Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Der er dog håb...

Foto: 123RF.com

Hvor stor er Temu egentlig i Danmark?

Det spørgsmål har mange stillet i forbindelse med, at den kinesiske virksomhed på kort tid er stormet frem i Danmark. Nu giver en ny analyse svaret. Og det er opsigtsvækkende.

Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.

Tallene bliver endnu vildere, når vi dykker ned i analysen, forklarer E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund. Eksempelvis har knap halvdelen af børnefamilierne handlet på Temu:

”Vi vidste godt, at Temu er stormet frem, men jeg havde alligevel ikke regnet med, at det var så voldsomt.”

I analysen svarer fem procent af forbrugerne også, at deres seneste køb var hos Temu. Dermed overgås Temu kun lige akkurat af Zalando, som i flere år har været den suverænt mest benyttede netbutik i Danmark.

”Det er simpelthen uhørt, at de på så kort tid er gået fra ukendt til næsten at indhente Zalando,” siger Niels Ralund.

Den voldsomme fremgang er baseret på mange meget små ordrer, da gennemsnitsprisen per Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.  Alligevel tøver Niels Ralund ikke med at kalde Temus fremgang bekymrende på de danske virksomhedernes vegne:

”Det er jo mange, mange bække små, og det løber op. Samtidig har Temu fyret ufattelig mange penge af på markedsføring, og det har presset prisen for de danske virksomheder. Det er den kombination, der gør ondt,” uddyber han.

Temus slogan er ”Shop like a billionaire,” og det er da også muligheden for at købe endog meget billige produkter, der lokker forbrugerne til. I analysen svarer 7 ud af 10 Temu-brugere, at lave priser er det, der får dem til handle hos Temu.

Det kommer ikke bag på Niels Ralund, som henviser til, at netop prisen er i fokus i Temus velpolstrede og velsmurte marketingmaskine. I Dansk Erhvervs analyse svarer over halvdelen af Temu-brugerne, at det var reklamer på nettet, der inspirerede dem til at handle på den kinesiske platform.

”Prisen har de seneste år fået større betydning, så det er helt naturligt, at mange lader sig lokke af Temus absurde priser – især når de konstant bliver bombarderet med reklamer.”

Historien om Wish giver håb
Analysen er på mange områder bekymrende læsning, men der er dog også en enkelt grafik, som giver et håb. Grafikken viser, at forbrugerne i stor stil har droppet at handle hos Wish.com, der for nogle år tilbage stormede frem og dagligt sendte op mod 40.000 pakker til danske forbrugere.

Wish’ nedgang begyndte, da virksomheden skulle til at betale told og moms og følge reglerne i EU og derfor blev mindre attraktiv:

”Både i Danmark og i EU arbejder vi hårdt for, at historien gentager sig, selv om Temu er Wish på steroider. Temu skal tvinges at følge de samme spilleregler som andre netbutikker. Vi knokler på for at få fair konkurrence. Det er en sej kamp mod en hård modstander, men vi klør på. Tallene viser jo tydeligt, at det er nødvendigt,” slutter Niels Ralund.  

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

21.11.2024hair.dk

Vejen til succes er udvikling og inspiration

21.11.2024hair.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024hair.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

19.11.2024hair.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024hair.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

15.11.2024hair.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

15.11.2024Worldline

Sponseret

Vintertilbud på den elegante Android mobil terminal!

14.11.2024hair.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023