Hovedbundmassage er mindfull og mersalg
Hovedbundsmassage er skønt for salongæsterne, og det giver mersalg i salonerne. Det mener Anette Olsson, der driver AO Hair Studio & Academy. I sin salon kan gæsterne få de skønneste wellnessbehandlinger i mindfull omgivelser, og på hendes akademi lærer hun frisørerne, hvordan de kan tage forretningsideen videre i deres saloner. Og det er ren forkælelse.
”Det handler om at skille sig ud. Man er simpelthen nødt til at tænke, hvorfor skal kunderne vælge netop min salon?”. Sådan lyder det fra Anette Olsson fra AO Hair Studio & Academy. 9 ud af 10 frisørkunder synes, det allerbedste ved at komme til frisøren er hårvasken og hovedbundsmassagen - hvis man er så heldig, at frisøren tilbyder det, og med wellnessbølgen higer vi samtidig efter ro, mindfullness og ekstraordinære oplevelser, når vi skal nyde "me time", så hvorfor ikke give kunderne netop det, de gerne vil have, var Anettes udgangspunkt, da hun i maj 2022 startede AO Academy i Hair Spa Wellness, hvor hun specialiserer sig i kurser til frisørerne i hovedbundmassage, workshops og forretningsudvikling.
Og lad mig i øvrigt sige det med det samme: Man bliver afhængig!
Vi havde en snak i Anettes salon i Herning. Atmosfæren er behagelig, her er ro og balance, mindfull musik, dæmpet belysning og en dejlig duft. Ren afslapning…
Anette fortæller, at hun begyndte at give sine kunder i salonen hovedbundsmassage for 13 år siden, som en del af salonens DNA, og i dag kan hun kalde sig "Danmarks bedste Hair Spa Wellness Specialist". Faktisk var hun i år som den eneste frisør nomineret til Danish Beauty Award i kategorien Årets Skønhedsbehandling for sin HAIR SPA SIGNATURE by Anette Olsson. ”Og den er så god, at selv skaldede mænd kommer i min wellness spa for at få behandlingen”, fortæller hun med et smil.
Anette har været frisør i over 30 år. Hun har haft egen salon, og hun har arbejdet freelance for L’Oréal, og senest som konsulent for Hair Couture Danmark og Balmain.
Men hun er den type, der altid tænker nyt, og som ganske enkelt ikke kan lade være med at udvikle. ”Jeg har ild i min forretningsrumpe. Jeg elsker at være innovativ og finde måder at højne branchen på, så vi kan tjene flere penge ude i salonerne”, fortæller hun.
Hun er med på, at hovedbundsmassage ikke er nyt, men hun siger også, at der ikke har været fokus på at videreudvikle det i branchen de sidste mange år.
”Med mit Hair Spa Concept er formålet at give de besøgende en uforglemmelig oplevelse, hvor man får den lækreste dybdegående hovedbundsmassage med trykpunkter på bl.a. zonepunkter, Chakra hotspots - rulninger med min Hair Spa kam på de lange meridianbaner og strygninger i pande og på øjenbryn, mens man ligger i en vaskestol med lufttryksmassage. Meningen er, at man kommer helt ned i gear, og at man når en form for meditationstilstand, hvor man kan drømme sig lige derhen, hvor man gerne vil”, forklarer Anette.
Anette fortæller, at hun solgte sin salon i 2017, fordi hun havde været igennem tre hofteoperationer efter at have været på landsholdet i Taekwondo i en årrække. Det betød, at hun ikke længere kunne stå med salongæster hele dagen. Men hun var ikke klar til at slippe branchen, så i stedet arbejdede hun som freelanceunderviser og senere salgskonsulent for L’Oréal og herefter for Balmain Hair Couture. I 2019 åbnede hun på ny en mindre salon samtidig med konsulentjobbet, og i 2022 kom akademiet til, hvor hun i øvrigt allerede har haft 65 kursister igennem.
Forretningsudvikling ER så vigtig.
Med Anettes tilgang til forretning og hele tiden at udvikle nyt, har hun naturligvis også sørget for, at spagæsterne kan købe ekstrabehandlinger som en Rosa Qvarts krystalmaske, en læbemaske med collagen og hyaluron eller eyepads til under øjet med islandsk vand, mens hovedbundsmassagen står på.”
Som om det ikke er nok, har Anette også udviklet sin egen serie produktlinje med fokus på hovedbundsproblemer. Serien er netop blevet lanceret 1. september, og den rummer produkter, der ikke findes i handlen i dag, da ingredienserne er innovative og nytænkende med afsæt i Skin Care.
”Jeg bliver inspireret af at være frisør. Det er passionerede og energifyldte kunstnere men anerkendelsen af håndværket er stadig til dato desværre ikke accepteret på lige fod med andre håndværkereuddannelser. Derfor må vi jo gøre tingene anderledes og højne standarden endnu mere”.
”Udviklingen og ideen til at producere egne produkter kommer i kølvandet på mine mange år i branchen, og den stigende tendens “Skinification of hair”, som tager udgangspunkt i sund hovedbund og derfor lancerer jeg nu min egen naturlige og bæredygtige serie, der er skabt i samarbejde med laboranter, og skønhedseksperter og er produceret i Danmark”.
Serien har udgangspunkt i ingredienserne fra skincare. Det vil sige en serum til håret med hyaluronsyre, en shampoo med aktive kulfibre og en scrub, der kan rense hovedbunden, så man skaber ny sund vækst, og som kommer i en tube, så det er let at påføre.
”Jeg vil sige, at min søn på 17 og datter på 21 år samt min mand har været udsat for meget igennem det seneste år”, for de har lagt hoved til testning, valg af korn til peeling, og det har været så sjovt ”, fortæller Anette med et kæmpestort smil, for hun er meget glad og superstolt over resultatet.
Det er ren forkælelse
Med sit akademi, er det Anettes mål, at frisørerne skal kunne tilbyde deres salongæster en hovedbundsmassage som en ekstra behandling på ”spisesedlen”, og når hun holder kurser, sker det primært som workshops, hvor deltagerne giver hinanden hovedbundsmassage og lærer teknikkerne og om de forskellige zoner, trykpunkter og chakra punkter.
Anette fortæller, at kurset varer tre timer. ”Jeg har både et basiskursus og en videreudviklingskursus, og det, der er med hovedbundmassage; når man en gang har lært det, kan man det”.
Men hun arbejder også med forretningsudvikling og hjælper frisørerne til at få et større salg i salonerne. ”Det handler jo meget og rådgivning og vejledning. For salongæsterne skal have produkter med hjem, som understøtter den behandling, de lige har betalt for. Som skohandleren, der sælger imprægnering, der kan forlænge de nye skos holdbarhed. Hos frisøren er behandlingerne det, frisøren skal leve af, mens produktsalget er lommepengene. Og så skal man lytte til kunderne. Siger de, at det klør i hovedbunden, skal man naturligvis finde en shampoo til dem, d
er kan hjælpe dem med problemet”, fortæller hun.
Der er ingen tvivl om, at Anette vil blive ved med at udvikle og tænke nyt, for som hun siger: ”Lykkes det ikke, er jeg blevet den erfaring rigere”.
Og nu er det tid for mig til at bevæge mig ud i den virkelige verden igen… lidt svævende på en lyserød sky.