En rejse gennem kunst og mode
Masser af faglighed og masser af inspiration. Upcomming trends og hårpåræsentationer. Der manglet ikke noget, da We are one holdt Aveda Nordic Hair for 350 nordiske frisører i Oslo.
Dette års store hårevent Aveda Nordic Hair Jam på Clarion The Hub i Oslo var en stor succes. Eventet samlede 320 frisører fra Norden og Europa, som havde fornøjelsen af at se nogle af de fremmeste internationale frisører på scenen sammen med håndplukkede talere.
"Vi ønskede at præsentere et program af høj kvalitet, som industrien nu som de første har set i Norge. Vi er utroligt stolte over at have sikret os store navne som Antoinette Beenders, X-presions og Hair in Motion," siger CEO i We are One, Ulf Schjerpen.
"Med formatet Nordic Hair Jam, hvor vi kombinerer helt rå hårpræsentationer med foredrag om upcoming trends, ønskede vi at give vores gæster en helhedsoplevelse, der inspirerede alle sanser, og strømmen af positive tilbagemeldinger har været utrolig behagelig, og gør os meget glade".
Ulf Schjerpen fortæller videre, at det først og fremmest var vigtigt at arrangere et kvalitetsarrangement for Aveda-netværket i Norden. «Vi har været igennem hårde tider under og efter Covid-pandemien, hvor de fleste kurser og arrangementer er sket via digitale platforme. Nu tænkte vi, at det var tid til et større arrangement, hvor vi kunne mødes og nyde inspirerende screeninger og foredrag, samt have det godt sammen socialt. Samtidig ønskede vi også at sætte en standard for, hvad vi hos Aveda Nordic står for, og vise hele branchen den høje kvalitet og kreativitet, Aveda kan tilbyde».
For Ulf Schjerpen mener dét at kunne inspirere er meget vigtigt.
«Jeg er selv frisør og kender godt den gode følelse, det giver at være en del af arrangementer som Nordic Hair Jam. Vi er afhængige af genopfyldninger som denne for at kunne nyde, hvor dejlig en branche, vi er en del af», siger han og fortsætter: «Under Nordic Hair Jam kan man opleve alt fra salonvenligt hår til ting, der går i en mere kunstnerisk retning. Men selvom nogle af de mere kunstneriske ting ikke kan overføres direkte til salonen, giver det inspiration og skubber til de grænser, vi arbejder hen imod i det daglige. At kunne nyde et væld af kreativitet og ideer er præcis, hvad der gør det så fantastisk at være frisør».
Derfor håber han også , at We Are One kan være vært for arrangementet hvert 2. år. Dog er den endelige beslutning om det endnu ikke truffet.
«Men det giver en masse inspiration til os hos We are One, og med alle de fantastiske anmeldelser vi får, er vi nødt til at gøre det igen».
Ledende på bæredygtighed og innovation
Amanda LeRoux, Senior Vice President Aveda International åbnede arrangementet med en inspirerende tale om Avedas lederposition gennem 45 år inden for bæredygtighed og innovation. Hun benyttede også lejligheden til at lykønske We are One med 10-års jubilæet og det tætte partnerskab med Aveda.
Hope Hair viste et farverigt show inspireret af en kombination af hippiebevægelsen, fred og kærlighed, modstand mod krig, genbrug og street-style. HOPE Hair er kendt for deres dedikation til bæredygtig skønhed og deres display fusionerede miljø, mode og skønhed på en unik og inspirerende måde.
Nelly Rodi, der er et af verdens mest kendte trendbureauer, præsenterede kommende skønhedstrends for forår/sommer 2024. «Forbrugere i dag og i morgen vælger produkter omhyggeligt, og mærker som Aveda, der repræsenterer bæredygtighed, naturlige ingredienser, velvære og en holistisk tilgang til diskretion, vil være blandt forbrugernes første valg», sagde Chloe Arjona.
20 millioner til rent vand
Earth Month i april er en af de vigtigste måneder for Aveda. Denne måned er dedikeret til rent vand, og Aveda har sammen med velgørenhedsorganisationen Charity:Water et mål om at indsamle tæt på 20 millioner kroner til dette års aktion. Ellen Marie Johansen, Aveda Nordic Brand Manager, gav deltagerne et indblik i det vigtige arbejde, som Aveda saloner bidrager med.
Herefter indtog Charles Grey fra Hair in Motion scenen og præsenterede med stor entusiasme en rockende herrekollektion med klare Manchester-referencer fra 70'erne og 80'erne. Charles Gray har stor erfaring inden for hår- og modeindustrien og er blevet en af de førende kunstnere inden for herrefrisører globalt. Charles fokuserer på at dyrke den næste generation af frisører gennem Hair in Motion Education.
Fra TikTik til X-presion
TikTok er den førende destination for kortformet mobilvideo, og Faizal Lutamaguzi gav deltagerne indsigt i TikToks verden, og i hvordan man hurtigt og engagerende får succes på sociale medier. Hvilke hastags trender på hår, hvad søger brugerne efter, og hvordan man skaber det mest engagerende indhold for at køre gæster til salonen.
Eftermiddagen blev toppet med den verdensberømte X-presion!
Et kunstnerkollektiv dannet af tre unge frisører fra Madrid, stod på scenen i Norge for første gang. Deres farvekollektioner hylder kunstnerisk frihed, og grafiske udtryk blandet med mønstre fra naturen har skabt sig et navn over hele verden. Til stor begejstring for deltagerne viste de deres kunst og delte deres inspiration.
En rejse gennem kunst og mode
Hovedscreeningen blev præsenteret af en af verdens førende hårstylister gennem tiderne Antoinette Beenders, AVEDA Global Artistic Director.
Antoinette er kendt for sine fantastiske kollektioner og displays, og publikum holdt vejret i beundring gennem et sensationelt smukt show - en rejse gennem kunst og mode.
Showet åbnede med dansere inspireret af Cirkus de solei og den helt nye kollektion A.P.O.H. "Et stykke hår". En kollektion med klare referencer til japansk mode. Hun har også samarbejdet med X-presions. Med denne kollektion er Antionette nomineret som en af tre finalister i dette års International Hairstylist of the Year 2023 i maj.
Antionette var på scenen i Oslo sammen med Allen Ruiz, Aveda Global Director Hair Styling, NAHA vinder 2023 Hair Stylist og Louis Gonzales, NAHA vinder 2023 Hair Color.
"Vi er utroligt stolte og glade for at have samlet så mange frisører og unikke kunstnere til Nordic Hair Jam! Den enormt positive feedback fra vores gæster har været virkelig fin. Vi ønskede at indtage den norske scene med entusiasme, og det gjorde vi, så jeg kan godt afsløre, at det ikke er sidste gang, We are One er vært for Aveda Nordic Hair Jam. Så stay tuned!" siger Ellen Marie Johansen, Aveda Nordic Brand Manager.
Efter en vildt smuk aftenforestilling med Antoinette Beenders og efterfølgende gallamiddag dansede gæsterne sig ud på de sene timer til heftige beats fra partybandet XIID.
For dem, der var tidligt ude og havde sikret sig en plads, var scenen sat for intime Master Classes i We are One's smukke lokaler i Riddervoldsgate.
X-presions viste hands-on, hvordan de udførte både deres kunstneriske farveteknikker og hårstyling.
Aveda Senior Color Educator, Ida Gustavsson, Remedy Oslo, havde en teknisk farveklasse på Brondes og brunetter med Aveda Vegan Treatment Hair Color.
We Are One er stolte af at være arrangør af Aveda Nordic Hair Jam – og bidrage med inspiration og viden til frisørbranchen i Norden.