestrøm er så vigtig for dem. Uden kundestrøm vil fysiske butikker simpelthen dø, fordi en stor del af salget i fysiske butikker ikke er drevet af vores rationale, men af alle vores sanser som lugt, syn, føle og høre. Selvfølgelig køber vi også impuls på nettet, men her er det kun den visuelle sans, som webshops kan påvirke under købsprocessen pt.” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel.

Det er dog ikke kun på tværs af fysiske og online kanaler, at det er forskel i graden af impulskøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig også, at impulskøbsniveauet varierer betydeligt afhængigt af hvad vi køber.  

Knap hvert andet køb af tøj, sko og tilbehør er impuls

Med en andel på 46% af danskernes køb af ”tøj, sko og tilbehør”, som har været impulskøb, er det således den produktkategori, som har det højeste impulskøbsniveau. Det er skarpt efterfulgt af ”apotek, helse og skønhed” på 44%, samt ”legetøj, hobby og kultur” på 40%. Omvendt er impulskøbsniveauet for ”elektronik” på 20% og derfor er den produktkategori, hvor køb med research fylder mest. Altså er der en forskel på hele 26 procentpoint i andelen af impulskøb mellem ”tøj, sko og tilbehør” og ”elektronik”.

Forskellene i impulskøbsniveauet kan også hænge sammen med hvor kompliceret produktet er og hvor dyrt det er. Undersøgelsen viser nemlig, at vi i snit bruger 531 kr. på impulskøb i fysiske butikker og 582 kr. på impulskøb online. Når vi derimod researcher købet inden, er forbruget i forbindelse med det seneste køb også betydeligt højere. Her bruger vi nemlig 834 kr. i fysiske butikker og 771 kr. online pr. køb. Forbruget i fysiske butikker er dermed 57% højere, når der researches, sammenlignet med når det er impulskøb. For online er der derimod en lidt mindre forskel på 32%.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

20.11.2024hair.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

19.11.2024hair.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

19.11.2024hair.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024hair.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

15.11.2024hair.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

15.11.2024Worldline

Sponseret

Vintertilbud på den elegante Android mobil terminal!

14.11.2024hair.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

14.11.2024PARK Styling

Sponseret

PARK inviterer endnu en gang til branchens største Awardshow og julefest på Tivoli Hotel!

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023