Skab værdigivende indhold på de sociale medier

Opslaget på Instagram skal skabe værdi for følgerne – det skal rumme en løsning, en historie eller vække en følelse. Det mener Chelle Lilly, der i øvrigt også slår fast, at man i dag ikke kan vælge SoMe fra, hvis man vil have en digital tilstedeværelse. At være på de sociale medier er på linje med at have en hjemmeside og et showroom. Det er et ”must”.

Foto: Privat

17.04.2023

Pia Finne, hair.dk

”I dag kan man ikke vælge SoMe fra, hvis man overhovedet har en digital tilstedeværelse. For med det fravælg vælger man også hele den digitale tilstedeværelse fra”. Det siger Chelle Lilly, der er ekspert inden for rådgivning og håndtering af content, koncept og markedsføring. 

”De sociale medier fungerer i princippet som et onlinekatalog over brands, og anerkendes og accepteres et brand af andre, skabes en brandværdi”, forklarer Chelle. Så hvor brandværdien tidligere blev skabt via mund-til-mund metoden eller via Trustpilot, mener Chelle, at referencerammen i dag i høj grad er de sociale medier.  

Alligevel mener nogen, det er spild at bruge penge på de sociale medier, og Chelle medgiver, at det er en floppy størrelse. ”Man kan ikke måle det én til én som f.eks. mailmarketing. Men hjemmesider bruges i dag, når der skal købes noget. Alt andet foregår går på SoMe, og performer et brand ikke her, forsvinder en del af tilliden. Derfor skal man se på dét at være på de sociale medier på linje med at have en hjemmeside, et logo og en god service i salonen. Det er et ”must”, siger hun. 

Værdigivende indhold  

Som i al anden markedsføring er der også trends i SoMe. ”I en periode har billederne på de sociale medier været enormt æstetisk smukke og perfekte. Men i 2023 tror jeg på, at kommunikationen bliver mere autentisk og relationsdannende. Det behøver ikke nødvendigvis at være smukt og æstetisk. Det er vigtigere, at det afspejler salonen og den service, man yder. SoMe skal med andre ord give værdi, og det skal tænkes ind som en service for kunderne”. 

Så det handler ikke så meget om ”likes”, siger Chelle, men om at skabe værdigivende indhold. Dét er den nye overskrift for de sociale medier. ”Det er ikke salonen, kunderne køber, men løsningen, historien og følelsen omkring salonen. Derfor skal der fremadrettet tænkes i værdi for modtageren.  

Som virksomhed kræver det naturligvis, at man finder ud af, hvilken historie det er, man vil fortælle. For skal man have succes på SoMe, skal man have godt styr på sin branding og på, hvilke følelser det er, ens kunder køber ind på. 

”Hele storytelling-delen er det, SoMe virkelig kan. Kunderne skal inviteres til at være en del af brandet, ikke kun til glæde for dem, men også til stor gavn for afsenderen”, siger Chelle. Som eksempel kan man inddrage følgerne i beslutningerne og processen omkring arbejdet med nye frisurer. F.eks. spørge ”Hvilken farve synes du, er smukkest, eller ”Er du til lang eller kort hår”. 

Tidligere betalte virksomhederne mange penge for brugerundersøgelser. Nu har vi rent faktisk en platform af følgere – en direkte adgang til vores brugere. Og ved at inddrage dem, skabes der en relation. 

”Og det er en enorm kraft. Salonerne og leverandørerne skal se SoMe som en digital butik, hvor der kan interageres direkte med kunderne og skabes relationer – præcis som i den fysiske butik”. 

At være på de sociale medier er på linje med at have en hjemmeside, siger Chelle Lilly.. Foto: Privat

Vær aktiv 

Men Chelle slår også fast, at vælger man at være på de sociale medier, skal man også være aktiv. Både overfor modtagerne naturligvis men også overfor Instagrams algoritme – den, der er med til at bestemme, hvor bredt dit opslag vises. ”Og fortæller man noget spændende, der bliver set af mange, bliver man vist mere – ganske enkelt”. 

Vigtigt er det naturligvis også, at man rent faktisk svarer på de spørgsmål eller kommentarer, der måtte dukke op på de sociale medier. ”Skriver en følger, at en frisure er flot, er det ikke nok at svare med en hjerte-emoji. Siger en kunde i din salon, at en frisure en flot, smiler du jo ikke bare og går forbi”, forklarer Chelle. 

SoMe skal ikke dræne 

Hun siger også, at der ikke er noget maksimum på, hvor meget man lægger op, men at man mindst skal lægge op 2-3 gange om ugen, og gerne lidt mere. Men som hun slår fast: ”Jeg er kæmpe fortaler for, at SoMe ikke skal dræne. Fordelen er, at man har publikum tæt på, og min holdning er, at føler man, at man slår panden mod en mur, så er det fordi, man ikke gør det rigtigt, og så skal man tage fat i en som mig”. 

For som hun siger, handler processen om at indrette sig efter systemet, lære det at kende og lave en contentstrategi. Hvornår præsenteres de nye farver, hvornår kommer der nye produkter på hylderne med videre, og så bruge et par timer hver 14. dag på at lave content til de kommende 14 dage. Så behøver man kun bruge ekstra tid, hvis en følger skriver noget, der skal svares på. ”Ofte kan det betale sig at få et ungt menneske til at sørge for, at det kører. De har helt tjek på det”, siger Chelle med et smil. 

Samtidig anbefaler hun, at man laver et hashtag-bibliotek med 4-6 ”hashtag-pakker”, der harmonerer med det, man gerne vil kommunikere ud, så man ikke skal opfinde den dybe tallerken, hver gang man laver et opslag. 

