Vejledning om direkte markedsføring
Mange saloner i frisør- og skønhedsbranchen benytter direkte markedsføring. Det indebærer normalt behandling af personoplysninger. Nu kommer Datatilsynets vurdering af, hvordan erhvervsdrivende bør forholde sig for at overholde reglerne i GDPR.
Når man som frisør eller skønhedssalon sender direkte markedsføring til sine kunde, skal der overholdes en række regler i henhold til GDPR-lovgivningen. Datatilsynet kommer nu med sin vurdering af, hvordan man bør forholde sig for at overholde reglerne.
”Datatilsynet giver således en grundig vejledning om, i hvilke situationer samtykke eller interesseafvejning er det mest passende behandlingsgrundlag, når du som erhvervsdrivende gør brug af direkte markedsføring. Du kan også blive klogere på, hvad direkte markedsføring er, og hvilke overvejelser du skal gøre dig, når du f.eks. foretager datadrevet markedsføring ved elektronisk post eller på sociale medier, og hvad du skal være opmærksom på, når du anvender segmentering eller profilering i din markedsføring”, hedder det fra Dansk Erhverv.
Vejledningen giver et godt overblik over reglerne og hvilke overvejelser, man skal gøre sig, når du anvender direkte markedsføring.
Og selvom man ikke er en GDPR-nørd, kan man blive meget klogere af at læse Datatilsynets eksempler. Vejledningen indeholder nemlig en lang række eksempler på gængse markedsføringssituationer, hvor du får Datatilsynets vurdering af, hvilke behandlingsgrundlag an bør anvende, og hvor og hvordan eksempelvis et samtykke kan indhentes.
Læs datatilsynets vejledning på www.datatilsynet.dk