Innovation med tanke på planeten

Alt hvad vi gør, skal gavne planeten, menneskerne og funktionen. Det fortæller Tim Abney fra det amerikanske brand Neuma, da hair interviewede ham under et besøg hos Pact Nordic, der har fået forhandlingen af produkterne. Neuma skabte grønne, rene produkter allerede for 11 år siden, men nu har verden for alvor fået øjnene op for dem, lyder det.

Neuma serien blev præsenteret hos Pact Nordic.. Foto: Pia Finne

09.10.2023

Pia Finne, hair.dk

”Pneuma betyder at trække vejret. Ordet Neuma har ganske passende sin oprindelse netop her, og beskriver meget fint, hvor brandet er i dag. For selv om det er 11 år siden, Neuma blev etableret, har brandet været forud for sin tid”. Det fortæller Tim Abney, der er Global Vice President of Education hos amerikanske Neuma, som Pact Nordic netop har fået forhandlingen af i Danmark.

Tim kalder Neuma for “the clean hair care of tomorrow”, og han fortæller, at i hjertet af organisationen eksisterer et brand-etos, der sikrer, at enhver beslutning, der træffes, uanset om den er stor eller lille, er til gavn for planeten, menneskerne og funktionen.

”Vores rene formler er 100% ikke til forhandling. De er veganske, cruelty-free og er drevet af innovation med tanke på planeten først. Produkterne indeholder ingen syntetiske duftstoffer eller giftige kemikalier, og der er total ingrediensgennemsigtighed og miljøvenlig produktion og emballering”.

Tim Abney fra Neuma og Jan Christensen fra Pact Nordic ved den danske lancering af Neuma. Foto: Pia Finne

Tim fortæller, at da Neuma blev lanceret, var forbrugerne faktisk endnu ikke rigtig klar til det. ”Eller sagt på en anden måde, verden var endnu ikke helt klar til at noget skulle være så rent og grønt”, siger Tim med et smil. Men efter pandemien har forbrugerne for alvor ændret holdning.

”I dag betyder det meget for forbrugerne, hvad der er i deres produkter, og hvad de kommer på deres hud”.

Tim fortæller videre, at man kan skjule over 5000 kemikalier bag ordet duft. ”Og vi har ingen idé om, hvad det er. Derfor er det så vigtigt at være åben omkring, hvilke ingredienser, der er i produkterne. Heldigvis er der lovgivning på området. EU har nogle strenge krav til allergener, og Danmark er et af de strengeste lande at arbejde med – på den gode måde”.

Indtil for nylig har Neuma primært været på det amerikanske marked, men nu satser man på at skabe et globalt brand, og Tim slår fast, at det kræver gode partnere som Pact Nordic, som man kan udvikle brandet sammen med.

At Neuma nu er klar til det globale marked er på grund af brandets cirkulære og miljøvenlige profil, og samtidig fortæller Tim, at man netop har gennemgået en rebranding af Neuma.

”Vi har redesignet emballagen, så den i dag består af 100 pct. genbrugsmateriale, så vi ikke længere på nogen måde bidrager til produktionen af ny plast. I den forbindelse har vi indgået et par nye, meget betydningsfulde partnerskaber med ”Trees for the Future”, der sørger for at der planets et træ, hver gang, der sælges en flaske. Siden marts 2023 har vi plantet 50.000 træer, og ”1% for the Planet” - et globalt netværk, der tackler vores planets mest presserende miljøproblemer. Neuma donerer således mindst 1% af vores salg til miljøinitiativer igennem organisationen”.

Tim er med på, at ”grønne” produkter har ry for ikke at være så effektive. Men det er Neuma, siger han. ”Produkterne fungerer, og de frisører, vi samarbejder med, har den tillid til, at de nu kan give deres kunder en grøn og ren løsning, der også fungerer til både pleje og styling. Vi siger ikke, at vi er fremtiden, men jeg vil gerne sige, at vi er fremtiden for ren skønhed, og at vi har et håb om, at forbrugerne træffer et valg om at være mere miljøvenlige”.

Tim Abney er i gang med at fortælle om Neuma. Foto: Pia Finne

Et væld af viden

Tim har arbejdet med Neuma i tre år, og han fortæller, at samarbejdet med stifteren af Neuma, Jeffery Orrell er både spændende og givende.

”Jeff er et ocean af viden, når det kommer til ingrediensteknologi. Hans mission, da han startede virksomheden og i dag, er at skabe produkter, der ikke er ”greenwashed”; men som er grønne og rene – selv om det er ambitiøst. Og at de er det både udvendigt og selve produkt. For det nytter ikke, at produktet er grønt, hvis produktionen ikke er grøn. Derfor arbejder han konstant på at videreudvikle både produkter, produktionsformer, emballage med mere. Han udforsker de fremskridt, der er inden for ingrediensteknologi og drager fordel af dem, når det er muligt”, slutter Tim Abney.

Foto: Neuma

Foto: Neuma

Relateret indhold

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

24.04.2024hair.dk

DM 2024

16.04.2024hair.dk

Passionen er hendes drivkraft

03.04.2024hair.dk

Hår og kultur

01.04.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

Muud sørger for premium værktøjsopbevaring

25.03.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

STÆRK NYHED til dine negle

21.03.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

45 år som udlært frisør og Still Going Stronge

18.03.2024hair.dk

Alder er ingen hindring

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023