Lad ikke TikToks hacks og myter styre din forretning
Der er rigtig mange ”gode” råd på TikTok, som ikke mindst de unge kunder ser og lytter til. Det kan være en fordel at kende de mange hacks, så man har svar på rede hånd, hvis og når man skulle få stillet spørgsmålet i salonen.
Af Pia Finne
Siden de sociale medier fandt vej til danskernes telefoner og andre devices, er myter blevet mere udbredte, og med beautyinfluencere, der udgiver sig for at være eksperter på deres område, øges chancerne for, at misinformation spredes til dine kunder. Som den sande ekspert er det dit job at adskille skidt fra kanel og vejlede dine kunder om de ”hacks”, der virker, og dem, der simpelthen er spild af tid.
Citron vil blege dit hår
"Dette er sandt. Citronsaft vil naturligt lysne håret, især i solskin, på grund af citronens sure pH-værdi. Men det kan ødelægge håret indefra og ud, fordi man ikke modvejer pH-niveauet i håret.
Hår skal børstes 100 gange om dagen
Det er falsk. At børste hår så meget ville gøre hårrødderne ru og beskadige håret ganske meget. Det er bedst bare at børste håret, indtil det ikke længere er filtret. Det er også bedst at undgå overdreven børstning, når håret er vådt, da det er her, håret er mest
sårbart, og der vil opstå størst skade.
Tomatketchup neutraliserer farven
Denne hårmyte er sand. Utroligt nok vil tomatketchup neutralisere uønskede grønne toner i håret, normalt forårsaget af klor, lyder det i Hairdressers Journal. Det røde pigment, der tilsættes produktet, hjælper med at neutralisere dette - selvom det ikke luger godt. Som et alternativ, kan du foreslå dine klienter at anvende en beskyttende hårmaske før svømning. Den beskytter ikke kun hårfarven, men gør håret sundere.
Træk et gråt hår ud, og to vil vokse tilbage
Det er falsk. Men myten baserer sig nok på, at leder man efter grå hår, og finder du ét finder du også flere grå hår."
Brug af for mange proteinbehandlinger vil forårsage skade
Der er utallige videoer, der florerer på Tik Tok, som diskuterer proteinoverbelastning i håret, og de negative virkninger, det kan have. Der er en god mulighed for, at kunderne måske har set disse videoer, og som sådan kan være bekymrede for hårbehandlinger - både dem, de selv har fundet, eller endda dem, de er blevet anbefalet i salonen. Men hvad er proteinoverbelastning egentlig?
På Innersense Organic Beautys website beskrives det således: Der er stor forskel på naturligt, plantebaseret protein og syntetisk protein, og hvordan de hver især påvirker håret. Mange hårplejeprodukter til daglig brug indeholder syntetisk ceramidebaseret protein med et højt indhold af salte, som binder proteinet til hårstrået. Ved overforbrug kan de modvirke deres hensigt, hvilket resulterer i tørt, skørt hår og hårbrud. Dette er, hvad udtrykket "protein overload" betyder.
Men proteinoverbelastning er ikke et almindeligt problem. Så næste gang kunderne ringer i panik over noget, de lige har set på Tik Tok, skal man som frisør stole på sin professionelle viden og fortælle dem, at de også skal stole på dig.
TikTok er populært blandt unge
I maj 2024 foretog Numerator en undersøgelse af bl.a. TikToks popularitet blandt 1300 amerikanere, med brug af psykografiske data. Den konkluderede ifølge HomePage News:
- TikTok har relativt bred popularitet, men er især populær blandt unge, da 76% af GenZers bruger det, 40% af Millennials, 36% af Gen Xers og 18% af Boomers.
- 57% af Gen Z TikTok-brugere sagde, at de ville blive kede af det, hvis appen blev forbudt.
- De 31% af amerikanske voksne, der i øjeblikket bruger TikTok, gør det til den femte mest populære app til sociale medier efter Facebook, YouTube, Instagram og Pinterest.
- Sammenlignet med alle forbrugere er TikTok-brugere 51% mere tilbøjelige til at sige, at sociale medier er deres mest indflydelsesrige annonceberøringspunkt, og de er næsten dobbelt så tilbøjelige til at følge berømtheder og internetpersonligheder/influencers på sociale medier.
- TikTok-brugere bruger mere tid på mobile enheder, hvor 41% siger, at de bruger mobile enheder i mere end seks timer om dagen sammenlignet med 31% af alle forbrugere.
- 69% af TikTok-fans bruger det til sjov og underholdning, derefter madlavning med 53%, life hacks med 46%, skønhed og mode med 36% og boligforbedring/DIY med 34%.
- Blandt TikTok-brugere mener 44%, at big tech og sociale medievirksomheder har brug for mere tilsyn versus 57% af alle forbrugere.
- 37% af TikTok-brugere mistror appen, og 38% er neutrale, med mistillid højest for X (tidligere Twitter) brugere, på 45%.
- Forbrugerne planlægger at skifte til Facebook, hvis TikTok bliver forbudt med 47%, Instagram med 44% og YouTube med 40%.
- Numerator bemærkede, at TikTok Shop-kunder er mere tilbøjelige til at være lavindkomst-, LGBTQ + og / eller GenZers og i gennemsnit bruge $ 28 (ca. 195 kr.) på platformen tre gange om året. De er fire gange mere tilbøjelige til at handle hos Temu, ifølge Numerator.