Skab tryghed for kinden - og øg mersalget
God kommunikation mellem frisørerne giver tryghed for kunden og øger mersalget.
Mange salonkundeklager bunder i at en kunde overdrages fra en frisør til en anden. Derfor kan det være en rigtig god idé at tage det med i overvejelserne, for fejlkommunikation imellem frisørerne kan skabe dårlige oplevelser.
Et eksempel på et område, hvor manglende kommunikation kan spille en stor rolle, er i forspildte salgsmuligheder er overdragelsen mellem frisøren, der klipper, og vedkommende, der hjælper med at vaske håret, og netop her kan (og bør) der kunne ske mersalg, fordi hovedbundsproblemer for eksempel skal diskuteres på det tidspunkt. Når de er diskuteret, kan løsningerne findes og et produktsalg er i gang. Hvis der ikke sker en velovervejet overdragelse, kan der heller ikke ske en skræddersyet helhedsbehandling.
Ofte virker den overdragelse overfladisk. Bare at bede om at få vasket kundens hår, ser ud til at være alt, hvad der praktiseres. Men saloner, der træner deres teams i netop denne overdragelsesprocedure, har stor gavn af at blive anset for at være mere professionelle, når det kommer til deres servicestandarder og etikette, og de høster desuden enorme fordele fra tillægssalg og anbefalingen af nye behandlinger.
Det er frisørens ansvar at overdrage kunden til vedkommende, der vasker håret, med tillid, en plan og løsningerne på plads.
Når konsultationen er afsluttet, og kundens behov er fastslået, skal frisøren instruere vedkommende, der vasker håret, i hvad der kræves. Instruktion skal være klar og den skal ske, mens kunden hører det. Det skal indeholde navnet på den shampoo, der skal bruges, hvor mange gange og hvorfor.
Så kommer balsam – hvad man skal bruge, hvordan man anvender det og hvorfor. Alle disse instruktioner høres af kunden, der føler sig sikker på, at frisøren har lyttet til deres behov og kommunikerer de skræddersyede løsninger til sin kollega.
Vigtigst af alt har de hørt navnene på shampoo, balsam og behandlinger, der vil løse deres særlige problemer, og ved, at salonen har de rigtige løsninger på deres hårplejeproblemer, og mersalget begynder her.
Derudover er overdragelser også afgørende, når en frisør skal på barsel eller rejse i en længere periode. Her kan manglen på gode overdragelser koste salonerne en formue, for det giver kunden en mulighed for at vælge at prøve en anden salon i stedet. Det ville ikke ske i samme grad, hvis frisøren, der skal på barsel, tager sig tid til at introducere kunden til den frisør, der skal afløse dem under deres fravær og forsikre kunden om, at alle deres detaljer (f.eks. farveformler) også er blevet overdraget til dem.