Et pejlemærke i en jungle af produkter
Danish Beauty Award er netop afviklet. Produkter indenfor både skønheds- og frisørbranchen modtog priser i 34 kategorier, og det blev fejret med en storslået fest.
Det var en storslået fest og Tivoli Congress Center summede af liv, maser af farver, masser af glimmer og masser af højt humør, da beautybranchen forleden fejrede og hædrede Årets bedste frisør- og beautyprodukter, -behandlinger, -klinikker og -ildsjæle 2023 ved Danish Beauty Award 2023.
Der var 34 kategorier, og indenfor hver kategori, fandt man en vinder, og aftenens værter Signe Lindkvist og Jacob Riising sørgerede for en stemning i verdensklasse med underholdende indslag og godt værtskab aftenen igennem.
”Det er en kæmpe fornøjelse og meget rørende at opleve den store opbakning til Danish Beauty Award, vi år efter år mærker. Det er fantastisk at se og følge med i alle nye, men også etablerede, danske og udenlandske brands, som fortsat udvikler produkter med optimisme for at glæde alle os beauty-elskere. Jeg vil gerne sige en kæmpe tak til alle, der har tilmeldt sig prisuddelingen – det er dem, der får begejstringen for at hylde beautybranchen til at bestå!”, siger arrangør og bestyrelsesformand Anne-Dorte Mathiesen.
At vinde en pris ved Danish Beauty Award er ikke blot en anerkendelse, men også meget betydningsfuldt i tiden efter. Forbrugerne læner sig nemlig op ad produkter med Danish Beauty Award vinder-logo og –nomineret-logo som en guidance i deres valg af produkter, behandlinger, klinikker og brands.
Hvorfor er det vigtigt, anerkendte frisør- og beautybranchens produkter?
“Det er jo produkter, vi alle sammen bruger hver dag, og selv om der er nogen der kan hævde, at de ikke bruger kosmetik, så bruger i de i hvert fald, shampoo og conditioner og forhåbentlig også deodorant. Det er produkter, der er tæt på alle i hverdagen, som øger livskvaliteten og ikke mindst hygiejnesituationen”, lyder det fra Anne-Dorte Mathiesen, og hun kalder Danish Beauty Award for et pejlemærke for forbrugeren i en jungle af produkter. “Efter 17 år kender forbrugerne også Danish Beauty Award, og mange bruger det som et sted at begynde i forhold til at finde den rigtige ansigtscreme, det rigtige hårstylingsprodukt eller andet. Det er med andre ord en blåstempling af et produkt”.
Samtidig, fortæller hun videre, var der en årrække omkring det tidspunkt, hvor Danish Beauty Award opstod, hvor der konstant blev skældt ud på beautybranchen for alt, der overhovedet kunne skældes ud for, men hvor man glemte at tage fat i de produkter, som rigtig mange faktisk var rigtig glade for.
“Dengang som nu føler jeg en glæde ved at hylde de helt hverdagsagtige produkter såvel som luksusprodukterne og ikke mindst at give branchens aktører et skulderklap og anerkende, at der er nogen, der har gjort det rigtig godt – uanset om man er den, der selv har udviklet produktet og sammensat det, eller om man et brand manager i et stort internationalt firma, hvor produkterne er ens hjertebørn”.’
Kategorierne justeres efter tiden
Kategorierne justeret hvert år, for det er vigtigt for Anne-Dorte, at alle produkter på tværs af branchen kan falde naturligt ind i en kategori. Derfor gennemgås kategorierne hvert år, og nogen slås sammen, andre kommer til. “Sidste år var der eksempelvis en trend omkring selvbruner- og highlighterprodukter, derfor etablerede vi en kategori “Årets glød”, som vi ikke havde med i år. Så vi ser på trenden, og tilpasser os den”.
Det betyder også, at “Årets hårplejeprodukt” fremover bliver til “Årets hårplejepris”. “Mange hårplejeprodukter kommer først rigtigt til sin ret i kombination med andre produkter som shampoo og conditioner. Det har vi taget til efterretning og skabt “Årets hårplejepris”, der kan rumme flere sammenhængende produkter”.
Når juryen, der består af 11 personer både fagfolk fra branchen, marketingfolk, folk, der ved noget om trends og andre med brancherelevans, skal bedømme produkterne, sker det ud fra en række forud fastsatte parametre. Det kan være value for money, får jeg det, jeg forventer, hvordan er funktionen, hvem er produktet til med videre.
I år havde juryen 430 produkter, der skulle testes og bedømmes, før de godt 185 nominerede produkter blev udvalgt. “I nogle af kategorierne har der været op til 60-70 indsendte produkter, så at blive nomineret er allerede en sejr i sig selv”, siger Anne-Dorte med et smil, og hun tilføjer, at selv om det kan lyde som en drøm for mange – og også er det, er det også hårdt, for det kan være belastende for både huden og håret at teste så mange forskellige produkter. “Da hårvækstprodukter var stort for nogle år siden, havde vi mange af dem, vi skulle teste. Det var lidt af en udfordring, men så man man jo trække på netværket til at teste”, siger hun.
