Har du styr på din prismarkedsføring?
Det er snart et år siden, at de nye regler om prismarkedsføring trådte i kraft og hos Dansk Erhverv får man stadig mange spørgsmål til reglerne.
Husker du for eksempel, at du altid skal vise før-prisen, hvis du annoncerer med et spar-budskab på produkterne i salonen?
Da de nye regler trådte i kraft den 28. maj sidste år, var de væsentligste ændringer:
- Før-prisen skal altid vises, når du annoncerer med en prisnedsættelse
- Du skal have haft en vare til salg i minimum 30 dage før, at du kan annoncere med en prisnedsættelse
- Alle prisnedsættelser – også de helt kortvarige – får betydning for din før-pris
En del spørgsmål handler også om, hvor længe butikken må køre en kampagne. Udgangspunktet er, at man maksimalt må køre en kampagne i 10 dage, hvis ikke man skriver noget om kampagnens varighed. Vil man køre en kampagne, der varer længere end 10 dage, har man to muligheder:
- Skriv fra starten af kampagnen og i al efterfølgende markedsføring, hvilken periode kampagnen gælder for. Det kan før eksempel gøres ved at skrive: ”Tilbuddet er gældende fra 1. maj til 22. maj”.
- I al markedsføring efter de første 10 dage skrives klart og tydeligt, at der er tale om en forlængelse af en eksisterende kampagne. Skriv f.eks. ”Vi forlænger det gode tilbud”.
En kampagne må dog aldrig vare mere end halvdelen af din referenceperiode. Det betyder, at jo længere en kampagne er, desto længere bliver din referenceperiode. Hvis du for eksempel vil køre en kampagne på seks uger, skal du sammenligne med din laveste pris på varen i de forudgående 12 uger.