Frisøroplevelsen opgraderes
En multidimensionel frisøroplevelse kan man kalde det, når frisøren også kan tilbyde head-spa behandlinger og massage, og det er fremtiden, mener Mads Engelhardt fra Frisørland Hair and Body Care, der kan tilbyde et wellness-univers med alt fra vaskestole i luksusklassen, hvor kunden ligger ned til systemer, der let kan være med til at forbedre kundeoplevelsen.
Head SPA vaskestole er til saloner, der vil tilbyde krops-, hoved- og ansigtsbehandlinger. SKYLINE er udstyret med et patenteret system, som ved én synkroniseret bevægelse forvandler stolen til en liggevaskestol. Skyline liggevaskestolen koster fra 44.199 kr.. Foto: Frisørland Hair and Body Care
Forbrugerne er blevet mere opmærksomme på deres velvære, og de vil rent faktisk gerne betale for selvforkælelse. Faktisk er tendensen, at måske går kunderne en gang mindre til frisøren om året, men når de er i salonen, vil de gerne bruge penge på oplevelsen. Derfor er der et behov for frisører at tilbyde mere end blot traditionelle klipninger og farvninger. ”Der ligger både et mersalg og en mulighed for at give en service ud over det sædvanlige, og det kan være essentielt i forhold til at sikre en bæredygtig og profitabel forretning i fremtiden.” Det mener Mads Engelhardt fra Frisørland Hair and Body Care, der netop nu investerer både økonomi og energi i at skabe et wellness univers, der kan bruges i frisørsalonerne.
Post-pandemiske forbrugervaner viser en klar tendens mod selvforkælelse og stressreduktion. Ifølge Mads Engelhardt er der en voksende interesse for specialbehandlinger som bl.a. skræddersyede hovedbundsbehandlinger og dybdegående hovedbundsmassage, og det åbner døren for frisører til at udvide deres serviceportefølje. “Kunderne ønsker en oplevelse, de kan se frem til – en form for alenetid og luksusbehandling, hvor de kan lade hverdagen glide væk,” siger han.
Den klassiske frisøroplevelse bliver aldrig umoderne, men den vil i stigende grad gennemgå en transformation. Salonerne skal differentiere sig, og det skaber mulighed for at integrere elementer som wellness, massage og holistiske behandlinger.
Foto: Frisørland Hair and Body Care
HAIRMIST er en flytbar hårdamper, som sættes fast i kummen med en sugekop, og frigiver (kold/varm) damp, som hjælper med at åbne hårstråene, så nærende ingredienser fra behandlinger nemmere kan trænge ind, og efterfølgende forsegle behandlingen. Hairmist koster fra 15.699 kr.. Foto: Frisørland Hair and Body Care
Innovative behandlinger
I takt med udviklingen af nye behandlinger kan frisørerne nu rent faktisk tilbyde et behandlingsunivers, der strækker sig langt ud over hårvask og styling. Mads Engelhardt fremhæver flere interessante behandlinger, der vinder frem, bl.a. Head Spa-behandlinger: En sammensmeltning af vandmassager og behandlinger til hovedbund og hår, der fokuserer på at genoprette sundheden i hovedbunden, og holistiske behandlinger, der omfatter metoder som akupressur og oliemassager, der både fremmer et sundere og stærkere hår samt kundens mentale velvære.
Et centralt element i denne udvikling er netop de moderne vaskestole, der kombinerer komfort og funktionalitet. Det gælder bl.a. de håndlavede Italienske systemer som dem Frisørland Hair and Body Care forhandler, der ikke blot tilpasser sig forskellige kundeoplevelser, men også muliggør længere og mere dybdegående behandlinger.
Vaskestolene kan justeres til en liggende position, og giver dermed mulighed for, at flere forskellige behandlinger kan udføres, herunder dem, der involverer vandmassage og det ekstra plejetilbud. ”Og den liggende position sikrer både en bedre arbejdsstilling for frisøren og en mere behagelig oplevelse for kunden,” lyder det fra Mads Engelhardt.
Vaskestole kan også fås med air-massage i hele sædet (fra ryg til ben), samt varme i hele sædet.
NUBI liggevaskestolen koster fra 31.399 kr.. Foto: Frisørland Hair and Body Care
Fokus på mænds velvære
En interessant observation er den stigende interesse blandt mænd for wellness-behandlinger. Traditionelt har mænd ikke været primære målgrupper for sådanne tjenester, men Mads Engelhardt bemærker, at flere mænd nu åbner op for behandlinger, der fokuserer på hårtab, hovedbundsproblemer eller blot generel afslapning. ”Flere mænd er villige til at investere i skræddersyede behandlinger og oplevelser, hvis bare de bliver præsenteret for det”.
At tilbyde flere behandlinger i salonerne kan være med til at skabe en mere afslappet arbejdsgang for frisøren. “Det mindre stressende miljø, hvor man kan tage sig bedre tid til hver enkelt kunde, vil være en game-changer,” afslutter Mads Engelhardt og tilføjer, at dette kan føre til større medarbejdertilfredshed og dermed forbedret helhedsoplevelse.
Med den stigende opmærksomhed på selvpleje og wellness forudser Mads Engelhardt, at flere saloner vil implementere wellness-behandlinger i de kommende år. Det åbner muligheder for frisører for at differentiere sig fra konkurrenterne og tiltrække en bredere kundebase.
“Frisørerne har muligheden for at forme fremtiden i branchen. Ved at levere unikke oplevelser, fokusere på kundernes velvære og innovere services, kan der skabes en rentabel forretning, og samtidig opbygges meningsfulde relationer til kunderne,” afslutter Mads Engelhardt.
Muligheder for uddannelse
For frisører, der ønsker at udvide deres horisont yderligere, tilbyder Frisørland Hair and Body Care allerede undervisning og workshops inden for wellness. Blandt andet kan frisører få specialiseret undervisning i luksus hovedbundsbehandlinger fra det italienske brand MY.ORGANICS, hvor der kan blive undervist direkte ude i salonerne. Disse videreuddannelser giver frisørerne mulighed for at tilbyde en ekspertise, der gør dem til betroede rådgivere og terapeuter for deres kunder, og fra Frisørland Hair and Body Care’s side ser man også ind i at kunne tilbyde kurser inden for den holistiske tilgang i fremtiden.
For at tilbyde ekstra behandlinger handler ikke kun om at generere flere indtægter; det handler også om at bygge dybere relationer mellem frisør og kunde. Når frisører kan tilbyde en indbydende og afslappende oplevelse, skaber det loyalitet og øger chancerne for, at kunderne vender tilbage, og i takt med at branchen udvikler sig, er der ikke tvivl om, at frisørerne, der tilpasser sig disse trends og fokuserer på helhed og velvære, vil være dem, der står stærkest i konkurrencebilledet – både i dag og i årene fremover.