Vi elsker skønhed og de rene produkter
"Min vigtigste mission er, at Innersense skal vokse sig stor, men vi skal forblive små. Uanset vækst skal vi forblive dem, vi er, og vi skal fortsætte med at skalere på en måde, der er bæredygtig og ansvarlig. Og så er vores mål, at blive anerkendt som et af de sikreste skønhedsmærker i verden”. Det siger Greg Starkman, der er stifter og indehaver af Innersense til hair.
Vi elsker hår og vi elsker skønhed. Sådan siger Greg Starkman, der sammen med sin kone, Joanne startede Innersense for 18 år siden.
Både Joanne og Greg var på det tidspunkt succesfulde salonstylister og dengang som nu havde de en kærlighed og en passion for alt, der har med skønhed at gøre.
”Jeg forlod frisørbranchen for næsten 35 år siden og fortsatte min karriere inden for produktionsdelen af den professionelle skønhedsbranche med uddannelse, produktudvikling, salg, marketing. Joanne var en meget passioneret salonstylist og en anerkendt frisør, der også arbejdede for mange af de store, velkendte mærker”, fortæller Greg.
Grunden til at de begge opgav deres job for at begyndte helt forfra med etableringen af Innersense var som Greg fortæller det, en kombination af to ting.
”Joanne og jeg fik en datter Morgan, som blev født med et genetisk handicap. Det tvang virkelig Joanne til at blive meget sundhedsbevidst, så vi kunne sikre, at vi gjorde det bedste for vores datter og selvfølgelig for resten af familien. Hun en meget ivrig etiketlæser og det gik op for hende, hvor mange giftige ingredienser, der faktisk findes i de fleste af de skønhedsprodukter, hun brugte”, lyder det fra Greg.
Joanne ville finde sundere, renere alternativer, men selv i butikker, der solgte helsekost, var det svært, fordi de produkter, der så indehold de gode ingredienser, så ikke var effektive, og i hvert fald slet ikke kunne leve op til en frisørs forventninger.
”Samtidig etablerede EU REACH-programmet med strenge kosmetiske sikkerhedsstandarder, og jeg var involveret i ”oversætte” det til amerikanske forhold, fordi de europæiske forhandlere pludselig krævede, at de amerikanske producenter levede op til en række ingrediensdirektiver”, forklarer Greg, der tilføjer, at lydhørheden ikke var stor blandt de amerikanske producenter.
”Men gennem den proces blev jeg virkelig forelsket i ren og organisk kemi, og jeg ønskede virkelig at forstå, hvordan man udnytter ingrediensernes sande kraft og effektivitet og bringer dem ind i produkterne og gør levende. Men det var dyrt, der var masser af modstand og det det krævede virkelig et stort paradigmeskift i den måde, man fremstiller produkter på”.
Men det, kombineret med Joannes vedholdenhed, gav Greg brændstoffet til at begynde at udforske kemien. Og over en fireårig periode fra 2000 til 2004 udviklede han den kemi, der i dag danner basis for Innersense.
Det handler ikke kun om de ingredienser vi bruger…
Det handler bare ikke om de ingredienser, vi bruger. Det handler lige så meget om de ingredienser, vi ikke bruger, mener Greg. Herudover handler det om effektiviteten, og om at man bruger ingredienserne på en måde, så bæredygtigheden bevares.
”Produkterne skal leve op til både forbrugerens og frisørens krav, for uden dem har du jo ikke et produkt. Men produkterne skulle også være fri for stoffer som ftalater, PEG'er, MEA'er, EDTA'er samt sulfater, parabener. Hertil kommer de kosmetiske
ingredienser, og for mig var det den store aha-oplevelse. De er syntetiske polymerer, der har tendens til at skabe en stor wow-faktor på håret. Men hvad der i sidste ende sker er, at de bare låser sig fast på den ydre del af hårskaftet, hvor de skaber en film og en barriere, der giver glans og muligvis volumen og hold. Men med tiden kompromitteres hårets integritet, det og veje det ned. Så de typer ingredienser har vi helt elimineret og erstattet med saccharose, honning samt en naturlig saft, der også giver fikserings- og stylingfordele. Og så bruger vi - især i vores stylingprodukt - meget aloe, fordi aloe vera er med til at skabe hydrering og en base, der kan styles på”, forklarer Greg passioneret.
Forbrugerne er etiketlæsere
I dag ser Greg tydeligt, at forbrugerne nu søger at træffe sundere og renere valg, og de kræver gennemsigtighed. ”Og det er egentlig også en af hjørnestenene i, hvem vi er”.
Tendensen er taget til de seneste fem år, og Greg slår fast at ikke mindst i forbindelse med COVID, hvor forbrugerne havde meget tid til at selvuddanne sig, gav interessen et boost. ”Samtidig ser vi også en tendens til at de ikke længere stoler på den brande marketing. Bl.a. fordi markedsføringen indimellem modsiger det, der står på produktets label, og det kan forbrugerne gennemskue. De googler ingredienserne og tager stilling til, og det er noget, de vil udsætte deres krop for”.
Faktisk fortæller han, at en amerikansk undersøgelse viser, at tre fjerdedele af alle mærker påstår at være sunde, økologiske eller naturlige uden at være det.
Greg fortsætter med at slå fast, at han mener, det faktisk er frisørerne, der har været langsomst til at tage de renere produkter til sig.
