Google slukker for din remarketing og personalisering

...Hvis ikke du har styr på Consent Mode version 2 fra den 6. marts. Heldigvis er der hjælp at hente her.

Foto: 123RF.com

Bruger du Google Ads?  

Så skal du implementere Google Consent Mode version 2 inden den 6. marts 2024, ellers risikerer du, at Google slukker for din remarketing, personalisering og brug af 1. parts data til konverteringssporing.  Det skriver Dansk Erhverv.

Årsagen er skærpede EU-krav, hvor Google er blevet pålagt at udvide deres samtykkekrav fra generel markedsføring til også at omfatte specifikke samtykker til personalisering og brug af 1. parts data.  

Google Consent Mode har været en mulighed siden 2020, men nu bliver det altså obligatorisk, hvis du fortsat vil bruge segmentering, baseret på adfærdsdata i din Google Ads-konto. 

Hvordan implementerer man Google Consent Mode v2? 

Hvis du bruger en af de større cookiebanner-leverandører eller Consent Management Platforme (CMP), som de også hedder, som fx en af de to danske udbydere; Cookie Information eller Cookiebot, så skal du igennem følgende fire steps: 

  1. Opsæt et cookiebanner 
  2. Opsæt en Persondatapolitik der angiver, hvad brugeren giver samtykke til 
  3. Installér Google Consent Mode v2 
  4. Indstil dine marketingværktøjer og din hjemmeside, så der lyttes på cookiebanneret  

Step 1 og 2 (opsætning af cookiebanner og Persondatapolitik) foregår næsten automatisk via din cookiebanner-leverandør (CMP), hvor deres kundeservices er gode til at hjælpe, hvis der er spørgsmål.  

Step 3 og 4 (implementering af Consent Mode v2 og indstilling af marketingværktøjer) kræver typisk en mindre tilpasning af din hjemmeside og opsætning i Google Tag Manager.  

Selv hvis du ikke bruger Google Ads, kan Consent Mode v2 være en god idé.  

Google Consent Mode sikrer, at indsamling og brug af adfærdsdata respekterer brugernes samtykke.  

Ved hjælp af modellering sørger Consent Mode desuden for bedre analyser og konverteringssporing på de besøgende, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. Det betyder, at Google kan spore alle konverteringer ved at bruge data på de brugere, der har givet samtykke til at regne ud, hvilke trafikkilder de, der ikke har, sandsynligvis er kommet fra.  

Rasmus Frølund Thomsen fra Fact uddyber til Dansk Erhverv: 

”I forhold til modellering kommer denne her ændring til at hænge sammen med den nye mulighed for at sende brugerdata ind i Google Analytics 4, for på samme måde som i Meta at give flere muligheder til Google for at matche rigtige brugere med interaktioner med samtykke, som derefter kan modelleres til besøgende uden samtykke. I den sammenhæng kommer din implementering af Consent Mode V.2, til at have en direkte indvirkning på, hvor god data man i fremtiden vil kunne se, og hvor god data man kan træffe beslutninger på i sin forretning.” 

Samtykket er opdelt i nedenstående typer, som definerer rammerne for et enkelt marketingværktøj: 

Ift. den ”gamle” udgave af Consent Mode er der tilføjet to nye parametre markeret med *: 

ad_user_data: Dette parameter afgør, hvorvidt data, såsom bruger- og transaktionsoplysninger, må overføres til Google med det formål at målrette reklamer. 

ad_personalization: Dette parameter afgør, om der kan vises personaliserede reklamer (remarketing) rettet mod brugeren. 

Alle større cookiebanner-udbydere har slået ad_storage og de to nye parametre ad_user_data og ad_perzonalization sammen under marketing i selve cookiebanneret.  

Det vil sige, at brugeren enten afviser eller accepterer alt marketing på hjemmesiden.  

Consent Mode v2 giver en mulighed for at vælge ”Basic Consent Mode” eller ”Advanced Consent Mode” – lidt forsimplet, så er Advanced den måde ”den gamle” Consent Mode virkede på, hvor der modelleres trafikken fra brugere, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. 

Der er nu tre måder, data kan sendes på Google: 

  1. Uden Consent Mode: Alle data, der sendes til Google-tjenester, antages at have det korrekte samtykke fra brugeren.  
  2. Basic Consent Mode: Data indsamles og sendes kun til Google-tjenester, hvis brugeren giver det korrekte samtykke. 
  3. Advanced Consent Mode: Data indsamles fra brugere og sendes til Google-tjenester, når de giver samtykke, og simpel data indsamles og sendes til Google-tjenester til brug for modellering, hvis en bruger ikke giver samtykke.  

Igen, hvis du bruger Google Ads baseret på brugerdata, så kræver Google fra marts, at Consent Mode v2 benyttes. 

 -PF

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

22.11.2024hair.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

22.11.2024hair.dk

En eksplosion af kreativitet

21.11.2024hair.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Worldline

Sponseret

MobilePay har hævet prisen – Find ud af, om du er påvirket

20.11.2024hair.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

19.11.2024hair.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024hair.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

15.11.2024hair.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023