Danish Beauty Award hylder branchens aktører
De bedste, de mest innovative, de nyeste og dem, hvor forbrugerne får value for money. Der uddeles priser i 32 kategorier, der omfatter både skønheds- og hårprodukter til mænd og kvinder.
Det bliver igen et brag af en fest, når Danish Beauty Award for 18. gang uddeler priser til skønheds- og frisørbranchens bedste, mest innovative produkter i forskellige kategorier, der omfatter både luksusprodukter og hverdagsprodukter fra supermarkedet, men også professionelle produkter til frisør og kosmetolog. Og det handler om alt fra dufte til ansigtscremer og fodlotion. Solprodukter og skønhedsbehandlinger. Eventet foregår 19. april i Tivoli Congress Center.
”Nogle elementer af Danish Beauty Award er de samme genkendelige fra de foregående år, men der er også sket fornyelser. Vi justerer løbende på kategorierne, så de hele tiden er tidssvarende. I år har vi igen lavet en kategori for alle duftene, og jeg har skiftet Årets grønne pris ud med en ESG-pris, der i takt med udviklingen inden for det cirkulære of ansvarlige, hæver sig over produktniveau, så der tages flere punkter med i dommernes bedømmelse. For de store leverandører, handler det allerede om lovkrav, og for de mindre, er det noget, de nu er nødt til at tage stilling til og have styr på. Derfor vil vi også allerede nu kigge på det, og prise dem, der gør det godt”. Det fortæller Anne-Dorte Mathiesen, der etablerede Danish Beauty Award for 18 år siden, og som stadig er den absolutte primus motor på eventet.
”Der bliver talt så meget om bæredygtige produkter, men det er et udtryk, som Forbrugerombudsmanden generelt anbefaler, at man holder sig fra. I stedet kan man være certificeret fx B-Corp, så man sort på hvidt kan se, hvad man har været igennem, og hvor på skalaen man ligger. Det er den vej, udviklingen går, og for os bliver det lettere at sammenligne – uanset om der er tale om en stor eller en lille virksomhed”, forklarer Anne-Dorte.
Hun har også ændret på beautyformidlernes pris. Tidligere hed den Influencers choice, men fra i år er ”influencers” taget ud og erstattet med formidler. ”Man kan formidle om beauty på mange måder; online og som influencer, men også via f.eks. et fysisk magasin. Derfor ændrede vi kategorien”.
Dommerne udvælger 15 produkter, som beautyformidlerne herefter skal vælge en vinder iblandt.
”Årets forbrugerpris har været sat på pause. Men mange synes, det er en sjov pris. Derfor har vi taget den op igen. Det gælder produkter, som forbruger genkender, og som de er glade for. Vinderen af prisen findes i samarbejde med app’en ”My Beauty Guide”, hvor forbrugere, der virkelig interesserer sig for produkterne, skal være med til at vælge vinderen blandt 15 produkter, som dommerkomitéen har peget på”, forklarer Anne-Dorte.
Det indre og det ydre
”Årets inner beauty Award” omfatter både kosttilskud og fødevarer. Det, der er nyt, er, at der i 2024 sidder seks inner beauty eksperter, der skal vælge vinderen. ”Det er et helt andet univers end beauty generelt er, for selv om effekterne kan være de samme, kommer den indefra, når det gælder kosttilskud. Derfor bliver det i år et selvstændigt panel af dommere”, forklarer Anne-Dorte.
Generelt slår hun fast, at der er en kæmpestor opbakning til Danish Beauty Award, og at hun ser det som et skulderklap, at så mange brands gerne vil have deres produkter med i konkurrencen.
”Derfor har vi også mange kategorier, og flere af dem går faktisk på tværs af hår, ansigt og kropspleje, så der er hård konkurrence”.
Den største kategori er ansigtspleje, og også her er der sket nyt, for hvor opdelingen hidtil har været ”Populære”, ”Detail” og ”Professionel”, er der nu kommet en ”Value”-kategori til, for som Anne-Dorte forklarer, er der kommet så mange prisvenlige produkter på markedet i dag, at de skulle have deres egen kategori. Herudover tæller ansigtsplejekategorien også ”Årets serum” og ”Årets renseprodukt” til ansigt og krop, ligesom ”Årets herreprodukt” også kan være et ansigtsprodukt.
Trængsel på den lilla løber
Anne-Dorte forventer også denne gang en fyldt kongressal og trængsel på den røde løber, der bliver lilla løber i 2024, og hun planlægger, at have stande i foyeren, så de mange gæster kan komme lidt før tid, netværke, tale med kollegaer og kombinere hyggen med god information og ny viden.
I år er der 13 dommere, hvoraf de seks er nye i 2024. Signe Eflund – Makeupartist, Frisør og Iværksætter, Ewa Silfverin – Matas, Sara Falkenberg – Frisør, Julia Sofia Aastrup – Beautyformidler, TV-personlighed & Iværksætter, Louise Byg Kongsholm – Ejer af pej gruppen, chefredaktør og foredragsholder, Izabella Cecilie Sundquist – Marketingchef LYKO, Sofie Dolva – CIFF (Copenhagen International Fashion Fair), Sara Lorentsen – Kosmetolog, Sara Lorentsen Skin Expert, Nina Larsen – Hår- og makeupartist, Christina Skovbølling Haak – Ph.d., speciallæge i dermatologi, Elisabeth Tangen Olesen – Statement Copenhagen, Esben Hougaard – Magasin, Anthony Aconis – Fireball og juryformand: Anne-Dorte Mathiesen – Danish Beauty Award
”Det er godt med et friskt pust og nye øjne, der ser tingene fra nye vinkler. Det skader aldrig. Enhver dommer ser på ethvert produkt fra sin vinkel. Det kan være som makeup-artist, frisør eller som brandingekspert. Alle har de dog en berøringsflade med skønhed, men de ser tingene forskelligt, og bruger dem forskelligt, hvorefter de kan udveksle erfaringer og opfattelser af produkterne”.
Anne-Dorte udvælger helt bevidst dommere, der er forskellige typer mennesker med forskellige uddannelser, og hun fortæller, at et krav er, at når man siger ja, så engagerer man sig 100 pct. i opgaven. ”Og den er stor”, siger hun med et smil. ”Dommerne skal i princippet tilsidesætte deres egne rutiner for at prøve alle Danish Beauty Award-produkterne af. Vi begynder 30 oktober, og de sidste produkter er lige kommet ind nu”, forklarer hun.
Når produkterne bedømmes, ser dommerne på effektivitet, helhedsindtryk, sammensætning og duft, konsistens og mange andre parametre.
I forhold til kategorier i vækst, nævner Anne-Dorte hårprodukterne. ”Der er rigtig mange hårprodukter, og kommer mange nye, ekstra produkter til som serum til hår og hovedbund med flere, så her ser vi klart en forøget interesse”.
Og hun glæder sig til den 19. april. ”Jeg nyder hver dag af processen. Det er spændende, og jeg holder af at høre diskussionerne dommerne imellem og føle den energi og entusiasme, de lægger for dagen for at finde frem til de nominerede og i sidste ende vinderne. Men det er også vemodigt at se gode produkter, der ikke får en pris, som de ellers også kunne fortjene. Men sådan er det jo med konkurrencer”, slutter Anne-Dorte Mathiesen.