Man skal være specialist i det man gør
På blot fem år har Park Styling udviklet sig fra at være en god idé til at være et salonkoncept med 80 selvstændige saloner og med døren sparket ind til Tyskland, Norge og Færøerne. Flere markeder er på vej og antallet af saloner runder 100 inden for den nærmeste fremtid.
Når en sans for at kombinere onlineforretning med salonvækst, ønsket om udvikling og bæredygtighed samt et indgående kendskab til branchen og en insisteren på at neutralisere de små og store hovedpiner, der lægger beslag på tid og ressourcer kombineres, kan en god idé udvikle sig til en god forretning. Og det var udgangspunktet for PARK.
”Først og fremmest er Park Styling ikke en kæde i traditionel forstand”, fastslår Palle Freese, der er medstifter af Park Styling, og som i en menneskealder har sat sit præg på branchen gennem Hair Construction. Hans mantra er, at man skal være specialist i det, man gør. Han har siden 1988 arbejdet med frisørkæder og kurser for frisørerne, og frem for alt elsker han faget og frisørerne, og han elsker at arbejde med at udvikle branchen.
PARK er en alternativ frisørkæde, der langt hen ad vejen baserer sig på frivillighed.
”Det er et professionelt fællesskab for selvstændige frisører og deres medarbejdere, der selv kan bestemme, hvor meget af fællesskabet de vil være med i. Vil de have så meget som muligt, står Park Styling klar med den helt store krammer i form af services og assistance. Men det er frivilligt, og det vigtigste er i sidste ende, at partnerskabet mellem salon og Park Styling skaber mest mulig værdi hele vejen rundt”.
Hver eneste af de omkring 80 saloner i Danmark og de andre lande er i udgangspunktet unik. Hver salon har sin egen historie, sin egen lokale konkurrencesituation, sin egen medarbejdersammensætning, sin egen kundekreds osv.
”Alt i alt betyder det, at hver salonindehaver også har sine helt egne unikke behov. Og det skal vi som fællesskab kunne rumme uden at gå på kompromis med hverken kvalitet, lønsomhed eller arbejdsglæden i en travl hverdag,” siger Palle Freese.
Foruden Palle Freese består maskinrummet i Park Styling af René Piper Laursen, der i sin tid stiftede skokæden BIANCO, Anders og Kasper Piper Laursen samt Thomas Hoffmann, der er medejer og kreativ direktør i & Co, der er Europas mest vindende reklame- og marketingbureau i 2022 blandt andet med kampagner skabt til Park Styling.
Egne produktserier og returpant
Lige fra begyndelsen har der været en målsætning om at udvikle og opbygge en produktserie i eget regi, og i dag har man 50 hårprodukter. I 2022 lancerede Park Styling også sin egen beauty-serie med indtil videre 25 produkter.
Mantraet i produktudviklingen er, at alle produkter så vidt muligt skal indeholde naturlige ingredienser, men det må ikke gå ud over performance og kvalitet. Men unødvendige e-numre, parfumer og parabener er bandlyst. For mange af produkterne gælder det, at de er certificerede veganske.
Produktudviklingen sker i et forum bestående af otte frisørmestre, der alle elsker at nørde med produkterne, og som løbende holder øje med, at de præsterer som ønsket.
”For os er det bogstaveligt talt et naturligt valg at sige farvel til kemikalierne. Der har i branchen længe været et ønske om at gøre dette fra både mestre og medarbejdere. Derfor er vi både glade for og stolte over, hvor langt vi er nået på blot fem år. Men vi er ikke helt i mål endnu, og produktudviklingen vil også i fremtiden have meget høj prioritet,” siger Palle Freese.
Som led i at være miljøbevidst og bæredygtig indførte Park Styling som de første i Norden også returpant på emballagen. Når kunden afleverer den tomme emballage i salonen, får han eller hun 20 kroner tilbage. Det gælder også for emballage fra produkter, der er købt online. Park Styling betaler for returpanten og står for afhentningen af emballagen, så frisøren har ingen omkostninger ved ordningen. Emballagen sendes efterfølgende til granulering, så den kan genbruges.
