Vi er dygtige til at være innovative
Thomas Trontveit har udviklet et koncept, der gør det muligt også for mindre frisører at få deres egen produktlinje. ”Dermed elimineres konkurrencen fra nettet, og man får et supergodt markedsføringsværktøj, for kunden bliver mindet om salonen, hver gang der vaskes hår”, siger Thomas Trontveit.
”Vi laver private label-produkter til flere store firmaer i ind- og udland, og det satte tankerne i gang: Hvorfor skal de mindre frisører ikke også have muligheden for at have deres eget logo på shampooen og conditioneren på hylderne? For med det er der pludselig ingen konkurrence fra hverken andre frisører eller fra nettet”. Sådan lyder det fra Thomas Trontveit Jensen fra Trontveit.
Ideen fik han for nogle år siden, og siden har den rumsteret i baghovedet, indtil den nu er en realitet.
Skal man have lavet son egen serie private label-produkter i f.eks. Italien, skal man købte 5000-10.000 enheder. Det betyder ganske naturligt, at man skal have en vis størrelse for at have en produktserie, man kan kalde sin egen.
”Vi har udviklet et system, hvor vi bruger den samme shampoo og conditioner, samme flaske og samme duft, men hvor labels er forskellige og trykt med salonens logo”, forklarer Thomas. Så designet er med andre ord ens – logoet er forskelligt. Og derfor kan frisørerne også købe ned til 100 shampooer og 50 conditioners med eget logo.
Thomas er ikke i tvivl om, at det giver salonerne en fordel at kunne sælge produkter med eget logo.
”Når en kunde bliver klippet, fortæller frisøren ofte om en shampoo, der er den helt rigtige til kundens hår. Men allerede i stolen hos frisøren, googler kunden produktet og køber det hos Nicehair.dk eller en anden webshop frem for i salonen. Er der eget logo på produktet, bliver det pludselig et produkt, kun du har, og dermed er det noget unikt, der ikke kan købes på nettet”.
Og han ser endnu en fordel, når kunden køber produktet med hjem. ”For hver gang håret vaskes, får kunden samtidig en reminder om, hvem hans eller hendes frisør er. Det skaber en større tilknytning og loyalitet”.
”Gratis” markedsføring
Thomas kalder produkterne med eget logo for rigtig god markedsføring, og for 6000 kr. som pakken med shampoos og conditioners koster, får man i hvert fald ikke meget annonce i den lokale avis, som han siger det. Og herudover tjener man naturligvis også penge på produkterne.
Som Thomas fortæller, har han fiflet med ideen i et par år. ”Vores udfordring har ikke været emballagen og produktet, men at få printet etiketterne, for typisk er der et mindsteoplag på 2500 stk. Nu har vi dog fundet en partner, der har indvilliget i at trykke et mindre antal, når vi samler bestillingerne, så det kun er logo’et, der skal skiftes ud undervejs”.
De produkter, der er valg, er en fugtgivende shampoo og en all-round balsam. Og produkterne er cruelty-free. Serien er allerede udbygget med en håndsæbe, der også kan bruges i andre typer virksomheder end hos frisører. Bl.a. fortæller Thomas, at den bruges af håndværkere som en gave, de efterlader hos kunden, når de forlader et veludført job.
13 år med hårprodukter
Thomas Trontveit Jensen etablerede Trontveit i 2010 som en traditionel distributionsvirksomhed, men det har dog hele tiden været planen også at have egne varemærker i sortimentet.
”Vi begyndte med tre vokse fra Australien, men da vi lancerede vores egen serie, Attitude by Trontveit, der i dag rummer alt fra shampoo til conditioners og stylingprodukter, gik vi hurtigt fra at være en lille virksomhed til at være et mellemstort firma. I 2015 solgt vi vores andel af private label-firmaet, og startede op for og selv i Klarup”, fortæller Thomas.
Siden private label-delen af forretningen blev etableret, er den vokset støt, og i dag er der to medarbejdere, der udelukkende er tilknyttet den, og fra at have to-tre kunder har man i dag 13-14 virksomheder, der får sine produkter fremstillet hos Trotveit.
”Sidste år købte vi en ny bygning på 800 kvm, som vi har renoveret, og hvor vi i dag har produktion og lager”, siger Thomas og tilføjer, at man af EU Business News er kåret til Europas bedste haircare distributør tre år i træk – senest i 2023. ”Vi er dygtige til at være innovative”, siger han.
Udover Attitude by Trontveit har Trontveit også forhandlingen af det italienske brand Emme Diciotto, ligesom man har eneforhandling på Salon Ambiente inventar. ”Så vi kan præsentere frisørerne for en one-stop-shopping oplevelse til salonen”.
I dag har Trontveit godt 830 aktive kunder med saloner i alle størrelser samt skoler.
”Virksomheden har udviklet sig meget over årene. Det er dejligt at se, at tingene vækster og ikke mindst at udviklingen holder”, fastslår Thomas, og han slutter af med at fortælle, at salg af produkter tegner sig for langt den største del af omsætningen med 37 pct. af eksportsalget til 14 lande. ”Men vores privat label-forretning er den med den hurtigste vækst lige nu”.