Masser af inspiration og god business
Der var positivt humør, imponerende shows og værdifulde input til frisørbranchen på den netop afviklede TOP HAIR 2023 i Düsseldorf, der denne gang kunne melde om 26.000 besøgende, der kom fra 39 lande for at blive inspireret og købe ind hos de 400 udstillere og brands fra 19 lande. Hertil kom et stort showprogram, der talte en række internationalt kendte frisører.
"På trods af de økonomiske udfordringer, som sektoren står over for i øjeblikket, var TOP HAIR i Düsseldorf en succes. Både som handels- og netværksplatform og som impulsgenerator med et førsteklasses showprogram. Udstillere og andre aktører fra frisørbranchen mødtes med centrale beslutningstagere, og der er ingen tvivl om, at vi går fremtiden i møde med tillid," opsummerer TOP HAIR-direktør Hannes Niemann. "Det er også imponerende at se det høje kvalitetsniveau og den kreativitet, som frisørbranchen endnu engang har leveret," tilføjer Niemann. "I år lagde TOP HAIR Düsseldorf bevidst vægt på et bredt kvalifikations- og videreuddannelsesprogram for at give frisører mange værktøjer til at hjælpe dem med at markedsføre deres saloner på den bedst mulige måde".
Og Christian Schikora, der er administrerende direktør hos TOP HAIR International GmbH tilføjer: ”TOP HAIR levede fuldt ud op til vores forventninger i år. På trods af vanskelige forhold for hele branchen generelt viste messen endnu en gang, at personlig kontakt er mulig og vigtig. Udstillere og besøgende viste deres innovative styrke, og den positive stemning blev bekræftet igen og igen".
PÅ messen var der linet op til et 40-timers workshopprogram, 10 timers kongres og mere end 13 timers shows, hvor frisørerne på scenen med teknisk præcision, passion og kreativitet satte nye standarder på alle stadier – og på højeste internationale niveau”.
På showscenen kunne de besgøende se imponerende, og blandt højdepunkterne var: Det særlige show "PLEAT by Allilon", den britiske barberingekspert og frisør Josh Lamonaca, prisvindende stylist Lucian Busuioc, updo-legenden Patrick Cameron fra New Zealand, celebretyfrisøren Chris Appleton og multitalentet Detlef D! Soost.
TOP Salon – the challenge
Et fast inventar på TOP HAIR var naturligvis prisuddelingen "TOP Salon – The Challenge", hvor de bedste frisørsaloner fra Tyskland og for første gang også fra Østrig og Schweiz fik overrakt priser i fem kategorier af frisørmagasinet TOP HAIR. De eftertragtede trofæer gik til: Best Practice: Aerni, Bern / Schweiz; Design: Kempf, Die Friseure, Hösbach; Digital forretning: bloom's Friseure, Karlsruhe; Eco Future (ny): Gress Friseure, Esslingen og arbejdsgiver: BLICKFANG, Salzburg / Østrig.
The Barbers Experience
På messen var der også premiere på Barber's Experience.
Barbersaloner oplever ikke kun en revival. De har skabt et mangesidet community med deres egen livsstil. De største stjerner i barber-communityet var med på "Barber's Experience", der kulminerede med ”Barber Battles”, hvor nye talenter fra barber-scenenen konkurrerede med hinanden i kategorierne "Speed Fade" og "Scissors". De blev bedømt af ewn jury bestående af prisvindende Hayden Cassidy fra London (Årets kvindelige barber 2022), Düsseldorfs friske prins barberen, grundlæggeren og ejeren af HairJordan, kvindelig barber Mihaela Stelniceanu fra Bukarest, brandambassadør for Dovan Scissors og Mero samt Dawid the Barber, Barber og CEO hos Ebony &; Ivory i Berlin.
Herud over var der et ”Braiding Battle” og ”Barber Panel” med særlige gæster fra barber- og hiphop-scenen.
"Med vores Barber's Experience er vi glade for at introducere barberingskunsten til et stort publikum. Vores nye format er kendetegnet ved endnu større variation, kulturel mangfoldighed og innovationer i barberingsegmentet," siger Michael Ehlers, grundlægger af "Barber's Experience".
Den næste TOP HAIR finder sted lørdag og søndag den 23. og 24. marts 2024.