Skønhed, æstetik og bæredygtighed
Davines Village i Parma er et ganske specielt sted, hvor beauty og æstetik er i fokus til både hår og hud, men hvor det kombineres med et kæmpestort arbejde for en bedre og mere miljøvenlig verden på rigtig mange plan. Bl.a. er man gået ind i et samarbejde med Rodale Institute om at skabe EROC (European Regenerative Organic Centre).
”Vores skønhedsideal virker gennem praktiske og bæredygtige indsatser. Så for os handler bæredygtighed om os selv, vores kollegaer vores kunder, hvor vi bor, og hvor vi opererer”. Det siger Davide Bollati, der er president i Davines.
Og han lever sine ord. Det er man ikke i tvivl om, når man besøger Davines Village. ”Davines sjæl kommer til udtryk i det arkitektoniske projekt, som vi har skabt, og som symboliserer vores virksomhed; Vi fokuserer på velvære for dem, der arbejder her, og vi ønsker at repræsentere et sted, hvor etik og æstetik sameksisterer i harmonisk balance".
Det var også harmoni og skønhed, der var kodeordene, da Davines forleden inviterede en række danske, norske og svenske frisører samt presse til at opleve et ”Blooming”-event i Davines-byen.
Temaet var gennemført, og tog udgangspunkt i den have, der er skabt som en del af Davines Village, hvor alverdens skønneste krydderurter, duftende blomster og planter, hver dag tjener som inspiration for forskere, der udvikler nye produkter og dufte, og medarbejdere, der har brug for et zen-øjeblik til at stresse lidt af.
40 års jubilæum
I 2023 var det 40 år siden, Davide Bollatis forældre startede Davines, og da Davide kom til få år senere, tog han en beslutning om, at bæredygtighed og beauty skulle være virksomhedens bærende elementer.
Man er ikke i tvivl om, at bæredygtighed ikke er en trend men en måde at leve på for Davines som brand og for medarbejderne. I 2016 blev Davines B Corp certificeret, og i 2021 var man med til at stifte B Beauty op under B Corp, og for nylig fik man et B Corp score på 123,5, hvilket er det højeste nogensinde. Middelscoren for en B Corp virksomhed er til sammenligning 94,7 målt på social og miljømæssig ydeevne, ansvarlighed og gennemsigtighed. B Corps er desuden juridisk forpligtet til at skabe fordele for alle forretningsinteressenter; medarbejdere, kunder, lokalsamfund og miljøet.
Siden 2010 har virksomheden haft en to-cifret vækstrate, der er 880 ansatte, og Davines er at finde i 89 lande.
Man er en del af Plastic Banks Plastic Net-Zero program, og ligeledes i 2021 startede Davines et partnerskab med Rodale Institute, der er pioner og leder af forskningen omkring regenerativt økologisk landbrug. Formålet med den alliance er at udvide udbuddet af regenerative økologiske ingredienser og rykke grænserne for forskning i bæredygtighed og regenerativt landbrug ved at forske i jordens betydning for dyrkningen af organiske, økologiske planter.
Og selv om man kan sige, at en beauty-virksomhed og økologi umiddelbart kan være to modsætninger, fungerer samarbejdet godt.
”Vi har skabt et socio-miljømæssigt, globalt handlingsinitiativ fokuseret på at gøre en klimaindsats gennem regenerativt landbrug og biodiversitet, lyder det, og for Davines handler det om at leve op til sit ry som en bæredygtighedspioner i skønhedsindustrien, som bruger sit brand som en kraft til det gode i samarbejde med Rodale Institute og European Regenerative Organic Center (EROC).
I øvrigt forklarer Davines’ eksperter, at forskellen på sustainability og regeneration er, at sustainability handler om at bevare status qvo er regeration næste level, hvor man aktivt gør en indsats for at forbedre.
Bloomingfest og skønne behandlinger
I løbet af dagene i Parma, var der arrangeret en række foredrag og skønne hud- og hårbehandlinger med Davines og Comfort Zone, og kulminationen på arrangementet var et stort Blooming event for både presse og frisører, hvor alt stod i blomsternes
tegn, hvor kjolerne blomstrede, hvor alle fik smukke blomsterkranse til håret, og hvor drinks, mad om omgivelser var dekoreret med blomster.