Vi insisterer på udvikling
Jesper og Wicki Buch har sat deres præg på branchen igennem mange år. Og det er de bestemt ikke færdige med, for holdningen er, at skal man være i frisørbranchen, skal det ske med en passion og en dedikation – for kreativiteten, for kvaliteten og for faget.
“Vi er insisterende på, at vi skal blive ved med at være en forretning, der udvikler sig. Det er derfor, vi nu har været her i 40 år, og det er derfor, vi fortsat er interessante”. Det siger Jesper og Wicki Buch, der sammen driver PARK by BUCH på Landemærket i København.
Klokken er 7.45 en trist og forblæst mandag morgen, men vi sidder i salonen og taler over en god kop kaffe, inden de første kunder kommer.
Det er 40 år siden, Jesper begyndte at gøre rent i en frisørsalon, og det er 35 år siden Jesper og Wicki mødtes. Siden har de spillet hinanden gode. De har skabt en base for kreativitet, udvikling og forretning, og sammen har de haft en stor betydning for den danske frisørbranche.
De seneste 25 år har Jesper og Wicki arbejdet side om side i salonen på Landemærket og på frisør-scener over det meste af verden.
”Vi har gennemlevet mange årtier i frisørbranchen, og vi kan helt klart sige, at vi i dag kender frisørbranchen bedre end de fleste. Som den tager sig ud udefra, og som den reelt ser ud bag facaden”.
Jesper & Wicki
Både Wicki og Jesper er uddannet efter Vidals Sassoons principper om enkelthed og ikke mindst godt håndværk, hvor klipningen er fundamental for enhver frisure. Og det er også det gode håndværk og kærligheden til faget, der styrer og skubber dem fremad i branchen i dag. For som Wicki siger det: ”Man er nødt til at have en passion, og man er nødt til at udvikle sig hele tiden. Ellers ville vi ikke være her i dag”.
Og det er de bestemt. Igennem tiden har de haft saloner i Tåstrup, i Nyhavn og på Landemærket, og Jesper har haft forhandlingen af Fudge i Danmark. ”Vi har virkelig udforsket alle hjørner af frisørbranchen. Men humlen er, at man på et tidspunkt må erkende, at man ikke kan være alle steder og være god til alt. Så vi besluttede vi os for at kigge indad og se på, hvad der gav værdi for personligheden Jesper, og hvad der gav værdi for personligheden Wicki. Vi blev enige om, at vi ikke kunne være tilstrækkelige alle steder på én gang, og vi besluttede os for at koncentrere os om salonen på Landemærket. Og hvad der er interessant er, at det faktisk ikke betød, at økonomien blev dårligere. Tværtimod”, fortæller Jesper.
Passion og dedikation
Jesper og Wicki drives af passion og dedikation, og det forventer de også, at de frisører, der er ansat i salonen, er.
Vi skaber nogle rammer omkring hverdagen, der gør, at frisørerne er glade for at være hos os. Vi har ikke noget hierarki, og selv om det kan lyde rigidt, så har vi for mange år siden gjort op med, at vi ikke skal være mandskabets forældrepleje. Den største gave, man kan give unge frisører i dag, er nemlig frihed under ansvar; en mulighed for at inspirere hinanden. Og så er der ikke så langt fra idé til handling, når man arbejder med os”.
Men faktisk slår de fast, at det kan være et problem at få dedikerede og passionerede frisører i dag.
”Vi har haft en stilling slået op i efterhånden lang tid, men vi har endnu ikke fundet den rigtige frisør. Det er som om de unge i dag lever livet, som det sker på de digitale medier; hurtigt og lidt overfladisk. De går efter ”quickfixes”. Men den kvalitet, vi går efter, kræver en dygtig frisør, der er villig til at lægge det hårde arbejde i, der skal til, for at udvikle sig”, siger Wicki.
De to mener, at mange unge i dag ser verden, frisørbranchen og deres liv i et glansbillede-format. De vil have lov til selv at bestemme, og de vil ikke finde sig ikke i noget. ”Vi har ikke brug for hårdt trænede youngsters med holdninger, der falder tilbage på SoMe. Den ballon er punkteret. Vi skal bruge unge mennesker, der vil faget, og som gerne vil udvikle sig med det”.
”Mange unge frisører i dag tror de nemt kan åbne en lille forretning. Når det så kommer til stykket, finder de ud af, at så nemt var det ikke, og når den så lukker, er de overbeviste om, at det i hvert fald ikke var deres skyld”, supplerer Jesper.
Når Wicki og Jesper ansætter nye frisører, tilbyder de dem at tage en enneagram-test – en personlighedstest - som de kan bruge til at forstå sig selv bedre. ”Vi kræver ikke, at de fortæller os, hvad der står i testen, men har de lyst til at dele det med os, er det selvfølgelig ok. Men dét, der er vigtigt for os, er at give potentiale nye frisører en forståelse af, at hos os gør man sig umage. Og når det gælder udvikling, skal vi udvikle os på salg og service, på frisør-skills og på det personlige plan. Enneagrammet er et sindssygt godt værktøj til det”.
På bagkant af covid
Wicki og Jesper er enige om, at frisørbranchen stadig lever på bagkant af covid.
