Af redaktør Pia Finne
Så er det ved at være tid til at glæde sig til den fysiske udgave af hair. Her får du et samlet overblik og ikke mindst et indblik i, hvad der sker i frisør- og beautybranchen.
Frisør og beautybranchen er innovativ og nytænkende. Ingen tvivl om det. Den drives af mennesker, der hele tiden er og som gør en indsats for at være på forkanten med tendenserne; i moden og i tiden vi lever i, for det spiller alt sammen ind på forretningen.
I ”State of Beauty” udarbejdet af The Business of Fashion og McKinsey & Company slås det fast, at skønhedsindustrien vil vækste trods den økonomiske turbulens. I 2027 forventes den globale skønhedsindustri dermed at nå over 580 milliarder dollars i detailsalg og vokse med 6% om året. Det skyldes bl.a. forbrugernes ændrede opfattelse af skønhed og ikke mindst deres efterspørgsel efter produkter, der fokuserer på videnskabsbaseret effektivitet. Sådan lyder en af konklusionerne. Hudpleje, der er den største kategori inden for skønhedsbranchen, forventes at vokse fra 190 milliarder dollars til 260 milliarder dollars frem mod 2027, og væksten er drevet af innovation og forbrugere, der søger produkter med dokumenteret effektivitet, mens hårpleje forventes også at vokse betydeligt og nå en omsætning på 120 milliarder dollars, bl.a. fordi forbrugerne nu bruger fler-trins hårplejerutiner på samme måde, som de gør med hudpleje.
Endelig er bæredygtighed en afgørende faktor for skønhedsindustrien. Forbrugere efterspørger mere ansvarlige og miljøvenlige produkter, og mærker og detailhandlere skal arbejde på at reducere deres miljøpåvirkning, vedtage cirkulære forretningsmodeller og sikre gennemsigtighed i deres forsyningskæder. Bæredygtighed vil være en integreret del af skønhedsindustrien i fremtiden, og mærker, der ikke tilpasser sig denne tendens, kan blive efterladt bagud, lyder det.
Hos Stuhr har man også taget et langt kig på fremtiden, og STUHR GROUP er blevet revitaliseret og rebrandet, og de fem saloner er udbygget, så de harmonerer med og støtter op om værdier som fællesskab, diversitet, kreativitet og kvalitet. hair har talt med både salondirektør Anaïs Brynée Christensen og Søren Hedegaard, der er kreativ direktør samt Mohamad Damascene, der er en af STUHRS unge frisørtalenter om kæden, om trenden og om udviklingen, og som Søren Hedegaard siger: ”Vi arbejder i nu’et, vi ser på, hvad der rører sig i tiden, og vi vil ikke låse os fast.
I dette nummer kan du også læse et interview med yderlighedernes dronning, OH LAND, der bl.a. siger, at hun ikke går efter at være lækker. ”Det er ikke et drive for mig at se lækker ud. Og det kan nogen jo godt blive undrende overfor, at jeg gør mig selv grimmere, end jeg er, men det er ikke sjovt for mig at opnå skønhed i den klassiske forstand. Jeg synes, det er sjovt at fortælle en historie og blive en karakter eller indgå i en sammenhæng”.
Herudover kan du læse om andre af branchens innovative virksomheder, og i den lidt tungere ende, kan du sætte dig ind i, hvad den nye emballagelov kommer til at betyde for skønhedsbranchen.