”Frisørerne har hængt efter. Jeg tror, grunden til det er, at de er loyale over for de brands, de har. De har dybe relationer, som bygger på års samarbejde, men når deres kunder i salonen begynder at efterspørge renere produkter, er de mere eller mindre tvunget til at se ind i det”.
Men Greg mener faktisk fokus på miljøvenligheden passer fint ind i DNA'et for, hvem frisøren er.
”Vi er som kunstnere, vi er mere miljø-følsomme, og de fleste i dag vil gerne sikre, at man gør sin del, ikke kun i forhold til de produkter, man tilbyder, men også i kvaliteten af den service og den tid, man giver sine skønhedsgæster. Og endnu vigtigere, hvordan vi kan være med til at bevare vores jord”.
Da Greg og Joanne startede Innersense for 18 år siden, var der ikke fokus på bæredygtig og cirkularitet. ”Vi troede jo, at når vi kom på markedet, ville alle forstå Innersense. Men vi kæmpede i mange år. Vi var langt forud for vores tid, og det var i princippet de forbrugere og de frisører, der var forud for deres tid, der holdt os kørende. Samtidig gjorde vi meget for at finde alternative salgskanaler, hvor vi kunne introducere vores produkter til de forbrugere, der efterspurgte dem”.
Et ”passion project”
Greg kalder Innersense for et ”passion project”. For os har det ikke handlet om at opbygge en virksomhed for at sælge den dyrt. Det handler ganske enkelt om, hvem vi er. Og det går igen i alt, vi gør: Vores B Corp-certificering, vores engagement i miljøet – i det hele taget handler det om at give tilbage. Det er det, der driver os hver eneste dag”.
Innersense har været B Corp certificeret i tre år, og man har netop fået den globalt certificering, og det betyder meget, for som Greg forklarer, er afspejler certificeringen Innersense DNA’et. ”Det tvinger os til at sætte barren endnu højere i forhold til, hvad vi gør for planeten, for mennesker og i det hele taget formålet med, at alt, hvad vi gør”.
Ydermere er man også en del af B Corp Beauty Coalition, som arbejder på at etablere højere standarder inden for skønhedskosmetikområdet. ”Den proces er vi meget glade for at være en aktiv del af. Ikke mindst for der i USA simpelthen ikke findes kosmetiske standarder eller love, der beskytter os”.
I støtter også en lang række sociale og miljøorienterede organisationer. Hvorfor det?
”Det handler igen om at give tilbage, og det handler om social ansvarlighed, og om mennesker og formål frem for profit. Vi har ikke samme pres som mange andre virksomheder har for at tjene penge. Men når det er sagt, driver vi en sund virksomhed”, fastslår Greg.
Innersense støtter organisationer inden for miljømæssig bæredygtighed, ligesom kvinders sundhed er et stort, og vigtigt område for virksomheden at støtte på globalt plan. Bl.a. støtter man forskningen i brystkræft.
”Det står vores hjerter nært, for hvad mange ikke ved, har professionelle i skønhedsbrancherne 20 gange så stor risiko for at få brystkræft end andre kvinder, og antallet af kvinder med brystkræft i skønhedsindustrien er blandt det højeste i verden, fordi de er eksponerede til kemikalier hver dag”.
Greg kæmper også for at få en ændret lovgivningen på området, så man som det mindste får en kosmetisk standard i USA.
En konstant udvikling
Greg og hans team af kemikere arbejder konstant med udviklingen af nye produkter og med brugen af nye, alternative ingredienser, der kan højne niveauet yderligere.
”Et af mine vigtigste projekter de seneste fire år er udviklingen af hårfarve, hvor vi bryder med det traditionelle paradigme for, hvordan en hårfarve er sammensat uden de giftige kemikalier”.
Den nye farveserie lanceres i 2024.
Hårceremonierne er et andet koncept, som Innersense har udviklet, og som forbrugere over hele verden har taget til sig. Og Greg fortæller, at det er Joannes fortjeneste.
”Egenomsorg er vigtigt for Joanne. Når du går i bad, er det et ritual, og hårceremonierne er en måde at støtte op om de øjeblikke, du kan give dig selv i en stresset hverdag”.
Spørger man ind til fremtiden for Innersense, fortæller Greg, at virksomheden lige nu vokser globalt. Og den udvikling skal fortsætte.
”Vi vil også rigtig gerne støtte frisøren i at blive bedre uddannet i, hvordan de kan blive mere bæredygtige, miljøvenlige saloner. Men først og fremmest; hvordan de kan forene skønheden salongæsten og den oplevelse, det er at komme til frisør. For ikke mindst efter Covid sørger forbrugerne oplevelser”.
For ham begynder det med at man bruger gode, rene, sunde produkter, der er sikre, effektive og miljøeffektive. ”Og så endnu vigtigere, hvad frisøren gør i baglokalet i forhold til affaldshåndtering, vandforbrug, el-forbrug med mere. Det vil vi gerne være med til at informere frisørerne om på globalt plan”.
Hvad er dine mål for fremtiden for Innersense?
”Vi skal vokse i saloner over hele verden. Men min vigtigste mission er, at vi skal vokse os store, men forblive små. Det betyder, at selvom vores virksomhed og efterspørgslen på vores produkter vokser, skal vi forblive dem, vi er. Vi skal fortsætte med at skalere på en måde, der er bæredygtig og ansvarlig, og så er vores mål, at blive anerkendt som et af de sikreste skønhedsmærker i verden”, slutter Greg.