Når man skriver opslagene 

Når man skriver sine opslag, skal man hele tiden have for øje, hvad følgerne kan få ud af det. så skriv ikke: jeg har skabt en ny frisure, men i stedet: Her er en frisure, der vil passe rigtig godt til dig med kort hår. Opslagene er en service til følgerne! 

Og i øvrigt fastslår Chelle, at hun er kæmpe fortaler for at genbruge content, hvis budskabet er det samme, og så mener hun, at alt for mange virksomheder bruger alt for mange penge på betalt content og annoncer. 

”Grundlæggende mener jeg ikke, man skal bruge penge på betalt content, før der er styr på det organiske flow. Når der er styr på det, kan man ind imellem booste det med en annonce”. 

Og spørger man ind til, hvad Chelle mener, fremtiden bringer, siger hun: 

”Jeg tror en af de trends, vi også kommer til at se, er videocontent. TikTok, der udelukkende er videobaseret, har vundet ind i 2022, og der ses masser af videoreels på Instagram. Men det handler naturligvis meget om målgruppe. Facebook er i dag et socialt medie for Boomer-generationen, Instagram er til den aldersmæssige midtergruppe, og TikTok henvender sig til de unge”, forklarer Chelle. 

Instagram er Chelles foretrukne sociale medie. Det fungerer på en mere lækker måde; som en digital butik og et digitalt katalog, man kan dykke ned i, siger hun. Og det er også her, man rammer bredest.  

”Men frem for alt, mener hun, at man ikke kan vælge de sociale medier fra. ”Og det behøver ikke være hverken tungt eller svært. Er det det, gør man noget forkert”, slutter hun. 

Om Chelle Lilly:

Chelle Lilly har drevet sin virksomhed af samme navn i godt halvandet år, hvor hun har hjulpet en række større og mindre virksomheder med rådgivning og håndtering af content, koncept og markedsføring. 

Før det, drevet hun en fysisk forretning, hvor man solgte bagværk, og hvor hun i stor stil arbejde med de sociale medier i en grad så de tegnede virksomheden, og hvor hun skabte storytelling om Kanelkarl, Kardemommebob og Brunbassen.  

”Man må ”walk the talk”, mener hun, og fortæller, at hun nu har fundet sig plads i markedet. 

Følger man chelle.lilly på Instagram deler hun gerne og gratis ud af råd omkring de sociale medier til sine godt 8000 følgere. For som hun siger det: ”Så er jeg forhåbentlig den, de henvender sig til, når der er behov for yderligere vejledning”. 

www.instagram.com/chelle.lilly

Relateret indhold

06.09.2024hair.dk

Virksomhederne bliver bedre til at indberette skatter og afgifter til tiden

05.09.2024hair.dk

Nedgang i antallet af konkurser i august

06.09.2024hair.dk

Virksomhederne bliver bedre til at indberette skatter og afgifter til tiden

05.09.2024hair.dk

Nedgang i antallet af konkurser i august

04.09.2024hair.dk

19.700 flere jobs på seks måneder

03.09.2024hair.dk

Se eksperternes gode råd: Sådan bliver du klar til Black Friday – også som B2B’er

02.09.2024ICON HAIRSPA A/S

Sponseret

Nye tilbud fra ICON Hairspa!

02.09.2024hair.dk

En finanslov med mange gode tiltag for Danmarks SMV'er

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

02.09.2024

Tid

09:00

Sted

Aalborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

03.09.2024

Tid

09:00

Sted

Silkeborg

PARK Styling
Kursus
INTRO- OG INSPIRATIONSKURSUS I PARK BEAUTY

Vi er glade for at invitere dig til vores gratis kurser, hvor vi vil udforske vores lækre beauty produkter og forbedre dine færdigheder inden for makeup og salg.

Dato

03.09.2024

Tid

10:00

Sted

København

ZENZ
Kursus
FARVEKURSUS BALAYAGE

Bliv fortrolig med forskellige lysningsteknikker som balayage, babylights, ombré, teasylights og meget mere.

Dato

09.09.2024

Tid

09:00

Sted

Thoravej 7, st. 2400 København NV

Pact Nordic A/S
Kursus
Women’s Cut It’s a Bob and Short Hair 9/9 2024 i København

Vil du skabe et unikt univers for dine korthårede, kvindelige kunder, så bør du vælge dette givende dagskursus.

Dato

09.09.2024

Tid

09:30

Sted

København

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
TREND TOUR FW24 // Poly Chromatic

TREND TOUR FW24 - POLY CHROMATIC. DU INVITERES IND I EN MODERNE VERDEN AF KLIP, FARVE OG STYLING. EN AFTEN HVOR VI VIL HYLDE INDIVIDUALISTEN, BRYDE GRÆNSER OG INSPIRERE DIG MED TIDENS TRENDS. Træd ind i et avantgarde univers af hårmode og kreativitet. Vi udforsker en verden, hvor individet er tidens trend, der anvendes som inspirationskilde. Kurset er en eksklusiv mulighed for at fange essensen af tidens klip- og farvetrends, og opleve den spænding der opstår ved, at skabe skønhed med håret som lærred. Følg os, mens vi indtager hårets uendelige muligheder, med en vision for personlig stil og udtryk. Vores trend tour leveres af vores freelance team bestående af Julie Jacobsen & Simone Høj, samt vores in-house teknikere Henriette Foldager & Peter Holt. Kl. 19.00 - 21.30 (mad serveres fra kl. 18.30). Pris 899 kr. inkl. mad.

Dato

09.09.2024

Tid

19:00

Sted

Silkeborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023