Flatpay er den hurtigst voksende virksomhed i Nordeuropa
Den danske betalingsvirksomhed Flatpay har på kort tid etableret sig som en af de hurtigst voksende virksomheder i Nordeuropa. Siden stiftelsen for to år siden er virksomheden vokset til 400 medarbejdere, og i 2025 forventes tallet at overstige 1000.
Foto: Flatpay
Flatpay udfordrer en branche, hvor små og mellemstore virksomheder ofte har haft begrænset adgang til fleksible løsninger og god kundeservice. Virksomheden, der er specialiseret i betalingsløsninger, blandt andet i form af kassesystemer, lægger ifølge CMO og partner i Flatpay Rasmus Carlsen, stor vægt på den interne kultur:
"Når mennesker får stjerner på skulderen, så glemmer de at behandle andre med respekt. En leder, som ikke behandler medarbejdere ordentligt, kan være enormt demotiverende for en organisation. Det er uhyre vigtigt at have folk, som har positiv energi. Det er vi lykkedes med. Det modsatte kan være gift for en organisation," siger han.
Frihed under ansvar
Udover den positive energi har Flatpay fokus på at skabe en arbejdsplads med stort ansvar til den enkelte medarbejder. Der rekrutteres ud fra potentiale frem for erfaring, og medarbejderne opfordres til at stille spørgsmål og udfordre eksisterende praksis.
"Vi ansætter rigtig mange mennesker, og det kræver, at vi internt har en stærk kultur, hvor alle trives med frihed under ansvar og tør stille spørgsmål til det, man ikke forstår. Som virksomhed udfordrer vi status quo i markedet, og det kræver, at vi faciliterer en kultur, hvor vores medarbejdere tør gøre det samme internt," siger Camilla Wested, HR-partner i Flatpay.
Interne ledere bliver kulturbærere
For at sikre en stærk virksomhedskultur på tværs af markederne, sender Flatpay danske medarbejdere ud i nye lande frem for at ansætte eksternt.
"Der er gode udviklingsmuligheder, fordi vi vokser så hurtigt som virksomhed. Det er en stor prioritet for os at udstationere eksisterende medarbejdere til at indgå i åbningen af nye markeder. På den måde tror vi på, at vi kan sprede vores kultur og DNA på tværs af Flatpay," forklarer Camilla Wested.
Virksomheden planlægger at gå ind på et nyt marked i 2025, og her vil ledelsen fortsat bestå af medarbejdere med erfaring fra Flatpay.
"Der er ikke nogen lande, vi er i, hvor der ikke er en dansk direktør på topposten. Finland er undtagelsen, men her var det også en dansker i de første år. I bund og grund sender vi opskriften på succes videre til næste land," siger Rasmus Carlsen.
Flatpay fortsætter sin ekspansion med ambitionen om at udfordre betalingsbranchen – og med en strategi, der sikrer, at virksomhedens kultur følger med væksten.