Produktsalget er tilbage i salonerne
Når man som Park Styling er bæredygtig, er der også et forretningsmæssigt aspekt i at have sin egen produktserie. Park Stylings produkter forhandles nemlig kun i de tilknyttede saloner og på Parks egen webshop, hvor salonerne i øvrigt også får salget, hvis det er deres kunder, der handler online imellem salonbesøgene. Dermed er Park Styling lykkes med at bringe produktsalget tilbage til salonerne efter 20 års fravær.
”Frisørerne har i mange år lidt under, at de ikke har haft en chance for at matche de priser, som deres kunder kunne finde online. Derfor har de mistet en stor del af deres omsætning. Men den har vi nu givet dem tilbage igen, og vi oplever, at for mange af vores partner-saloner dækker indtjeningen på produkterne faktisk omkostningen til huslejen,” siger Palle Freese.
Igennem hele Park Stylings levetid har man også sørget for, at salonerne får tilsendt nye marketingkampagner flere gange om året, og at de løbende modtager content, de kan bruge på egne sociale medier som Facebook og Instagram.
”Online markedsføring er utrolig vigtigt, fordi meget handler om at kunne fortælle den rette historie på den rigtige måde. Men det kan også være meget tidskrævende og omkostningstungt for den enkelte salon at håndtere, så derfor hjælper vi dem med det, og vi giver også gerne en hånd med i forhold til hjemmesiden, hvis de har behov for det,” siger Anders Piper Laursen, der er marketingansvarlig i Park Styling.
Sidste år startede Park Prime, som er en fælles kundeklub. Som medlem får kunden 20 procent i rabat på alle produktkøb samt fri fragt fra webshoppen. Park Styling dækker tabet i avance ved kundefordelene, så partner-salonerne får fuld pris for produkterne uanset, om kunden er Prime-medlem eller ej. På grund af den øgede loyalitet og dermed øgede produktsalg er kundeklubben en god forretning hele vejen rundt.
”Kundeklubben er en stor succes. Medlemmer kan selvfølgelig godt lide at få produkterne billigere og uden fragt. Og vi oplever, at kundeklubbens medlemmer øger deres produktkøb hos os med en faktor 4. Det taler vist for sig selv,” siger Palle Freese.
Bæredygtigt og lønsomt fællesskab
Selvom der alene i Danmark nu er 80 selvstændige elite saloner med i fællesskabet, er der plads til flere, og der kommer løbende nye til. Park Styling ønsker at holde et højt serviceniveau og fortsætte med at investere mange ressourcer i udvikling.
”Overfor vores salonindehavere er vi meget åbne omkring, hvordan økonomien fungerer, og hvordan vi sammen skaber bæredygtighed og lønsomhed i fællesskabet. Vi kræver meget af både os selv og vores partnere, og det kan man kun gøre, hvis man har en åbenhjertig dialog om, hvad der skal til for at opnå fælles succes,” slutter Kasper Piper Laursen, adm. direktør i Park Styling.
Historien bag
Den første PARK salon åbnede i Kolding i september 2018, hvor Palle og René blev enige om, at etablere en nytænkende frisørkæde sammen. Der blevet samlet et team af de bedste på ledelse, marketing og digitalisering. Da 10 saloner havde skrevet under, trykkede man på startknappen, og med udgangen af 2019 var der 28 PARK-saloner i Danmark. I 2020 nåede man op på 42 og efter corona var tallet 62. I dag er 80 saloner en del af kæden, og man har etableret saloner i Tyskland, Norge og Færøerne.
Flere saloner er ikke et mål i sig selv for PARK. I stedet handler det om at få de rigtige med. ”Vi går primært efter saloner med tre medarbejdere og flere. Men det er ikke noget krav.
Udvikling sker der også meget af, og således har man også lanceret en PARK kosmetik -serie.
”Det handler om, hele tiden at have fingeren på pulsen. Det kan vi sørge for frisørerne har, så de har overskuddet til at skabe den gode oplevelse for kunden i salonen. Det, der skal til for at skabe vækst”, lyder det slutteligt fra Palle Freese.