Vores mål er en bedre verden
Davines arbejder målrettet på at skabe en bedre verden, og det er ikke tomme ord. Man investerer i uddannelse, i udvikling og forskning, og man tænker hele tiden næste skridt frem. Mark Giannandrea, der er Davines Global General Manager slår fast, at det handler om en passion for at linke bæredygtighed og skønhed sammen, og at den vision lever med virksomheden.
Skønhed, etik og bæredygtighed. Det er Davines’ nøglebuzzwords. Det er grundstenene i vores ”purpose”; dét, der driver alle vores beslutninger, vores ideer og vores handlinger i forhold til at gøre vores bedste for at skabe en god verden for os alle”. Det siger Mark Giannandrea, der er Davines Global General Manager.
Jeg havde en spændende snak med ham forleden, da jeg var inviteret til Davines Village i Parma om, hvordan Davines arbejder med miljøet og bæredygtigheden, hvad det betyder at være B Corp certificeret, om hvor han ser Davines i det globale marked, og om hvordan han ser udviklingen i det globale frisørmarked generelt i de kommende år.
For Mark Giannandrea og Davines spiller fællesskabet en stor rolle. ”Vores business er baseret på mennesker, både internt og eksternt, og vi har en meget stor grad af transparens. Du kan skrabe i overfladen, eller du kan vælge at grave dybt, og du vil stadig finde den samme kerne og de samme værdier i forhold til, hvem vi er, og den ærlighed gør mig stolt”.
Samme ærlighed gør man også en stor indsats for at implementere i produkterne.
”Når folk siger Davines, tænker de automatisk på en flaske shampoo. Sådan er det. Men jeg har været i frisørbranchen i 32 år. Min mor er frisør, og jeg voksede op i salonmiljøet, så jeg har med andre ord shampoo i blodet. Jeg har arbejdet for forskellige virksomheder rundt om i verden, og da jeg kom til Davines i 2019 var det med samme tilgang til vækst, som jeg har haft i de øvrige virksomheder, jeg har arbejdet i; at det grundlæggende handler om at bygge et fundament og vokse. Men hos Davines er det anderledes, for her handler det ikke blot om at vokse forretningen. Her handler det om at styre forretningen og sikre, at vi har en høj grad af troværdighed i forehold til både forhandlerne og forbrugerne. Så ja, vi sælger og fremstiller shampoo, men der er meget mere i Davines end det”, forklarer Mark Giannandrea.
European Regenerative Organic Center
For at illustrere Davines-tilgangen til forretning, fortæller han om dengang Davines indehaveren Davide Bollati, i 2021 fortalte ham, at han havde lavet en aftale med EROC - European Regenerative Organic Center – det første internationale regenerative organiske forsknings- og uddannelsescenter, der i dag ligger på et 17 hektar stort område foran Davines Group Village i Parma, i samarbejde med det amerikanske Rodale Institute.
”Jeg troede, jeg stavede Rodale forkert, for jeg troede ærlig talt, det var en salonkæde, han havde indgået en aftale med, men så fandt jeg ud af, at det faktisk var en organisation, der arbejder med regenerativt landbrug. Jeg tænkte, hvordan i alverden hænger det sammen med Davines? Men Davide følte, var det den rigtige vej at gå, så det var den vej, vi gik. Og flasken med shampoo har nu udviklet sig til også at være et uddannelsesværktøj. Vi dyrker jorden på en anden måde, og vi fremmer det regenerative landbrug – selv om vi reelt ikke har noget med landbrug at gøre. Men vi producerer, og vi bruger ingredienser, der kan gå ind i fødevaresystemet. Så for os handler det ikke kun om, hvordan man skaber en shampoo, men om at bruge penge på at uddanne folk, så de er lidt mere oplyste i forhold til om noget er bæredygtigt eller regenerativt? Om et produkt er udviklet på den rigtige måde? Hvad med fremstillingsprocessen? o.s.v.”, forklarer Mark Giannandrea passioneret. ”Og ja, vi er måske en smule skøre, men det er, hvem vi er”, tilføjer han med et smil.
Men hvordan får du budskabet ud til forbrugeren?
”Vi har en virkelig passion for frisørbranchen. Så det er her, vi sætter ind. Vi støtter frisøren med værktøjer, så de kan hjælpe os med at kommunikere budskabet videre ud til forbrugeren. Vi sælger shampooen og uddanner frisørerne, så de kan uddanne forbrugerne”, forklarer Mark Giannandrea.
Davines har været B Corp certificeret siden 2016, faktisk før nogen anden virksomhed i frisørbranchen var det, og før ret mange mennesker vidste, hvad en B Corp-certificering egentlig er.
”Siden er der kommet mange andre beautybrands til, og virksomheder, der er meget større end vi er, er hoppet med på B Corp-rejsen, hvilket vi i øvrigt synes er fantastisk. Jo flere B Corps, vi er jo bedre, fordi det ændrer folks opfattelse af, hvad en virksomhed bør være. B Corp handler netop om at gøre det rigtige, og om at bruge forretningen som en kraft for noget godt. Det gælder uddannelse, produkterne med videre, men det handler også om at sikre, at alle de mennesker, vi arbejder med, bliver behandlet godt. Så det handler ikke kun om bundlinjen. Det handler om at give tilbage til fællesskabet”, lyder det.
