Netværk, sparring og faglige input
”Det er utroligt vigtigt, at de daglige ledere i salonerne kender hinanden, så de kan netværke og bruge hinanden i dagligdagen. Men det er også vigtigt at udvikle de faglige, ledelsesmæssige kompetencer, og det gør man bedst, når man har tiden og roen over en weekend”. Det siger Anne-Sophie Skjødt Villumsen, indehaver af ZENZ, efter en vellykket lederweekend.
”Der nedbrydes grænser, og det er netop det, der skal til, for at få et åbent og ærligt netværk, hvor vi kan bruge hinanden i dagligdagen”. Det fastslår Anne-Sophie Skjødt Villumsen, der er indehaver af ZENZ, efter en vellykket lederweekend forleden.
Det faglige kombineres med det sociale, og det er netop formålet. ”Har man en så stor ledergruppe, som vi har i ZENZ, er det vigtigt at mødes – også på en anden måde end i et mødelokale en time eller en halv dag. Mest af alt handler det om, at lederne fra alle ZENZ-salonerne er sammen, og derfor holdt vi denne gang helt i ZENZ-ånden lederweekenden i et sommerhus, hvor vi spiste sammen, sov sammen, hyggede os og gik ture”, fortæller Anne-Sophie, der klart fornemmer, at det giver noget. ”Jeg tror faktisk, at det fællesskab vi får skabt vores ledere imellem, er en af grundene til, at vi har succes med at fastholde vores ledere i kæden”, siger hun.
Og med 12 saloner er der også nye ledere, som det er vigtigt at støtte op om. ”Vi har salonmøder hver 3. måned, hvor enten jeg eller HR taler med lederen et par timer om, hvordan det går og om, hvordan man kan opretholde både den økonomiske og den mentale sundhed i salonen. Herudover har vi ledermøder hver fjerde uge, hvor vi mødes enten om morgenen eller om aftenen, får lidt at spise, og gennemgår, hvad der måtte være af problemstillinger. Fra hvorfor der er færre eller flere bookinger, sygdom, kampagner og ansættelsesforhold, elever der skal trænes op, ledelsesmæssige opgaver til omsætningstal, så alle hele tiden kan følge med i og forstå, hvordan det går”.
Men når den årlige lederweekend holdes, er der tid til at gå i dybden.
Helle Poulsen, der er ny leder i ZENZ i Århus var med til lederweekend for første gang, og hun er meget begejstret.
”Der er jo både det faglige og det sociale aspekt. I løbet af weekenden fik jeg en god, ny viden om ledelse. Men for mig handlede det også om, at jeg leder den eneste ZENZ-salon uden for København og Omegn, så jeg er den nye dreng i klassen, og det var vigtigt for mig, at være med og få fornemmelsen af at være en del af et fællesskab. Helt konkret at få sat ansigt på de andre leder-kollegaer, men også at blive en del af en ledelsesgruppe og skabe et netværk af mennesker, man kan ringe til med problemstillinger i dagligdagen”, siger Helle, og understreger, at weekenden har gjort, at det er blevet meget nemmere for hende at gribe telefonen og ringe, når hun har behov for at sparre med én”.
Hun mener, det er utroligt vigtigt med både det faglige program, der omfatter læringen om ledelse, produktgennemgang og fremtidsplaner, men at det er lige så vigtigt med plads til at sparre. ”Hvor vigtigt, der er, tror jeg faktisk, kom bag på os alle”, og Helle slutter af med at slå fast, at hun kom tilbage til Århus med mere, end hun tog derover med.
”Jeg troede, jeg ville være træt, men faktisk havde jeg en opløftet følelse i kroppen en lyst til at komme tilbage og gøre endnu mere”.
Samtalekort til gåturene
Netop i erkendelse af vigtigheden af at sparre, er der lagt gode lange gåture ind i løbet af weekenden. ”Til dem havde vi forberedt nogle samtalekort omkring værdier og ledelse; hvordan man håndterer problemstillinger, hvad synes man er svært med mere, og det talte deltagerne om to og to på ture ud i naturen”, fortæller Anne-Sophie, der også havde sammensat grupperne, så de skulle tale med andre end dem, de normalvis taler med, for netop at understrege, at man ikke er alene i ledelsen, og at udfordringer kan man tale om.
Jeanne Steen Christensen ejer en ZENZ-salon i Tåstrup, og hun var med som eneste franchisetager, og hun fortæller, at den vægtigste grund til, at hun tog med, var fællesskabet.
”Årsagen til, at jeg kom med i ZENZ i 2017, var at blive en del af at fællesskab af mennesker, jeg kunne sparre med, og på lederweekenden var det netop det jeg fik. Mange af lederne i ZENZ salonerne er unge mennesker, og det var en rigtig positiv oplevelse, for der tales så meget om, at de unge er egoistiske og uengagerede. Det var bestemt ikke tilfældet. Jeg oplevede unge mennesker, der tog ansvar, og som havde øje for medarbejderne, og det gør, at jeg er blevet mere fortrøstningsfuld omkring fremtiden for frisørfaget”.
Inden weekenden var deltagerne blevet bedt om at skrive fem ting ned, de bruger meget tid på i deres lederjob, for netop at visualisere, at nogle af de opgaver, de føler, tager meget tid, rent faktisk ikke tager dem tid, de tror.
”Vi har en oplevelse af, at rigtig mange ikke selv har overblik over, hvilke ledelsesmæssige opgaver de laver, og indimellem fylder det mere for dem, end det reelt gør”, siger Anne-Sophie. Målet var at hjælpe dem med at definere deres rolle, og give dem et overblik over, hvor lang tid de rent faktisk bruger på at lede”, forklarer Anne-Sophie.
Jeanne greb opgaven lidt anderledes an, fordi hendes holdning er, at vi alle er hele mennesker, og vi skal tænke på os selv som det. ”Jeg tror ikke, man skal dele sit liv op i forskellige kasser – arbejdsliv, privatliv med mere), men at man skal tænke som et helt menneske. Derfor havde jeg medbragt fem fysiske ting, og mit indlæg blev en refleksion over min måde at være i forretningen og mere være menneske på. Det, har jeg indtryk af, gav de unge lidt at tænke over”, siger Jeanne.
Vi kan komme i dybden med tingene
For Anne-Sophie er en lederweekend meget givende. ”Vi kan nå i dybden med emnerne på en anden måde end ved de månedlige møder”.
På programmet denne gang var forståelse af arbejdsplaner og løn. ”Vi går op i at vores ansætte forstår deres løn og forstår, hvordan de påvirker den, og når man er organiseret, er det usansynligt vigtigt, at du kan forklare det til alle”.
APV’erne og de nye regler omkring det, var man også inde over, for det er også vigtigt, at alle forstår en arbejdspladsvurdering. Hvorfor det er vigtigt, og hvorfor alle skal have kendskab til alt fra, hvordan man håndterer rengøringsmidler til frisørprodukter.
For Anne-Sophie er en weekend, hvor alle salonernes ledere samles uvurderlig.
”Det er her vi skaber fællesskab og netværk, og det er her vi lægger en del af byggestenene til den fremtidige videreudvikling af ZENZ”, slutter hun.