Danskerne elsker impulskøb

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research, viser en ny undersøgelse foretaget af DI Handel

Foto: 123RF.com

Danskerne elsker impulskøb: 38% af alle køb sker uden forudgående research. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research. På tværs af produktkategorier, er der ligeledes store forskelle i graden af impulskøb, hvor særligt køb af tøj, sko og tilbehør sker impulsivt.

DI Handels nye undersøgelse af omni-channel i detailhandlen, som er foretaget i samarbejde med Epinion, viser en række spændende indsigter i danskernes indkøbsmønstre på tværs af fysiske og online kanaler. Udover at afdække danskernes købskanaler, er research fasen for over 9.200 forskellige køb også blevet afdækket, og det gemmer ligeledes på nogle interessante indsigter.

Danskerne elsker at impulskøbe

Knap 4 ud af 10 (38%) af alle køb af non-food varer og produkter var uden forudgående research. Andelen er nogenlunde stabil på tværs af regioner og svinger mellem 37% og 39%. Dykkes der ned i andelen på tværs af generationer, er der dog nævneværdige forskelle, hvor særligt millennials skiller sig ud. Her er det nemlig blot 34% af alle køb, som er impulskøb. Til sammenligning er det for Gen Z, Gen X og Boomers mellem 37 og 39% af alle køb, som er impulskøb. Med andre ord, kunne det indikere, at millennials har en tendens til at være mere velovervejet i deres køb.  

Det er dog særligt når impulskøb i fysiske butikker sammenlignes med online køb, at de store forskelle bliver udpenslet. Her gør det sig nemlig gældende, at knap hvert andet køb (46%) i fysiske butikker er impulskøb, mens det for online kun udgør hvert fjerde køb (27%).

”Detailhandel med fysiske butikker er vigtigt for Danmark, og vi kan se i vores resultater, at de fysiske butikker fortsat dominerer dansk detailhandel. Impulskøbsniveauet i fysiske butikker viser, hvorfor kundestrøm er så vigtig for dem. Uden kundestrøm vil fysiske butikker simpelthen dø, fordi en stor del af salget i fysiske butikker ikke er drevet af vores rationale, men af alle vores sanser som lugt, syn, føle og høre. Selvfølgelig køber vi også impuls på nettet, men her er det kun den visuelle sans, som webshops kan påvirke under købsprocessen pt.” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel.

Det er dog ikke kun på tværs af fysiske og online kanaler, at det er forskel i graden af impulskøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig også, at impulskøbsniveauet varierer betydeligt afhængigt af hvad vi køber.  

Knap hvert andet køb af tøj, sko og tilbehør er impuls

Med en andel på 46% af danskernes køb af ”tøj, sko og tilbehør”, som har været impulskøb, er det således den produktkategori, som har det højeste impulskøbsniveau. Det er skarpt efterfulgt af ”apotek, helse og skønhed” på 44%, samt ”legetøj, hobby og kultur” på 40%. Omvendt er impulskøbsniveauet for ”elektronik” på 20% og derfor er den produktkategori, hvor køb med research fylder mest. Altså er der en forskel på hele 26 procentpoint i andelen af impulskøb mellem ”tøj, sko og tilbehør” og ”elektronik”.

Forskellene i impulskøbsniveauet kan også hænge sammen med hvor kompliceret produktet er og hvor dyrt det er. Undersøgelsen viser nemlig, at vi i snit bruger 531 kr. på impulskøb i fysiske butikker og 582 kr. på impulskøb online. Når vi derimod researcher købet inden, er forbruget i forbindelse med det seneste køb også betydeligt højere. Her bruger vi nemlig 834 kr. i fysiske butikker og 771 kr. online pr. køb. Forbruget i fysiske butikker er dermed 57% højere, når der researches, sammenlignet med når det er impulskøb. For online er der derimod en lidt mindre forskel på 32%.

Relateret indhold

16.10.2024hair.dk

7,7 milliarder kroner mangler at blive indsamlet

16.10.2024hair.dk

Danskerne elsker impulskøb

15.10.2024hair.dk

Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter

15.10.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

KAO vinder af ”World’s most ethical companies”

14.10.2024Just Add People

Sponseret

Åbningstider: Tiltræk dine drømme-kunder ⏰

14.10.2024PARK Styling

Sponseret

Succesfuld generationsskifte i PARK By Frisør R

14.10.2024hair.dk

Nu åbner pulje på 115 mio. kr. til mere liv i bymidter

11.10.2024hair.dk

2025 vil byde på færre konkurser

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Odense

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

16.09.2024

Tid

10:00

Sted

København

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Kolding

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

18.09.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
WOMENS HAIR couture

Weekend kursus | Dameklip | Look and Learn & Hands-on

Dato

19.09.2024

Sted

Ann Leivsgard. Knabrostræde 1A, st.th, 1210 København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023