Vi er en idévirksomhed
Davines startede rent faktisk B Beauty koalitionen i B Corp, og Mark Giannandrea mener, det hænger sammen med, at Davines er det, han kalder en idévirksomhed.
”Vi har flere idéer, end du kan forestille dig, og nogle er bedre end andre”, siger Mark Giannandrea med et smil. Men en af de bedre var helt klart, da idéen til at oprette en koalition af alle beauty B Corps opstod.
Mark Giannandrea er ikke i tvivl om at de mange ideer opstår på basis af en families ”skøre” passion for at linke bæredygtighed og skønhed sammen, og som han fortæller, bunder det i Davide Bolattis ganske enkle tilgang: ”Når jeg står op, siger jeg til mig selv: Lad os gøre lidt mere i dag”.
Familien Bolatti begyndte at lave shampoo i 1982 hjemme i badekarret, tappe det på flasker, og tage ud i salonerne og sælge det. Da Davide Bolatti, der er uddannet farmaceut, kom tilbage fra sit studie i USA for at hjælpe familien i virksomheden, kom han med en passion for bæredygtighed, som kom til at gennemsyre virksomheden. Hans visioner blev realiseret - ikke fordi han troede, han ville tjene store penge på det, men fordi han havde en mission. ”Og selv i dag investerer Davines faktisk virksomhedens overskud i udvikling, uden at familien selv tager de store penge ud ”, lyder det.
Så Davines arbejdede med bæredygtighed, før forbrugere eller nogen andre talte om det. ”Og det er egentlig det, jeg mener med at skrabe i overfladen. I dag taler alle virksomheder om bæredygtighed Men hvis du skraber det øverste lag væk, opdager du ofte, at det ikke er en del af kernen. Hos Davines, er det det, virksomheden er født på, og det er det, der gør det specielt. Vi er ikke de største, og vores mål er ikke at være nummer et i verden. Det vi vil, er at oplyse flere mennesker. For vores vigtigste mål er at gøre det bedste for den verden, vi lever i, og vi vil blive ved med at eksperimentere og arbejde med bæredygtighed og med regenerering, der er det næste område, vi nu har taget fat på”.
Davines i top-10
Spørger man Mark Giannandrea, hvor Davines er placeret i det globale marked, slår han fast, at man er med i top-10, og at man sandsynligvis er den hurtigst voksende virksomhed i branchen i dag.
Man arbejder med forhandlere på 92 markeder verden over, og Mark Giannandrea fortæller, at siden etableringen har man fordoblet væksten i virksomheden hvert 5. år.
”Så vi vokser med en vanvittig hastighed. Derfor kan jeg også roligt sige, at vi sandsynligvis er den hurtigst voksende professionelle hårplejevirksomhed i verden i dag”.
Hvor ser du Davines om 5 år?
Jeg ser stadig Davines som en familieejet virksomhed, og jeg ser alle virksomhedens medarbejdere som sunde og debatterende omkring den næste store rejse, vi skal på. Jeg ser en masse nye mennesker komme ind i virksomheden og udfordre vores ideer, og jeg ser Davines Village vokse med et globalt fællesskab, der bare bliver større og stærkere”.
I Skandinavien forventer Mark Giannandrea også vækst. Danmark er godt positioneret, og i det hele taget står Skandinavien stærkt, og ifølge Mark, er det skandinaviske marked meget lydhøre overfor budskabet om miljøvenlighed, generativitet og social ansvarlighed.
Den globale hårplejeindustri har det svært
”Den professionelle hårplejeindustri har det svært på globalt plan lige nu. For 10 år siden blev al professionel hårpleje solgt gennem salonerne. I dag har spillereglerne ændret sig med introduktion af onlinesalget, og mange af de store virksomheder søger den hurtige forandring og den hurtige gevinst. Som jeg ser det, bevæger flere af de store brands i dag sig væk fra salonmiljøet og henvender sig mere direkte til forbrugerne. Vi vil også fremadrettet være en ”salon-først-virksomhed”.
Men han ser også en fremtid for salonerne. Alle skal stadig til frisøren for at blive klippet og få farvet hår. ”Vi laver detailprodukter, og vi laver professionelle produkter, og vi vil fortsætte med at støtte og investere i salonmiljøet, i forhold til uddannelse og nye idéer og i det hele taget opkvalificere miljøet for at styrke fællesskabet og hjælpe med at styrke branchen globalt”, siger Mark Giannandrea, der mener, at det handler om at hæve færdighedsniveauet og dermed serviceniveauet, og at det skal ske ved at investere i uddannelse.
”Dermed kan frisørerne tage sig bedre betalt. Det betyder, at de bedre kan bringe nye produkter på markedet og holde sig interessante i forhold til forbrugerne. Det er en god spiral”.
Men om salonen skal være bæredygtig eller ej, vil han ikke gøre sig til dommer over. Han mener, det er den enkeltes valg, om man vil gå ned ad den ene eller den anden vej, så længe det fungerer for den enkelte.
”Vi tilbyder branchen én anden måde at se på forretningen på, og vi bruger frisørsalonerne til at kommunikere et stærkere signal til deres kunder. Vi har ikke en plan B. Vi har kun én plan, og det er støtte branchen og hæve standarderne samt at uddanne forbrugeren i forhold til at tænke anderledes. Og vi sælger ikke ud hverken på vores holdninger, vores værdier eller vores produkter. Vi er her ”for the long run”, slutter Mark Giannandrea.