”Vi blev ramt af en surferwave, større end nogen af os kunne magte. Det er nu tre år siden. Men mange frisører er kreativister, der siden har levet i en kunstig økonomi i et set-up med coronalån og subsidier. Det er slut nu, hvor lånene skal betales tilbage, og virkeligheden rammer de selvstændige frisører”.
Da Jesper og Wicki lukkede ned under corona, tog de sig en lang snak om, hvad de ville, hvis de overhovedet skulle tilbage i branchen igen efter nedlukningerne. ”Vi besluttes os for, at skulle vi tilbage, skulle vi tilbage til noget, der rykkede. Vi vil flytte noget, og vi vil være med til at gøre en forskel”.
Derfor valgte Wicki og Jesper at gå med i PARK, som havde kontaktet dem et par år før.
”Vi havde brug for at være en del af noget større. Og ja, flere har spurgt os om, hvorfor vi valgte ”at sælge vores sjæl”. Med det føler vi bestemt ikke, vi har gjort. Det er sjovere at være flere, og vi taber absolut ingenting. Tværtimod har vi fået en mulighed for at få grønnere produkter ind og arbejde med grønne tiltag som returpant på emballagen. Og fremfor alt, nu hvor vi rammer år to, så ligger vi – renset for alt covid – på index 330 i salg af produkter”, lyder det.
Og alt andet lige, så er det nemmere at være kreativ, når økonomien flyder.
I forhold til bæredygtigheden, mener de to ikke, man skal være overhellig. ”Kvaliteten skal være i orden, og vi vil ikke begrænses i hverken den kvalitet eller den kreativitet, vi tilbyder vores kunder. Man kan jo også blive så fanatisk, at man dør uden oplevelser”, siger Jesper på sin vanlige ligefremme måde og med et smil på læben. Alligevel fortæller de, at da de introducerede returpanten på emballage på 20 kr., havde de mange kunder, der sagde, at det ikke ville komme til at ske. ”Men så må man jo forklare dem, at det ikke handler om de 20 kr., men om andet mere end det. Og i dag leverer de selvsamme mennesker stolt emballagen tilbage til os, når de køber et nyt produkt”.
Wicki og Jesper fortæller, at de føler, de har fået et helt nyt arbejdsliv de seneste to år med en masse gode kollegaer. ”Og så håber vi, at vi også kan være med til også at løfte det faglige niveau”, siger Jesper med et smil. I øvrigt stod han og Wicki for det store PARK-show, der løb ad stablen i Tivoli Hotel i november, og i 2023 er der planlagt undervisning på Koldinghus.
”Men der har været lidt stille på show- og undervisningsfronten. Det er ikke det, der har været i fokus de senere år. Det har snarere været at overleve”.
Vi skal have unge med lyst til håndværket
Der sker noget usundt i frisørbranchen lige nu. ”Mange lukker. Det er en dominoeffekt efter tre år med corona-nedlukninger og subsidier, men det er også en tendens. Specielt de yngre i branchen føler ikke, de kan klare det mentale pres, det er at være selvstændig frisør med de mavepustere, det giver. Vi skal have dem til at se den fantastiske rejse, det også kan være at være frisør”.
Jesper og Wicki mener, at noget af det, der skal til for at vende frisørbranchen, er en mere positiv tilgang til faget, så det bliver nemmere at tiltrække de unge.
”Vi skal højne faget. Vi skal fortælle, hvad frisørfaget kan – og at det ikke bare handler om at klippe så billigt som muligt, men at det handler om passion. Kan vi komme igennem med det, er det et skridt i den rigtige retning”.
Jesper slår også fast, at der er så meget fokus på, at alle unge skal tage en akademisk uddannelse. De ser gymnasiet som en forlængelse af folkeskolen, og nu er universitetet ved at være en naturlig forlængelse af gymnasiet. ”Vi skal åbne de unges øjne for, at der også kan være en rigtig god fremtid i fag som frisør og i det hele taget håndværksuddannelser. Men det er en supertanker, der skal stoppe og vendes, og det tager tid”.
Og så mener de to i øvrigt også, at frisørmestrene skal indstille sig på, at skal man uddanne dygtige håndværkere heriblandt frisører, er det dyrt. ”Der skal investeres i de unge, og et lynkursus inden de får lov til at klippe herrekunder og tjene penge til salonen er ikke nok!”
Vi har det godt
Jesper og Wicki fortæller, at de ikke er specielt ramt af forbrugernes nedskæringer i forbindelse med krig og stigende el- og gaspriser, men de er også helt ærlige og slår fast, at det i høj grad hænger sammen med det klientel, der kommer i PARK by BUCH.
”Vores kunder er voksne mennesker, der prioriterer deres udseende. ”Så længe vores kunder er i job, bliver vi ikke ramt, og at det skulle gå anderledes, er der trods alt ikke udsigt til endnu”, lyder det.
Og ganske tilfældigt sidder der en kunde og venter på at vi bliver færdige med interviewet. Hun er kommet i salonen siden 80erne og har fulgt Wicki fra Tåstrup til Nyhavn til Landemærket. ”Og det vil jeg blive ved med”, siger hun inden hun sætter sig over i frisørstolen.
Credits
Profilfoto:
Claus Peuckert
Frisurefotos:
Michael Dam
Hår: Wicki Buch, Jesper Buch, Rasmus Højfeld, Maria Rydder
Makeup: Parkstyling