Camilla Krøyer Jewellery annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, men koderne gjaldt i væsentligt længere tid, end virksomheden oplyste. Det er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor har indskærpet reglerne over for virksomheden. For andre virksomheder er det også en lære; Det vigtigt netop at sørge for, at de tilbud, der lægges online ikke løbere længere, end det er angivet.
Camilla Krøyer Jewellery annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, men koderne gjaldt i væsentligt længere tid, end virksomheden oplyste. Det er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor har indskærpet reglerne over for virksomheden.
Camilla Krøyer Jewellery har efter Forbrugerombudsmandens vurdering vildledt forbrugerne ved at give forbrugerne indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde. Det har efter Forbrugerombudsmandens vurdering være egnet til at få forbrugere til at træffe beslutninger, som de ikke ville have truffet, hvis de havde haft tilstrækkelig mulighed for og tid til at træffe en informeret beslutning. På virksomhedens Facebook-side skrev de:
”Køber du inden 48 timer og bruger koden ’CAMILLA15’ får du 15 % rabat på hele din kurv.” Rabatkoden fungerede dog flere måneder efter, de 48 timer var gået.
Sagen begyndte, da en forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en rabatkode var aktiv i længere tid end de oplyste 48 timer. Efter nærmere undersøgelser konstaterede Forbrugerombudsmanden, at det ikke blot gjaldt en enkelt, men en række af annoncer. Tilbuddene kunne derfor reelt indløses efter den oplyste tidsbegrænsning.
Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugerne, når de skal foretage et køb. Da oplysningen kan påvirke forbrugernes beslutning om at købe en vare, er det en oplysning, som skal være korrekt angivet i markedsføringen af et tilbud.
Camilla Krøyer Jewellery har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at det skyldtes en systemfejl, at tidsfristerne ikke udløb.
“Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen