Danskerne er vilde med DTC-salg

En analyse udført af Dansk Industri viser, at hele 22% af danske onlineforbrugere handlede direkte hos producenten ved deres sidste onlinekøb. Det er en stigning på fire procentpoint sammenholdt med sidste år.

Foto: 123RF.com

En af tidens store trends indenfor onlinehandel er det såkaldte DTC-salg (direct to consumer). Mange forbrugere vælger at købe direkte hos producenten, blandt andet pga. brandets eksklusivitet og forbrugerens følelser for brandet. Desuden har forbrugeren ofte adgang til et større sortiment indenfor brandets varer end hos en forhandler, der dog ofte har en bedre pris og et bredere sortiment generelt.

I analysen fra Dansk Industri blev kundeoplevelsen fremhævet som en af de fem vigtigste årsager til øget DTC-salg. Producenterne kan skræddersy kundernes oplevelse og levere personlige, målrettede tilbud baseret på den enkelte forbrugers købsvaner. 

En anden vigtig faktor var producentens mulighed for i langt højere grad at have kontrol med brandet, hvor man i detailhandlen skal tilpasse sig krav og retningslinjer. Det skaber stærkere relationer med forbrugeren og øger loyaliteten.

De højere fortjenstmargener var den tredje faktor for øget DTC-salg. Ved at fjerne mellemleddet kan virksomhederne beholde en større del af indtægterne og reducere omkostninger. 

Den fjerde faktor var direkte feedback fra forbrugerne. Den direkte feedback kan hjælpe virksomheden med at foretage produktforbedringer og skabe innovative løsninger.

Og til sidst betyder salg via onlineplatforme muligheden for global distribution og skalerbarhed uden de ekstra omkostninger ved fysiske butikker.

Gode råd til DTC-salg

Hvis en virksomhed ønsker at gøre brug af muligheden for en DTC-løsning, er der nogle gode råd til hvordan det kan lykkes. En direkte salgskanal skal være brugervenlig og man kan både vælge at sælge direkte via virksomhedens hjemmeside eller via en markedsplads som Amazon, Zalando, mv. 

Det er først og fremmest nødvendigt med en kundeservicestrategi som er effektiv i at håndtere problemer, forespørgsler og returneringer. For at imødekomme alle kundernes forskellige præferencer for henvendelse bør en webshop både have mulighed for henvendelse via telefon, mail og chat. En kontaktformular kan også være effektiv, men som udgangspunkt er flere kontaktflader i en webshop en vigtig prioritering.

For at kunne forstå kundebehov og optimere tilbud bør der indsamles og analyseres kundedata. På den måde kan man fx lave pakkeløsninger i webshoppen baseret på hvilke produkter der ofte købes sammen osv. 

Et af de vigtigste konkurrenceparametre er at have gode samarbejdspartnere når det kommer til logistik og levering. Det er helt afgørende at produkterne leveres effektivt og pålideligt til forbrugeren. Og så skal virksomhederne overveje markedsføring og branding, fx ved at være opmærksomme på at webshoppen vises i Googlesøgninger og på sociale medier, fx ved at benytte en såkaldt SEO (søgemaskineoptimeringsværktøj).

Dansk Industri inviterer interesserede til e-eksportdagen, der finder sted 4/6 2024 i Industriens Hus, men med mulighed for online deltagelse. Tilmelding til eventet findes her.

Læs mere på Dansk Industris hjemmeside.

IDL

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

20.12.2024hair.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024hair.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024hair.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

19.12.2024hair.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

13.12.2024PARK Styling

Sponseret

Lokal frisørsalon indgår nyt partnerskab med bæredygtigt fokus

12.12.2024hair.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024hair.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024IdHAIR Company A/S

Sponseret

IdHAIR styrker samarbejdet med frisørerne – Kim Egholm ny salgschef

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023