WGSN - Intelligence 2025: Gen X skønhedsprioriteter
Gen X-skønhedsforbrugere er alt andet en ”den glemte generation”, og den presser på for en mere inkluderende, gennemsigtig og agnostisk tilgang til aldring og omdefinerer fortællingerne om overgangsalderen, gråt hår, velvære og en lang række andre midtvejsændringer. Det er konklusionen i en rapport fra trendbureauet WGSN.
Gen X, der tæller de 41-56 årlige, er vokset op i en verden i udvikling, og med et skift fra analog til digital livsstil. De oprindelige oprørske aktivister er vokset op i 80'erne og 90'erne og er nu i færd med at nedbryde aldrende stereotyper inden for skønhed.
I forhold til Gen x er skønhedsdriverne: Ydeevne, bekvemmelighed og følelser og det gælder både produkter og tjenester, der strømliner rutiner; multifunktionelle formater; Veganske og cruelty free labels.
Købsproblemerne er ifølge WSGN-rapporten: Store skønhedsudgifter, men smarte forbrugere; de prioriterer at fremstå "sunde" frem for "unge"; og det betyder produkter, der udvikler sig med modne skønhedsbehov, ikke imod dem. Forbrugerne forventer inklusivitet og universalitet.
Skønhedsadfærd: De handler lige meget online som i de fysiske butikker; de er informerede og ser på produktanmeldelser, og de er brand-loyale men villige til at prøve noget nyt. De bruger gerne flere penge på bæredygtighed,
Skønhedsstil: Skin-first tankegangen er udbredt. Det gælder make-up, der er lige så nærende, som den er udtryksfuld, og Gen x-kvinderne investerer i professionelle skønhedsbehandlinger fra hår og negle til massage og ansigtsbehandlinger
Kategori muligheder: aldersagnostisk skønhed, hudkosmetiske hybrider, overgangshårprodukter, menopausal skønhed, seksuel velvære, brystpleje, Kosttilskud.
Fem faktorer, der påvirker Gen X-skønhed:
Store ideer: Fortsatte globale sociale, politiske og miljømæssige kriser vil gøre stress til et mere fremtrædende dagligt træk. Mærkerne skal designe til individet snarere end til forbrugeren og tilbyde produkter og tjenester, der hjælper folk med at leve op til den, de er, og beskytte deres fysiske og mentale velbefindende.
Forbrugerpersona - Skinics: Skinics ser skønhedskultur som en folkesundhedskrise og er på en mission for at gøre det til et mere inkluderende, gennemsigtigt og sikkert sted for alle. De arbejder på at nedbryde konventionelle standarder for skønhed og udfordre tabubelagte emner.
Aldertilpasset skønhed: Forbrugerne modvirker, at "ungdommen" bliver udråbt som toppen af skønhedsidealer. Aldersagnostiske fortællinger omfavner aldringsoplevelsen snarere end at behandle den som noget, der skal rettes.
Menopausal skønhed: Her sættes nye standarder, da Gen X’erne oplever perimenopause for første gang. Fra 2020 følte 46 pct.af kvinderne globalt sig ikke forberedt på overgangsalderen, og mærkerne skal hjælpe dem med at forberede sig på denne livsfase med dedikerede ressourcer og produkter.
Støtte til sex: Barrierer for sex, såsom dysfunktion og smertefuldt samleje, kan påvirke alle på tværs af generationer. Mærkerne kan lette disse bekymringer på en tilgængelig måde med alternative løsninger, der hjælper med at øge libido eller maksimere glæden.