Frisørerne skal løftes til næste niveau
Rokkedal har skiftet navn til Upgrade Hair. Samtidig har Jens Peter Rokkedal solgt halvdelen af virksomheden til Gitte Flyvbjerg-Sørensen, og sammen er de i fuld gang med at skabe et nyt Upgrade-koncept, hvor mind-set, coaching og education går hånd i hånd med produktsalg og salonudvikling. ”Vi vil give frisørerne de værktøjer, der skal til, for det handler om at opgradere dig selv, så du kan opgradere din salon”, lyder det.
Rokkedal har skiftet navn til Upgrade Hair. Men det er ikke kun navnet på facaden, der er forandret. Hele virksomheden er opgraderet, og Jens Peter Rokkedahl og Gitte Flyvbjerg-Sørensen er netop nu i fuld gang med at præsenteret det hele nye set-up for frisører landet over.
”I bund og grund handler det om at komme ud til frisørerne og hjælpe dem på vej. At løfte dem til næste niveau i form af undervisning, coaching, træning og hvad de ellers måtte have behov for, for at komme skridtet videre. Det er egentlig det, konceptet handler om”, fortæller Gitte.
Men der er selvfølgelig mere til det, for Gitte fortæller videre, at det handler om at arbejde med den enkelte frisør, og finde frem til, hvad netop han eller hun har behov for, og hvad Upgrade Hair kan hjælpe med.
Det er Gitte Flyvbjerg-Sørensen, der er drivkraften bag det nye koncept, og hun har selv haft egen salon i 19 år. Siden har hun uddannet sig til coach, og dermed er Upgrade Hair ikke længere blot salg af produkter, men et koncept, der kommer hele vejen rundt om frisørens behov.
”Så vælger frisørerne at forhandle vores brands, så giver vi dem med andre ord noget til gengæld. Vi kan tilbyde dem education i traditionel forstand, men også kurser i trivsel og i kommunikation, hvis man føler, der mangler noget i forhold til medarbejderne. Faktisk får vores kunder to valgfri to kurser om året, når de er en del af vores education-program”, forklarer Gitte.
Et af kurserne hedder ”Fra drøm til succes”, og det har der allerede været stor interesse for. Her kommer man nemlig ind på, hvad der skal til for at løfte salonen, og frisørerne får nogle andre værktøjer end den rene produktviden, som de kan lægge i deres professionelle værktøjskasse. For som Gitte siger det: ”Det handler om at opgradere dig selv, så du kan opgradere din salon”.
”Vi har de eksklusive produkter, så her er vi dækket ind, men vi vil gerne gøre en yderligere forskel. Produktviden kan man jo altid gå. Derfor valgte vi at gå bagom produkterne, og i stedet se på, hvad der er brug for, for at få produkterne ud, for det er jo egentlig det vigtigste step – at finde behovet og løse problemerne”.
Vi vil være totalleverandør
Men Upgrade-konceptet håber Upgrade Hair selvfølgelig også at fastholde sine kunder.
”Vi kan være totalleverandør til salonen, og det er da ingen hemmelighed, at vi har skab konceptet, for at løfte købet hos os”, lyder det fra Jens Peter Rokkedal. ”Det, kan vi høre ude i salonerne, er, at der er behov for education inden for salondrift. Frisørerne er forvirrede, og rigtig mange har en blokering, når det handler om at sælge produkterne til forbrugerne. Men nu handler det om dem selv, og de skal lære, at de faktisk hjælper deres kunde ved at sælge dem produkter”.
Planen er, at Gitte, der har coachingkompetencerne, skal stå for coachingen og arbejdet med frisøren mindset, mens Upgrade Hair har andre teknikere, der kan tage sig af produktundervisningen.
Men Upgrade-konceptet udvides med endnu mere, for Kristine, der tager sig af Upgrade Hairs sociale medier og online aktiviteter, hjemmeside med mere holder også kurser for frisørerne i bl.a. effektiv brug af Facebook og Istagram, og hun kan hjælpe med at hjælpe sætte ting op, hvad enten man vil signalere, at man er en Upgrade salon eller der skal laves skilte, fordi salonen har fødselsdag.
”Upgrade er ikke et koncept med inventar og facadeskilte. Men vil den enkelte salon signalere, at man er en del af et koncept, kan det markeres”, fortæller Jens Peter, der slår fast, at Upgrade i højere grad arbejder bag linjerne – inde i salonen med konceptet og frisørerne.
Han fortæller videre, at ideen er at gøre frisørerne klar til at få kunder i butikken – uden at pålægge dem en retning, de skal gå i.
”Vores krav til Upgrade kunderne er, at de køber vores farver og to produktlinjer, men vi binder dem ikke hænder og fødder”.
