Salonen skal tilpasses tiden man lever i
Annette Højgaard har været selvstændig frisør 34 år. Hun har haft fire saloner. Fra den lille salon til den helt store. Hun mener, at hver størrelse og hver tid har sin charme. Det vigtige er, at man tilpasser sig tiden. Den seneste nye udgave af Klippestudiet, der åbnede med ny indretning for få måneder siden, passer Annette perfekt netop nu i størrelse og stil
Annette Højgaard har drevet saloner i Viborg i 34 år, hun har haft både helt små saloner og meget store. Og der er fordele og ulemper ved begge dele, slår hun fast.
Faktisk har hun haft fire saloner igennem sine år som frisør, og hun mener, det er utroligt vigtigt, at man løbende tilpasser sin salon både til sine egne behov og til den tid, man lever i.
”Jeg begyndte med en lille salon, den næste var lidt større. for 20 år siden åbnede jeg en 250 kvm stor salon. Men den blev for stor. Corona kom, og jeg valgte at drosle ned. Da jeg åbnede min fjerde Klippestudiet, stod jeg pludselig med valget igen, skulle jeg satse helt småt eller lidt større. Jeg valgte at udvide med nabobutikken, og nu passer salonen perfekt til det, jeg gerne vil”, fortæller Annette med et smil.
Hun har haft Klaus Østergaard fra Just Add People med inde over, og han har faktisk fulgt hende fra den første salon til den seneste.
I dag er de otte frisører og elever i salonen, og det, mener Annette, er en god størrelse. ”Der er jo mange behov, der skal tages hensyn til i dag. Bl.a. vil de unge gerne have fleksible og differentierede arbejdstider, så med den størrelse, vi har i dag, kan vi få det hele til at gå op,” siger Annette, der er rigtig glad for det sted, hun er med sin salon nu. ”Det er mega fedt. Vi har frisører med både 30, 16 og 10 års anciennitet, og vi har nye unge frisører og en elev, så vi kan spænde over alle typer kunder og alle aldersgrupper”.
Annette har altid været god til at tilpasse sig omstændighederne, om det er corona-nedlukninger, eller om det er konjunkturer i tiden, og det, mener hun selv, er en af de store årsager til, at hun er her endnu. ”Man er nødt til se sin salon som den forretning, det er, drive den som en forretning og løbende tilpasse omkostningerne”, siger hun, og slår fast, at hvor det tidligere handlede om, at jo bedre en frisør, man var, jo bedre en salon havde man, handler det selvfølgelig også om at være en dygtig frisør i dag, men man skal også være forretningskvinde, for man skal styre sine omkostninger som bl.a. løn samtidig med at man gør sig det klart, at det koster penge at tjene penge.
”Man er nok nødt til at være mere chef i dag end tidligere, og drive sin forretning. En del er det er i øvrigt også at sørge for at holde ”fødekæden” i gang med nye elever, der kommer ind med et par års mellemrum, så man ikke bliver for sårbar”.
Jeg vil drive en god arbejdsplads
Annettes forretningsfilosofi er først og fremmest at drive en god arbejdsplads. ”Jeg vil gerne have, det er arbejde af en god kvalitet, vi sender ud ad døren, men det er også vigtigt, at salonen er et sted for alle slags mennesker; det kan være en klassiske, ældre dame, der skal have lavet en permanent eller den unge pige, der skal farves med nogen af de nye, spændende farver. Jeg
har ikke behov for, at vi alle skal kunne eller kunne lide at lave det samme, eller at vi alle skal kunne alt. Men der skal altid være nogen, der kan”, forklarer hun.
Brug professionelle mennesker
Annettes holdning har altid været, at man skal tage fat i professionelle mennesker, når der skal træffes store beslutninger, for så bliver de bedre. ”Jeg er god til det, jeg gør, og til det, jeg ikke er så god til, henter jeg hjælp”, siger hun, og mener, at hun på den front har knækket koden i forhold til, hvad der skal til.
