Overraskende stor fremgang for liveshopping

Hver femte dansker har liveshoppet de seneste tre måneder. Det er en markant fremgang fra sidste år og punkterer myten om liveshopping som en corona-døgnflue, lyder det fra Dansk Erhverv.

Foto: www.123RF.com

Godt hver femte dansker har nemlig i løbet af de seneste tre måneder prøvet liveshopping.  Sådan lyder det i Dansk Erhvervs e-handelsanalyse, og liveshopping kan også være et effektivt værktøj for både frisører og leverandører, når der skal sælges produkter til forbrugerne.

Og fremgangen er markant i forhold til sidste år, hvor 15 procent havde liveshoppet, og udviklingen kommer da også en smule bag på Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. 

”Liveshopping fik luft under vingerne i corona-tiden, og selvom vi her i huset hele tiden har troet på konceptet, så må jeg indrømme, at jeg ikke havde forventet, at det ville udvikle sig så markant. De nye tal punkterer i hvert fald fuldstændig myten om, at det bare var en corona-døgnflue.” 

Større fokus på tid og tilbud 

Da liveshopping for alvor slog igennem, var det i høj grad båret af kundernes behov for underholdning og inspiration i en til tider kedelig corona-hverdag med lukkede butikker. 

Underholdning og inspiration er stadig blandt hovedårsagerne til, at danskerne liveshopper, men de mister betydning, og i stedet vinder muligheden for at spare tid og penge frem. 

”Vi ser generelt, at pris får en større betydning for forbrugerne, og derfor er det ikke så overraskende, at det også fylder ved liveshopping. Det er helt klart noget, man skal tage med i sine overvejelser, hvis man skal kaste sig over liveshopping som virksomhed,” pointerer Carsten Rose Lundberg.  

Årsagerne til liveshopping differentier en smule alt efter alder og køn – det kan du dykke ned i i analysen.  

Carsten Rose Lundberg mener, at udviklingen inden for årsagerne til at liveshoppe er godt nyt for de virksomheder, der tilbyder liveshopping: 

”Det giver helt klart et stærkere fundament, når man ikke bare står på underholdning og inspiration.” 

Børnefamilierne er blevet vilde med liveshopping 

I den knap-så-overraskende-boldgade viser analysen også, at liveshopping er mest udbredt hos de unge. Også når det gælder videoshopping og liveaktioner.  

De unge kan dog godt begynde at kigge sig over skulderen, siger Carsten Rose Lundberg. 

”Bekvemmeligheden og det tidssparende element har i den grad givet børnefamilierne lyst til at liveshoppe, og det er den gruppe, der har haft den absolut største fremgang samlet set. Det er faktisk kun 3 procentpoint, der adskiller børnefamilierne og de unge i toppen, når vi udelukkende ser på liveshopping.” 

I det hele taget bliver det spændende at følge liveshoppings udvikling, siger han: 

“Liveshopping kombinerer det bedste fra den fysiske og den digitale verden, og som supplerende salgskanal appellerer det både til de store virksomheder, og til de mindre butikker, der ikke kan være prisførende. Her kan værten med sin viden levere en værdiskabende oplevelse og dermed fastholde deres kundeskare og nå ud til flere. Derfor tror jeg på det.”  

-PF

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

20.12.2024hair.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024hair.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024hair.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

19.12.2024hair.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

13.12.2024PARK Styling

Sponseret

Lokal frisørsalon indgår nyt partnerskab med bæredygtigt fokus

12.12.2024hair.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024hair.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024IdHAIR Company A/S

Sponseret

IdHAIR styrker samarbejdet med frisørerne – Kim Egholm ny salgschef

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023