Sådan skiller du dig ud fra konkurrenterne
Som tiden er idag må man som frisørsalon at skille sig ud fra konkurrenterne. Det handler om at få hver klient til at føle sig som en VIP og om at skabe loyale kunder, der kommer tilbage for at få netop din service.
Få din klient til at føle sig som den vigtigste person i rummet. Det er et rigtig godt råd, når det handler om at skille sig ud fra konkurrenterne og fastholde kunderne. Og netop dét at skille sig ud, er vigtigt, hvis man skal drive en god salon i denne tid, hvor kunderne er tilbageholdende og ser på, hvad og hvor de får mest for pengene.
Derfor skal hver eneste kunde, der går gennem din salondør, skal føle sig som dagens vigtigste kunde. Det begynder med modtagelsen, der skal være smilende og indbydende, og så er det en god idé, hvis man har sat sig lidt ind i kunden, inden vedkommende kommer ud, så man kan referere til sidste besøg – både på professionelt og personligt plan.
For spørger man eksempelvis, hvordan de oplevede de produkter, de købte sidst, og nød de for eksempel deres ferie i Italien? o.s.v. vil man øjeblikkeligt få klienten til at føle sig som en del af salonfamilien, og man vil sende et signal om et afslappet men også professionelt miljø. Vigtigt er det også at have et behageligt venteområde, hvor kunden kan fornemme salonstemningen".
Bliv socialt kyndig
Sociale medier spiller en stor rolle i forhold til at få at få din salon til at skille sig ud. For mange kunder benytter i dag de sociale medier til at tjekke en salon og det arbejde, de udfører, ud. Derfor skal der arbejdes med alt fra informative og innovative feeds, der viser din salons identitet gennem videoer, før og efter billeder, kundeanmeldelser, trendbilleder og produktanbefalinger, mens du tilføjer nogle personlige elementer ved at introducere dit team og deres styrker.
Det er også vigtigt, at du engagerer dig med sine følgere. Sørg for at fokusere på at fremvise dine salonanmeldelser på dit websted, sociale medier og e-mail-kampagner.
Hold kontakten
Effektiv markedsføring som at e-maile kunder for at holde dem i loopet med, hvad frisørerne i salonen laver, er en fantastisk måde at kommunikere med kunden på, uanset om det er et månedligt nyhedsbrev for at fortælle dem, hvilke konkurrencer, du har deltaget i eller vundet, eller om det er for at belønne dem med henvisningsrabatter eller en ”fødselsdagsgave”, der i øvrigt også er en fantastisk måde at vise dit engagement i kunden på, og samtidig på den lange bane sikre en kundeloyaliteten. Online tilbud især i denne tid vil få din kunde til at føle sig værdsat og forhindre dem i at se på billigere produktmuligheder eller på andre saloner, der måske er billigere end du er.
Belønningsordninger er vigtige i forbindelse med bl.a. ombooking og anbefaling af en ven. Desværre er der ikke mange saloner, der tilbyder studierabat, men ved at implementere det, kan det rent faktisk skabe en ny kundekreds i salonen. Så det er også værd at tænke over.