”Jeg har været i gamet i lang tid, og det er min måde, at drive virksomhed på, så da jeg skulle indrette min nye salon, tog jeg fat i Klaus Østergaard og Just Add People, og jeg besøgte det nye, inspirerende hus og showroom, de har fået i Viborg”.
Annette havde selvfølgelig en række ønsker til sin nye salon, og dem gennemgik hun med Klaus Østergaard, mens de sad i vindueskarmen i de nye tomme salonlokaler.
”Nogle ting blev som jeg havde foreslået, andre gange havde Klaus er andet og måske bedre forslag, gode råd og vejledning til alt fra den rigtige belysning til afstanden fra kundens stol til frisøren, og fra jeg sagde ”go”, og arbejdet gik i gang, til den færdige salon stod klar, gik der fire uger”, fortæller Annette.
Spørger man Annette, hvad den nye salon skulle kunne, svarer hun: ”Den måtte ikke virke for stor, selvom vi ikke alle sammen er på arbejde, den skulle være behagelig at opholde sig i; det vil sige ikke for meget larm og heller ikke for stille. Det handler ganske enkelt om balancen”.
Farver og interiør valgte Annette hos Just Add People i deres showroom. Hun valgte at beholde de otte klippestole, hun havde. Resten af indretningen er ny.
Det er vigtigt at skabe nyt
For Annette er det vigtigt, at der sker noget nyt i salonen med jævne mellemrum, og hun fortæller også, at det deler vandene, når hun taler med andre frisører om det. ”Men jeg mener, det er vigtigt, at salonen afspejler den tid, vi er i. Det giver ny energi, og det giver et kæmpe boost til både mig og de ansatte at være i”. Og hun fortæller også, at de ansatte udtrykker deres store glæde for det nye.
”Vi er i et kreativt fag, og det betyder, at man skal følge med tiden. Man kan ikke lave flot hår, og så lade kunderne vente i et tarveligt venteområde.”
For Annette handler det ikke om at skabe spa-oplevelser, men om at skabe en mere traditionel frisørsalon med en hyggelig atmosfære, hvor kunderne kan nyde at opholde sig og tale sammen.
”Vi vil gerne være helt nede på jorden”, siger Annette med et smil, og hun mener, at man som frisør skal skabe den butik, man har det bedst i – og være tro imod det.
Selv er hun utroligt glad for salonen. ”Det er et rart sted at være, her er plads til, at alle kan arbejde uden at komme i karambolage med hinanden, stoleben eller andet, og det er fedt”.
Og udtrykket er præcis, som hun gerne vil have det. ”Der er virkelig ramt plet fra de store ting til den lille knage”.
Forretningsmæssigt er Annette der, hvor hun gerne vil være, og hendes mål fremadrettet er, at Klippestudiet skal blive ved med at være en god arbejdsplads, og at salonen skal blive ved med at udvikle sig med tiden. ”Man ved jo aldrig, hvad der sker, og vi skal hele tiden tilpasse os gamet”.
Det kostede salonindretningen:
Vaskestole: Fredda Massagevask 25.999,-
Disk: Special-lavet 19.500,-
Bord/ø: Special-lavet 29.500,-
Fritstående spejle til ø: Nero double ø90 2.899,-
Spejle til væg: Tuscany 4.799,-
Fodstøtter: FR-Round 1.199,-
Lys: Track skinne + 2 Sunspot LED: 1356,- pr. plads
Shampoohylder: Shampoo metal 76cm 399,-
Håndklædehylder: Towel metal 76cm 299,-
Hår-suger: Salon Vac II 3.999,-
Vaskeskabe: Special-lavede Colorbar skabe fra 5.400,-
Knage: Attach sort 2 stk. 295,-
Genbrugt fra tidligere indretning
Klippestole, kundestole, udsugning og HairMaster
Priser leveret af Just Add People