Hold dig fra Facebook

Skal du have succes med salg på de sociale medier, skal der investeres både tid og penge. Og at lade en tilfældig medarbejder tage sig af SoMe strategien er en kæmpe fejl, mener digital direktør i Operate, Benjamin Rud Elberth. Han vender tingene lidt på hovedet i forhold til mange andre eksperter, og slår fast, at det er svært at få succes på de sociale medier, at det kræver en stor indsats og ikke sker overnight. ”Og hold dig fra Facebook, medmindre du vil ofre det, det kræver”, siger han.

Foto: Daria Nepriakhina/Unsplash

17.01.2024

Pia Finne, hair.dk

Ingen vil nogensinde bede salonens yngste medarbejder om at deltage i Debatten hos Clement Kjersgaard på DRTV for at diskutere frisørbranchens situation uden medietræning, uden at have stået foran et kamera før, uden at vide, hvem modtageren er og uden at have alle facts på plads. Det er lige så forkert og en kæmpe fejl mange begår, at bede salonens yngste medarbejder om at være SoMe-ansvarlig uden professionel træning, uden annoncekroner og uden rigtigt at kende modtageren – og så i øvrigt forvente et salg. Det mener Benjamin Rud Elberth, der er digital direktør Operate.

”De sociale medier virker i forhold til at flytte både mennesker og salg; hvis man gør det ordentligt”, slår han fast, og Benjamin Rud Elberth ved, hvad han taler om, for han har været med siden de sociale mediers spæde start for 15 år siden, og han har været med til at flytte både holdninger og politiske stemmer med de sociale medier.

Benjamin Rud Elberth, der er digital direktør Operate. Foto: Benjamin Rud Elberth

Men han mener tilgangen til de sociale medier er helt forkert fra rigtige mange både små detailhandlende og større virksomheder. ”De sociale medier er den eneste kommunikationsdisciplin, man hovedløst kaster sig eksperimenterende ud i uden at kende hverken modtagerne eller fakta. Her er det legalt at spørge naboens fætter, der engang har startet en Facebookgruppe, om hjælp. Men det er ikke godt nok, og resultater er en nation af døde Facebook-sider, der ikke gør noget godt for nogen”, fastslår Benjamin Rud Elberth, der tilføjer, at man som inspiration kan kaste et blik på virksomheder som bl.a. Matas og de store supermarkedskæders tilgang til de sociale medier, for de har knækket koden.

Gå professionelt til værks

Man kan sagtens få salg på de sociale medier, understreger Benjamin. Men dem, der har succesen er kendetegnet ved at der også at have et annoncebudget og ikke mindst er det dem, der har sat sig ind i algoritmerne i forhold til opbygningen af profilen.

”Man skal holde sig for øje, at på de sociale medier er konkurrenten ikke salonen rundt om hjørnet. Konkurrenterne er de store nationale og internationale virksomheder. Det er brandingspecialister som Jesper Buch, og det er specialister i digital markedsføring som Christian Arnstedt, der ikke laver andet 24/7. Det er dem, man er i konkurrence med”.

Benjamin Rud Elberth understreger også, at det absolut ikke er for at skræmme nogen fra at sælge varer på de sociale medier, men på den anden side, mener han, det er vigtigt, at man anerkender, at de sociale medier er professionelle værktøjer, der er svære at bruge, og at det kræver både tid til at sætte sig ind i dem og at udvikle profilen, og penge til at støtte op om udviklingen.

Hold dig fra Facebook

Langt de fleste frisører arbejder primært med Facebook som socialt medie, men Benjamin rådgiver små og mellemstore virksomheder til ikke at hoppe på Facebook men i stedet at forsøge sig på Instagram, der også er ejet af Meta som Facebook er det.

”Instagram er ganske enkelt den letteste platform at få et budskab igennem på. De store virksomheder har fundet ud af det, men de små og mellemstore butikker og virksomheder har ikke helt opdaget det endnu”.

