Nye tendenser i beautybranchen: En ny æra for lykke og velvære
Velvære er ikke længere det samme, som det var engang. Trendbureauet Perclers Paris forsker i overgangen fra traditionelt velvære til en mere eksperimentel form for nydelse og lykke. På CIFF fortalte de om deres indsigter i den stigende interesse for velvære og hvad det betyder i en verden, der søger dybere tilfredsstillelse.
Ifølge en rapport fra McKinsey er wellness-industrien nu en global milliardforretning på $1,5 billioner, med en imponerende årlig vækst på 10%. Men det handler ikke længere kun om at føle sig godt tilpas; det handler om at finde ægte lykke.
Mathilde Chandelier, strategikonsulent hos Perclers Paris, påpeger, at nutidens definition af lykke og nydelse har bevæget sig. "Vi udfordrer begrebet lykke og nydelse i nutidens verden, og der er sket en forskydning. Vi ved, at velvære er forbundet med lykke, og at folk lever deres liv gennem oplevelser," siger hun Men hun ser også en reel udfordring.
Den traditionelle idé om, at velvære fører til lykke, bliver revideret. "Lykke er ikke længere nødvendigvis drevet af velvære, og det lægger et stort pres på os som individer og på skønhedsbranchen," advarer Chandelier. Og det betyder, at skønheds- og hudplejeindustri er under forandring. "Vi ser et skift, hvor for meget fokus på velvære kan have negative virkninger," tilføjer hun.
Trendbureauet har identificeret to markante makrotendenser i denne udvikling: En bevægelse væk fra hedonisme mod accept og en stigende interesse for at forstå og kontrollere vores følelser og mentale tilstande.
Wendy Button, der også er trendforsker hos Perclers Paris, forklarer, at "begge tendenser handler om at udvikle en mere tolerant holdning over for vores krop og følelser". Det ses tydeligt i den stigende interesse for at forstå os selv bedre, ikke kun på et fysisk, men også på et mentalt plan.
Netop denne søgen efter øget velvære og eksperimentel nydelse har ført til nyskabelser som mikrodosering af psykedelika for at forbedre kreativitet og åndelig forbindelse. Brands som keia er allerede på markedet med versioner af mikrodosering til hverdagsbrug. Endvidere udforsker virksomheder som Meow Wolf grænserne mellem virkelighed og drømme gennem ekstraordinære oplevelser.
En bemærkelsesværdig udvikling er også samspillet mellem videnskab og skønhedsprodukter. Virksomheder som L'Oréal og EMOTIVE bruger neurologisk teknologi til at udvikle produkter, der matcher forbrugernes ønsker og behov. Den personlige tilpasning af videnskab i skønhedsrutiner fører til en ny bølge af ”medicare”, hvor videnskaben personaliseres for at imødekomme individuelle krav, lød det fra Peclers på scenen på CIFF.
Detailhandlere har også grebet fat i denne udvikling ved at skabe fysiske rum, der engagerer forbrugernes sanser, og som eksempel fremhæves Wow i Spanien, hvor man har skabt et fleretagers detailkoncept, hvor hver etage tilbyder en unik og speciel oplevelse.
Alt i alt, slår trendbureauet Peclers fast, at tendenserne i velværeindustrien i rivende udvikling. Det gælder i forhold til at udforske nye måder at finde lykke på til at integrere videnskab og teknologi i velværeprodukter og detailoplevelser. Og ét er i hvert fald sikkert; Der er en søgen efter velvære og nydelse i gang og med et også en spændende transformation.