Kreativ Marcel-energi og tonsvis af inspiration
Fællesskab og samarbejde er kodeord for Marcelklubben, og det var også drivkraften, da Marcelklubben holdt Marcel International Show forleden. Succesen var stor, der var fuldt hus og masser af inspiration og kreativ energi, og Claus Rasmussen, Præsident for Marcelklubben lover, at Marcel International Show bliver en tilbagevendende begivenhed.
Rammerne var sat i den gamle tunnelfabrik i Nordhavn i København til wow-oplevelser, masser af teknik og ikke mindst god stemning og underholdning, da Marcelklubben forleden holdt Marcel International Show.
Med showet går Marcelklubben en ny tid i møde, hvor man i højere grad åbner op for ikke-medlemmer, der fremadrettet kan nyde godt af de skills, de mange super dygtige frisører i klubben har.
Aftenens konferencierer var Johnny Poulsen og Thomas Lauritzen, og de guidede underholdende og levende publikum igennem programmet, og det skal siges, at det bestemt ikke var helt let, for på scenen stod seks af branchens fremmeste frisører, der med et stort personligt touch viste hver deres bud på tidens tendenser. Og med forskellige indgangsvinkler, for det er netop det, Marcelklubben kan. Hver frisør har sin egen fortolkning af trenden, og målet og intensionen er, at frisørerne i salen skal tage inspirationen med sig hjem og skabe deres egen version af det, der sker i tiden.
”Der vil være noget, du synes, er grimt og andet, du synes, er superflot. Men essensen er at blive inspireret, at tage al den kreative energi med hjem i salonerne og med den smeltedigel af inspiration aftenen er, at skabe din egen sil, der matcher dine kunder og bruge det kreativt i hverdagen”, sagde Claus Rasmussen, der er Præsident for Marcelklubben.
På scenen sås alt! Fra det vildeste spike-hår til de blødeste former, føntørret på en rundbørste, korte frisurer og opsætninger samt masser af krøller – og alt er tilladt. Der var stort fokus på diversitet, og så er der ingen tvivl om, at tiden lægger op til et lege, og til at lade tilfældet råde, for et gennemgående element var, at det handler om det perfekte i det uperfekte.
Hasse Kliem fra Moretea Sir havde lade sig inspirere af det nyligt afdøde modeikon Vivienne Westwood. Stilen var luksuspunk, og som han sagde på scenen, mens han var i fuld gang med at klippe sin model: ”jeg har ikke helt besluttet mig for, hvor det skal ende endnu, men det får vi jo at se”.
Tanja, der er educator hos Wella, der var en af aftenens sponsorer, havde lade sig inspirere af Barbie, og der var masser af pink, Ishøjspringvand og fe-hår, mens Dan Bro fra Raah, der også repræsenterede en sponsor, Redken, havde et par cool fyre med, og i øvrigt; kigger man på de fyre, der var på scenen i løbet af aftenen, er der en tendens til mullets på den ene side og superkort, råt hår på den anden.
Claus Rasmussen fra Frisør C – og repræsentant for den tredje af aftenens sponsorer, nemlig Davines, havde også en fyr med på scenen, men her handlede det om diversiteten, og om at skabe en frisure, der kan bruges af alle køn.
Det bliver rigtigt Marcel
”Det bliver rigtigt Marcel”, lovede Claus ved showets begyndelse, og det var ingen underdrivelse.
Det rå rum var fyldt til bristepunktet med frisører, og med de mange energiske mennesker, der arbejdede backstage, var der godt 230 frisører samlet.
Man fornemmede, at det bestemt ikke var første gang, frisørerne stod på en scene. Stemningen var afslappet og hyggelig, og der blev da også diskuteret et par seriøse emner.
Bl.a. blev diskussionen om divergerende herre- og damepriser taget op, for skulle priserne i diversitetens navn – og fordi det faktisk tager samme tid at klippe en mand som en kvinde i dag - ikke være ens? Det kan man jo tænke over også i forhold til sin egen salon…
Og aftenen levede alt i alt helt op til forventningerne hos arrangørerne.
”Det er jo et stort arbejde, og som den klub, Marcelklubben er, sker det jo på frivillig basis. Men når arrangementet forløber, som det gjorde, er det den store indsats værd”, lyder det fra Claus Rasmussen, der har en rigtig god fornemmelse omkring Marcel International Show.
”Vi fik vist det udtryk og den forskellighed, som vi gerne ville, og vi fik vist, at vi er alsidige i Marcelklubben, men at vi også kan løfte i flok. Heldigvis forløb aftenen perfekt, og opbakningen var stor. Faktisk var alle billetter revet væk”.
Og Claus Rasmussen melder allerede nu ud, at Marcel International Show vil blive en tilbagevendende begivenhed i samme form som denne gang, hvor det var et åbent arrangement for alle interesserede.
”Nu skal vi selvfølgelig evaluere på eventet, og måske er der småting, der skal laves om, men i store træk, bliver det – eller måske endda i et større format - gentaget i 2024”
Han er også meget glad for de samarbejdspartnere, der denne gang var med inde over; Davines, Wella og Redken. De havde også inviteret nogle af deres kernekunder, og mikset af frisører på tilskuerpladserne var derfor optimalt.
Sidst tilføjer Claus, at man faktisk har fået så meget blod på tanden, at man kigger ind i at lave et mindre arrangement – også for ikke-Marcel medlemmer – allerede til foråret 2024.