Bliv klar til Black Friday – også som B2B’er

Med tre måneder til Black Friday er det nu, du skal gøre dig klar. Dansk Erhverv har bedt to eksperter giver deres bedste bud på, hvordan man bedst bliver klar til de store salgsdage. Og Black Friday er også for B2B’erne.

Foto: 123RF.com

30.09.2024

Pia Finne, hair.dk

Stort set alle danskere kender Black Friday. Og rigtig mange af dem handler, når det store udsalg rammer Danmark – sidste år blev der omsat for knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday.

Konkurrencen om kunderne er stor på dagen, og et godt salg kræver god forberedelse. Derfor har Dansk Erhverv bedt to eksperter fortælle, hvordan man forbereder sig bedst muligt. Og da Black Friday også er for B2B’er, gælder rådene også dem

I år falder Black Friday den 29. november.

Tre gode råd om e-mailmarketing:
En vigtig del af forberedelsen til Black Friday er et godt e-mailmarketing-flow. Det ved Oliver Seiffiert stort set alt om. Han er medstifter og adm. direktør i e-mailmarketingbureauet Poetype.

Hans tre bedste råd i forbindelse med Black Friday lyder: 

Opret en VIP/Early Access liste. En af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed omkring de kommende Black Friday-tilbud er ved at tilbyde en VIP eller Early Access liste. Denne tilgang fungerer ikke kun som en teaser, men skaber også en følelse af eksklusivitet og engagement blandt kunderne. Når folk tilmelder sig en sådan liste, bliver de opmærksomme på, at der er noget stort på vej, og det forpligter dem psykologisk til at følge op på dine tilbud, når dagen oprinder.

Ugerne op til vil folk også i stigende grad skifte mindset til at købe til Black Friday og ikke med det samme. Derfor oplever mange webshops en nedgang i omsætning, selvom trafikken ikke er ændret i samme omfang, da folk “researcher” op til BF.

Nedgangen i omsætningen er ikke mistet, men alene bare bundet til at ligge i BF-perioden. Er man smart, så udnytter man denne "søge/inspirationsfase" til at få så mange som muligt på VIP eller Early access-listen, for på den måde så udnytter man potentialet i perioden. Det betyder også, at man i lavere grad behøver at kæmpe for klienterne under BF, fordi man langt forud har fået dem committed til sin BF og endda på en kanal, hvor man selv har ejerskabet. Derfor kan det også være en måde at flytte mere omsætning fra ”paid” kanaler over til ”owned” media, så man ikke behøver at bruge store summer penge på ”spend” i den dyre periode.

”Vi har set strategien virke godt for flere af vores kunder, som har hævet indtjeningen under Black Friday. Derudover er indbakken et af de vigtigste steder for forbrugerne under Black Friday. Mange forbrugere ser aktivt efter tilbud fra de virksomheder, de er interesserede i - direkte i deres email-indbakke. Det står i kontrast til sociale medier, hvor feedet bestemmer, hvad brugerne ser”, lyder det fra Oliver Seiffiert.

Øg din Email volumen imens du varierer indholdet. Det er velkendt, at email-volumen stiger markant op til og under Black Friday, og forbrugerne er bevidste om dette. Mange virksomheder er tilbageholdende med at øge deres email-volumen af frygt for at overbelaste deres abonnenter, men under Black Friday-perioden kan man med fordel skrue op for antallet af udsendte kampagner. Det virker bedst, hvis indholdet varierer med forskellige fokuspunkter og tilbud, da det ellers i højere grad opfattes som spam. For at udnytte Black Friday effekten og muliggøre en højere frekvens i antal af mails uden det opfattes mere forstyrrende, så anbefaler vi altid, at man laver et Black friday univers i sin email marketing. Det betyder, at man laver nye templates til sin leadgen, kampagner/nyhedsbreve og endda ændrer designs i alle sine automation-mails.

Bonus tip: Giv modtagerne mulighed for at afmelde sig fra e-mail marketing under Black Friday, uden at de afmelder sig helt. November er måneden med flest e-mail afmeldinger hvert år, da volumen stiger, og derfor giver det mening at lade folk afmelde sig for en periode.

Brug SMS som et alternativt kommunikationsmiddel. I en tid, hvor email-indbakkerne flyder over med Black Friday-tilbud, kan det være en effektiv strategi at supplere sin email-marketing med SMS-marketing. SMS giver mulighed for at nå kunderne på en mere direkte og personlig måde, hvilket kan være en fordel, når man vil sikre, at vigtige beskeder, såsom tidsbegrænsede tilbud eller eksklusive rabatkoder, bliver set.

Dog bør man være mere tilbageholdende med volumenen på SMS-udsendelserne, da denne form for kommunikation opfattes som mere forstyrrende end emails.

Er Black Friday også for B2B’ere?


Ja, det er det. Det mener Lars Skjoldby, som er partner i markedsføringsbureauet Become. Her giver han sine bedste råd til, hvordan man som B2B’er kan øge salget i forbindelse med Black Friday.

”Min erfaring fortæller mig, at flere B2B-virksomheder bør være mere nysgerrige på Black Friday. Virksomheder kan bruge dagen til at opnå synlighed og udnytte, at mange er på jagt efter nye muligheder og tilbud”, siger han.

Der ligger gode muligheder i at udnytte dagens momentum og den høje købelyst. Selvom Black Friday traditionelt set forbindes med forbrugerhandel, kan B2B-virksomheder sagtens drage fordel af den øgede opmærksomhed på gode deals og eksklusive rabatter. 

Især som B2B-ehandelsvirksomhed kan man hoppe med på tilbudsvognen og lave eksklusive rabatter, der er relevante for erhvervskunder. Man kan også tilbyde volumenrabatter fx “Køb 100 enheder, få 20% rabat”. Men det behøver ikke kun være prisbaserede kampagner.

”Vi ser også succesfulde kampagner med “Køb X og få en gratis gave med” eller “Køb ét år, få to måneder gratis” fra abonnementstjenester. Sådan undgår man samtidig at devaluere sine priser”. 

Man kan også vælge at tilbyde noget ekstra til sine eksisterende kunder; en opgradering, en sparringssamtale eller noget tredje. 

Der er mange måder, hvorpå Black Friday kan være en effektiv måde at tiltrække nye leads, styrke relationer til eksisterende kunder eller skabe mersalg. Vær kreativ og vælg den type kampagne, der passer virksomheden bedst. 

”En pointe er desuden, at vi oplever, at flere B2B virksomheder skal være ude i bedre tid op til Black Friday. Sælger man f.eks. emballage til webshops, så giver det bedre mening af lave Black Friday-kampagnen allerede i oktober, så kunderne kan nå at fylde lageret med emballage inden dagen kommer”, slutter Lars Skjoldby.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimer din forretning

Detailhandlen står over for unikke udfordringer og muligheder i en tid præget af digital transformation og ændrede forbrugerpræferencer. Det handler det om at være på forkant med de nyeste tendenser og holde øje med den udvikling, der hele tiden sker inden for både forretningsdrift og ledelse. For optimeres forretningen, og forbedres kundeoplevelsen, øges salget og indtjeningen.

Relateret indhold

21.11.2024hair.dk

Vejen til succes er udvikling og inspiration

21.11.2024hair.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024hair.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

19.11.2024hair.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024hair.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

15.11.2024hair.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

15.11.2024Worldline

Sponseret

Vintertilbud på den elegante Android mobil terminal!

14.11.2024hair.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023