Skal du sælge noget via Instagram, er det relativt simpelt at tage et billede, poste det og trykker ”på boost opslag”, så du kan sende nogle annoncekroner efter opslaget. Så kan du senere udvikle brugen af reels og stories og gøre det mere avanceret.
”Skal man arbejde med Facebook er det allerede avanceret fra begyndelsen. Man skal bygge Facebook-siden ordentligt op, forstå algoritmerne i både billede og tekst, man skal producere et billede og en tekst til algoritmerne og i den rigtige lingo og bruge avanceret annoncering, og det er langt sværere end Instagram”, forklarer Benjamin, der mener, at har man ikke arbejdet med Facebook før, kræver det mindst 10 timers træning at nå dertil, hvor man reelt kan flytte et salg.

”Så egentlig er det relativt katastrofalt, at så mange små og mellemstore virksomheder bruger Facecbook som sin SoMe kommunikationsplatform. For har man ikke læst op på det, er det som at forsøge at køre bil uden kørekort. Det går godt nogle gange, men pludselig begynder man at undre sig over, at der er så mange spøgelsesbilister på vejene…”.

Han mener, en del af problemet er, at vi alle sammen tror, vi har helt styr på Facebook, fordi vi har været medlem af en gruppe. Men at bruge platformen til salg er noget helt andet”.

Han pointerer også, at der findes masser af kurser. For omkring 5000 kr. kan man få professionel træning i, hvordan man arbejder med Facebook, og det er givet godt ud for virksomheden frem for at bruge tre år på at prøve sig frem, hvor man ellers kunne have solgt varer.

Selvstudie er en anden mulighed, men også det kræver tid. Vil man det, fastslår Benjamin, at det tager 10 sekunder at google ”Facebook algoritmer og Benjamin Rud Elberth”. Og har man tiden, kan der læses alt om algoritmer til både Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube. 

”Materialet kan hentes ganske gratis og der ligger tusindvis af eksperttimer bag. Det er min måde at række ud til virksomhederne på”, fastslår Benjamin, der dog også advarer, for går man ind i den vil det forekomme både kryptisk og svært. Men; det er en nødvendighed.

Det handler om mindset

Skal man sætte sig ind i at bruge de sociale medier professionelt, handler det om mindset, siger Benjamin, og han mener, man skal begynde med at antage, at man intet ved, og bruge det som udgangspunkt.

  • Vælg den kanal, du vil arbejde på
  • Byg profilen rigtigt op
  • Lav indhold, der passer til algoritmerne og teknikken
  • Lav salgstragter, der leder forbrugeren ind i butikken

Foto: Giorgia-de-Lotz/Unsplash

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimer din forretning

Detailhandlen står over for unikke udfordringer og muligheder i en tid præget af digital transformation og ændrede forbrugerpræferencer. Det handler det om at være på forkant med de nyeste tendenser og holde øje med den udvikling, der hele tiden sker inden for både forretningsdrift og ledelse. For optimeres forretningen, og forbedres kundeoplevelsen, øges salget og indtjeningen.

Relateret indhold

16.10.2024hair.dk

7,7 milliarder kroner mangler at blive indsamlet

16.10.2024hair.dk

Danskerne elsker impulskøb

15.10.2024hair.dk

Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter

15.10.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

KAO vinder af ”World’s most ethical companies”

14.10.2024Just Add People

Sponseret

Åbningstider: Tiltræk dine drømme-kunder ⏰

14.10.2024PARK Styling

Sponseret

Succesfuld generationsskifte i PARK By Frisør R

14.10.2024hair.dk

Nu åbner pulje på 115 mio. kr. til mere liv i bymidter

11.10.2024hair.dk

2025 vil byde på færre konkurser

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Odense

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

16.09.2024

Tid

10:00

Sted

København

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Kolding

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

18.09.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
WOMENS HAIR couture

Weekend kursus | Dameklip | Look and Learn & Hands-on

Dato

19.09.2024

Sted

Ann Leivsgard. Knabrostræde 1A, st.th, 1210 København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023