Anne-Dorte fortæller videre, at hun allerede nu er i gang med at udvikle Danish Beauty Award 2024.’
“Jeg overvejer juryen. Nogle er gengangere, andre er nye, for vi vil gerne have en jury, der til enhver tid ser på produkterne med friske øje og som kan inspirere hinanden og dele viden med hinanden. Herudover overvejer jeg også, om vi måske skal disrupte processen og dele produkterne op i mindre grupper, og jeg overveje nye kategorier. Og hvem siger, at “Årets salon” skal være en skønhedssalon. Det kan lige så godt være en frisørsalon, der har noget at byde ind med. Det kunne frisørerne jo overveje... Så der er mange tanker og ideer på bordet, men intet er naturligvis lagt fast endnu”.
Dog fortæller Anne-Dorte, at produkter til næste års DBA kan indsendes allerede fra november, og hun anbefaler, at man gør det, hvis man er klar med produkterne på det tidspunkt. “For jo før vi kan komme i gang med at teste, jo bedre”.
Hvad driver dig år efter år
“Jeg har en passion for skønhedsbranchen, der ligger dybt i mig. Jeg ønsker bare at give det skulderklap til en branche, der for mig at se, er for udskældt. Dermed ikke sagt, at jeg ikke gerne vil have, at der er nogen, der går branchen og produkterne efter i sømmene, for der sker hele tiden en udvikling, og der sker meget på ingrediensfronten”.
Anne-Dorte fortæller, at der i år var mange danske produkter tilmeldt. Og det er hun glad for. “Jeg føler, vi er med til at give de danske brands og produkter et lille skub i retning, så de kan komme frem og klare sig, og at de danske kvalitetsværdier får en chance mod de store, internationale brands”.
Derfor var kategorierne i år udvidet med “Årets danske produkt”, “Årets danske branchepris” og “Årets nye danske brand”, så man også som helt ny i skønhedsbranchen kan blive anerkendt”.
Som nyt i år var den nye direktør for modemessen CIFF en del af juryen, og vinderne af “Årets danske brand” og “Årets nye danske brand” får ud over prisen også lov til at udstille på CIFF Beauty til august, hvor det er muligt at promovere sit brand internationalt.
Vinderne af Danish Beauty Award 2023 er:
Årets Hårplejepris – Populær LeaLuo - Dip In Moisturizing Shampoo & Conditioner
Årets Hårplejepris – Luksus Wella/System Professional Lipid Booster
Årets Hårstylingprodukt Bumble and bumble - Surf wave foam
Årets Makeupprodukt – Populær Gosh Copenhagen - Primer+ Anti-Redness
Årets Makeupprodukt – Luksus It Cosmetics - Your Skin But Better CC+ Nude Glow SPF 40
Årets Kropsplejeprodukt – Populær La Roche Posay - Cicaplast Balm B5+
Årets Kropsplejeprodukt – Luksus Amazing Space - Cool Breeze
Årets Ansigtsplejeprodukt – Populær Jorgobé - Multi Peptide Lifting Filler
Årets Ansigtsplejeprodukt – Luksus, Detail La Mer - Treatment Lotion
Årets Ansigtsplejeprodukt – Luksus, Professionel Elemis - Pro-Collagen Morning Matrix
Årets Serum ByNacht - Hypercharged Glass Skin Serum
Årets Renseprodukt RAAW Alchemy - Cleansing Silk
Årets Herreprodukt BARK™DNA - Brow Styling Gel
Årets Duft Tom Ford Beauty - Rose D’amalfi
Årets Funktionelle Duft The Body Shop - Wellness Sleep
Årets Nicheduft MEMO Paris - Marfa
Årets Nichepris Honey - Hydra Serum
Årets Danske Produkt Skøn Skincare - Triple Booster Serum
Årets Danske Branchepris E. Sæther
Årets Nye Danske Brand The Hair Project
Årets Nye Internationale Brand Florence by Mills
Årets Grønne Pris L’Oréal Årets Care & Protect Pris Sun Bum - Original SPF 30 Sunscreen Spray
Årets Serie Paul Mitchell - Tea Tree Hemp
Årets Beauty Accessory ghd - ghd curve thin wand
Årets Inner Beauty Award Smuuk Skin - Hairbooster
Årets Skønhedsbehandling Skinfit.cph - Proskin 90
Årets Salon/Klinik/Butik Dare to Care
Årets Spa Vejlefjord - De Termiske bade & Thalasso Spa Influencers’ Choice Award Money Masque - Color Wow
Goodieboxprisen Aveeno - Aveeno Skin Relief Body Oil Spray
Matas-prisen CeraVe - Smoothing Cleanser
Årets Klassiker Calvin Klein – CK One
Årets Ildsjæl Raz