Og selv om konceptet er helt nyt, har Jens Peter og Gitte naturligvis luftet tanken flere steder, og Jens Peter fortæller, at alle, han har talt med, er positive, og at de godt kan lide tanken om, at holder de sig til konceptet, kan de skabe succes med hjælp fra en leverandør. Og det gælder ikke pistolsalg og tilbud på afblegning”.
Frisører er kunstnere
Baggrunden for hele konceptet er den udvikling, der er i branchen. Frisørerne er pressede på økonomien i øjeblikket, og der skal mere til, for at tiltrække kunderne.
”Frisører er kunstnere, og de arbejder kreativt. Springet derfra og til at sælge og vejlede kunderne i, hvilke produkter de skal købe for at bevare det flotte hår, kan være stort, og ligegyldigt, hvor mange salgskurser, de går på, kan de stadig ikke lide at presse kunden. Det betyder ofte, at frisøren viser kunden produkterne, som de efterfølgende køber på nettet. Vi kan coache dem til at blive bedre i salgsprocessen”, lyder det fra Gitte.
Det samme gælder frisørernes mål og vision for deres salon. Også her kan Upgrade-konceptet hjælpe.
”Det kan være uoverskueligt at skulle lave en strategiplan, og nedskrive mål og visioner for både salonen, den personlige udvikling, lederskab og elevtræning. Men en strategiplan er et skridt på vejen til at flytte salonen, og et godt værktøj, som vi hjælper med at komme i mål med”, forklarer Gitte, og når det gælder kommunikationen i salonen, kan det være en ganske lille ting, der skal ændres, og som gør en stor forskel.
Fra frisør til coach
Siden Gitte af helbredsmæssige årsager lukkede sin salon, har hun de seneste 7 år arbejdet som tekniker hos Rokkedal. Coachinguddannelsen tog hun sideløbende, og det er den, der nu kommer frisørerne til gode.
Jeg var i en situation, hvor jeg måtte lukke min salon. I en måneds tid synes jeg bare, det var synd for mig, men så begyndte jeg at finde ud af, hvad så så ville bruge mit liv på. Jeg uddannede mig i ledelsesbaseret coaching, så jeg kan være med til at transformere tingene og gøre en forskel for andre mennesker. Sideløbende havde jeg undervisning hos Rokkedal”, fortæller Gitte.
”Egentlig var det en flydende overgang, hvor Gitte blev mere og mere tilknyttet virksomheden som educator, mens hun drev sin egen coachingvirksomheden ved siden af. I begyndelsen brugte vi Gittes coaching på salgsmøder, og det gav så gode resultater, at jeg en idé i, også at give frisørerne samme mulighed”, fortæller Jens Peter.
Den udvikling gik slag i slag, og på et tidspunkt blev Gitte og Jens Peter enige om, at Gitte skulle købe halvdelen af virksomheden, så de sammen kunne udvikle den.
Nu er Upgrade konceptet rullet ud, og det er klart til at blive sparket i gang. Og de to er helt enige om, at der vil ske justeringer og tilpasninger undervejs i forhold til, hvad der er behov for ude i salonerne.
Coaching er et fremmeord for mange
”Mange mennesker har det med coacing lidt á la med Jehovas Vidner. Det er fremmed, og noget, man ikke orker. Men man skal se på det på en anden måde”, understreger Gitte. ”Vi giver dig nogle muligheder for at gøre nogle andre ting end dem, du plejer. Det er hjælp til selvhjælp med udgangspunkt i salonejeren selv om de ansatte”.
Og Gitte forklarer, at hun også gerne vil hjælpe med at finde frem til, hvad det er, der mangler i salonen, hvis frisøren ikke selv har overblikket.
”Systemet fungerer, så hver salon har et antal timer, om året, de kan bruge. Det kan være til personlig coaching, coaching af en medarbejder, hjælp til kommunikation eller hjælp til online markedsføring. Frisøren bestemmer selv, hvad der mangler, og findes det ikke i pakken, kan vi kreere det”, lyder det samstemmende fra Gitte og Jens Peter.
Og de er også enige om, at Upgrade Hair såvel som konceptet skal udvikle sig. Allerede nu kan man føje nye brands til porteføljen, nemlig Evan og Max Pro samt Martom.
”Dermed bliver segmentet af kunder endnu bredere. For med Martom går vi for alvor ind i luksus-segmentet samtidig med, at vi kan bevare kernen af eksisterende kunder med bl.a. Milkshake og Depot til mænd. Det betyder, at virksomheden bliver interessant for et bredere publikum, og at vi holder vores vækstrate på +30 procent”, slutter Jens Peter Rolledal, der dermed skaber et fint link imellem det kommercielle og det mentale.