Her misser de danske B2B webshops deres salgspotentiale

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI

Foto: 123RF.com

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI. B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?

20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops.

Hvad kan blive bedre?    

De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.

Lagerstatus

Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022.  
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops.  Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus. 
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.

Betaling

Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.

På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen.

Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.

Der er mere at hente

Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder fx ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder fx jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

18.12.2024hair.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024We Are One Denmark

Sponseret

MØRKE MOCHA MOUSSE: FARVE FOR 2025

17.12.2024hair.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

16.12.2024Just Add People

Sponseret

GUIDE: Undgå skulderskader ✅

13.12.2024Worldline

Sponseret

Din salons Wrapped 2024!

02.12.2024Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Vi elsker gaver!

27.11.2024hair.dk

Ny prognose: Black Week udkonkurrerer Black Friday

18.11.2024Just Add People

Sponseret

Er din tørrehjelm radioaktiv?! ☢️

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023