Passionen er hendes drivkraft
Evolve er skabt til at gøre det nemt for mennesker at tage små skridt i hverdagen hen imod at blive sundere og grønnere”, forklarer Laura Rudoe, der grundlagde Evolve for 15 år siden med udgangspunkt i sin egen rejse mod en bedre hud.
“Det skandinaviske marked er på mange måder foran andre markeder. Forbrugerne er generelt mere miljøbevidste end mange andre steder, og derfor matcher vores produkter rigtig godt ind. Samtidig passer den skandinaviske minimalistiske stil også rigtig godt til stilen på vores emballage”. Det fortæller Laura Rudoe, der er grundlægger og indehaver af Evolve.
Evolve hovedkontoret ligger uden for London, så interviewet foregår på Teams, hvor Laura gerne fortæller om, hvorfor hun i 2008 valgte at starte sit eget brand på trods af, efter at hun frem til 2007 arbejdede med Bono fra U2 om udviklingen af hans brand Nude.
”Jeg blev meget betaget af arbejdet med det naturlige og organiske, og jeg ville gerne tage det endnu længere, end vi på det tidspunkt kunne med Nude. Så jeg valgte at starte mit eget brand på et betydeligt mindre budget”, fortæller Laura med et smil.
Hun var inspireret af sin egen sunde livsstilsrejse og hendes tro på, at en virksomhed både skal gøre det godt økonomisk og gøre noget godt for verden.
”Derfor er Evolve skabt til at gøre det nemt for mennesker at tage små skridt i hverdagen hen imod at blive sundere og grønnere”, forklarer Laura, der tog udgangspunkt i sin egen rejse mod en bedre hud.
I 2015 åbnede Evolve sit eget studio, og man begyndte at håndfremstille egne produkter og emballager i små partier, og det gør man stadig for at bevare friskheden i produkterne. ”Vi valgte de brune flasker og labels, vi kunne lave i PowerPoint, fordi vi skulle kunne lave emballage i små kvantiteter. Og det udtryk har vi holdt fast i, for kunderne kunne faktisk godt lige det enkle”.
I dag har Evolve-kollektionen udviklet sig fra at de oprindelige 10 produkter til at rumme 50 skincare og haircare produkter, og Laura fortæller, at hun nu er i fuld gang med endnu flere udviklinger til 2025.
”Jeg er meget involveret i skabelsen af hvert eneste Evolve-produkt sammen med mit team af udviklings- og produkteksperter. Jeg undersøger personligt hver ingrediens for at sikre, at den opfylder vores strenge retningslinjer for ingredienser, og jeg håndblander også alle vores æteriske olieblandinger”.
Vores mission er stadig den samme
Laura fortæller, at Evolves tilgang til markedet egentlig er den samme i dag, som da hun startede virksomheden. ”Dog er vi nu et sted, hvor vi måske skal ændre vores strategi - men ikke vores mission og vores formål”, siger hun, og slår fast, at det næste, hun tager fat på, er at reducere virksomhedens CO2-aftryk yderligere. ”Men det er en proces, for meget af vores CO2-aftryk hænger sammen med vores supply chain, så det er noget, vi arbejder på”.
I udgangspunktet handler det for Laura om, at Evolve skal være så cirkulær og så organisk og bæredygtig, som det overhovedet er muligt. Derfor arbejder man også med recycled plast emballager til shampoo og papæsker, der er fremstillet af tang.
Evolve er B Corp certificeret og er et af de 80 medlemmer af B Beauty coalition, der har forpligtet sig til at arbejde sammen om at dele viden og bedste praksis samt støtte forskning og ansvarlig innovation indenfor bæredygtighed i skønhedsindustrien.
I dag er der 30 mennesker i Evolve-teamet og al produktion foregår i virksomheden uden for London, hvor man også har sit lager.
”Vi producerer selv, og vi køber selv alle råvarerne, på den måde har vi fuld kontrol og stor gennemsigtighed”.
Min passion og min rejse
Laura fortæller, at Evolve er udsprunget af hendes egen passion og ikke mindst hendes rejse med hudproblemer. ”Jeg var på antibiotika i mange år for mine hudproblemer, men jeg altid har været interesseret i det organiske. Med Nude forsøgte vi at skabe et organisk og naturligt beautybrand. Dengang kunne det ikke certificeres, og forbrugerne var ikke rigtig indstillede på det endnu, men det er klar kommet nu”.
Dog oplever hun stadig, at forbrugerne er forvirrede over, hvad fordelene er ved de organiske produkter. ”Men jeg har oplevet fordelene på kroppen, og så er der jo rigtig mange fordele for miljøet”. Evolve er Cosmos certificeret, og dermed har forbrugerne en garanti for økologisk og naturlig kosmetik. COSMOS-standarden definerer de kriterier, som virksomheder skal opfylde for at sikre forbrugerne, at deres produkter er ægte økologisk eller naturlig kosmetik produceret til den højest mulige bæredygtighedspraksis.
”Men der er stadig meget støj i industrien, og det er let at blive forvirret som forbruger. Men jeg føler, der er behov for at vi går den vej både for helbredet og for miljøets skyld”.
Hun føler dog også, at de unge er blevet mere bevidste og interesserede i miljøvenlige, crueltyfree produkter. ”Men mange køber stadig billige produkter i supermarkedet både til håret og til kroppen, så udviklingen er ikke, hvor den skal være endnu”.
I dag har Evolve en fuldtids-kemiker ansat, der udvikler produkterne, og Laura tager sig selv af den kommercielle, strategiske del af virksomhedsdriften.
Evolve tæller i dag en fuld skincare serie, og en haircare serie uden silicone, og Laura fortæller, at man tænker også at udvide med spaprodukter.
Spørger man hende, hvilke produkter, hun selv er glad for, svarer hun: ”Jeg er jo så heldig, at jeg får lov til at prøve alle de nye produkter, men jeg ofte bruger bl.a. Kalahari Dream Cleansing Oil og Pro+ Ectoin Soothing Cream. Og Lauras personlige skønhedstip er: “Less is more”. Jeg renser kun min hud én gang om dagen og bruger en ansigtsmaske én gang om ugen. Jeg kan godt lide at vælge et par enkelte, gode produkter, som jeg ved, at min hud elsker. Keep it simple!”