Svindlere kopierer i stigende grad webshops: Sådan bekæmper du dem
E-handlen oplever stadig flere sager, hvor webshops helt eller delvist bliver kopieret. Der er behov for, at virksomhederne løbende tjekker, om de har været udsat for kopiering, lyder det fra Dansk Erhverv og e-mærket.
Både Dansk Erhverv og e-mærket kan berette om stadig flere henvendelser fra virksomheder, som oplever at blive kopieret eller efterlignet. Hvor det tidligere hovedsageligt var de helt tunge brands, som oplevede at blive kopierede, er der nu også en tendens til, at mindre og mellemstore virksomheder bliver ramt.
”Kopiering rammer nu virksomheder, som ikke har de samme ressourcer og fokus på problemet som store veletablerede brands. Kopiering indebærer altid en risiko for, at potentielle kunder bliver ledt på afveje, så de bliver utrygge ved din shop eller dit brand. Så det første råd er løbende at tjekke, om I optræder på domæner, hvor I ikke burde være”, siger chefkonsulent Jens Wedenborg, Dansk Erhverv.
Få et overblik og reager
Når der er en svindelshop, som kopierer jer, er det meget sandsynligt, at der er flere. Det har altid været relativt nemt hurtigt at oprette falske webshops på en lang række forskellige domæner. Og nu medfører den tekniske udvikling med bl.a. AI, at kvaliteten af de massekopierede svindelshops hele tiden bliver højere.
”En grundig Google-søgning kan få jer et stykke hen mod overblikket, men der kan godt være svindelwebshops, som har kopieret jer, uden at de optræder i Googles søgeresultater. At de ikke optræder i Googles søgeresultater, er ingen garanti for, at de ikke når ud til jeres kunder. I de seneste år er flere og flere svindelshops nemlig begyndt at annoncere via sociale medier, hvilket desværre har vist sig at være en effektiv kanal for dem”, lyder det fra Jens Wedelsborg.
Derfor er det en god idé også at bruge mere målrettede online værktøjer, hvor man specifikt kan gå ind og søge efter såkaldt ”duplicate content”. Der er en stribe af værktøjer, som kan identificere kopierede tekster og billeder. Her skal man dog være opmærksom på, at produkttekster, som I har fra producenten, jo ofte også vil være brugt på andre legitime webshops og derfor kan optræde i resultaterne, selvom de ikke nødvendigvis er blevet kopieret fra lige præcis jeres webshop.
Der er virksomheder, som specialiserer sig i at få lukket svindelsider, bl.a. e-mærket. Flere virksomheder hjælper også med forebyggelse via bl.a. varemærkeregistrering og løbende overvågning af, om nogen kopierer jer.
Få styr de immaterielle rettigheder
Den bedste måde at løse problemet med svindlere, som kopierer eller efterligner jeres webshop, er selvfølgelig at få den falske side lukket. Det er faktisk muligt hurtigt at få lukket dem, også selvom de ligger på et udenlandsk domæne.
Det kræver dog, at der i forbindelse med kopieringen sker en krænkelse af jeres immaterielle rettigheder. For at få lukket svindelshoppen er det en styrke, hvis I kan se, at jeres logo, unikke tekster eller billeder, som I selv – og ikke en eventuel producent – har rettighederne til, er blevet kopieret.
”Hvis der er sket en krænkelse af jeres immaterielle rettigheder, er det faktisk ofte ret hurtigt at få fjernet siden. Derimod vil det typisk være sværere, hvis det ”kun” er produkttekster og -billeder fra producenten, som er blevet kopierede. Her er der tale om egentlige juridiske vurderinger, og hvis I ikke har de kompetencer in house, vil det næsten altid være nødvendigt at søge juridisk bistand”, understreger Jens Wedelsborg.
For at undgå at potentielle kunder falder i svindlernes fælde kan man kommunikere på sine egne kanaler. Man kan også undersøge muligheden for at blive partner i appen ”Mit Digitale Selvforsvar”, som Forbrugerrådet Tænk står bag. Den har over 400.000 danskere hentet, og her kan både organisationer og virksomheder advare om svindel.
Hvis svindlen har et vist omfang, kan man også overveje advarsler på ens rigtige webshop, så man ikke mister potentielle kunder, fordi de bliver usikre på, hvor de nu er havnet.
Misbrug af domænenavne
Jrns Wedelsborg foreslår, at man overvejer at registrere forskellige variationer af virksomhedens domænenavne for at forhindre, at svindlere opretter lignende domæner for at forvirre kunderne. Dette kan omfatte stavemåder med små ændringer, tilføjelse af ord eller tegn, der ligner jeres virksomheds- eller brandnavn, osv.
For .dk-domæner er der hjælp at hente hos Punktum DK, det tidligere DK-Hostmaster, der gennem flere år har styrket indsatsen mod typosquatting, tvivlsomme registreringer og overtagelser af .dk-domæner mm
”Cyberangreb stiger desværre hele tiden, og det vigtigste for virksomhederne er løbende at prioritere deres sikkerhed, uanset om det er mod kopiering af hjemmesider, DDOS- og Ransomware-angreb eller noget helt andet. Dansk Erhverv holder løbende seminarer og webinarer, hvor vi sætter fokus på aktuelle sikkerhedsspørgsmål, senest et digitalt gå-hjem møde om Cybersikkerhed og detailhandel, ” slutter Jens Wedenborg.