Brug influencers med ro i maven

Influencers har indflydelse. Sådan er det, når de taler om deres yndlingsprodukter, ferier og tøj på sociale medier. Men hvordan kan influencerne hjælpe designbranchens detailhandlere og leverandører, og er det værd at invitere dem ind i din forretning?

Foto: 123RF.com

09.12.2024

Pia Finne, hair.dk

Der er stor forskel på presse og influencers; Pressen har en tilhængerskare af læsere, mens influencers har en tilhængerskare af målrettede forbrugere, så de er to helt forskellige målgrupper. 

Overvejer man at invitere influencers ind i salonen, at der er et par ting, man skal overveje først ikke mindst fordi Forbrugerombudsmanden har valgt at sætte fokus på influenternes arbejde. 

”Først og fremmest skal man sørge for, at de influenter, man bruger, overholder reglerne,” siger Martin Jørgensen, Advokat & Fagchef for Markedsføringsret, Dansk Erhverv.

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej. 

”I princippet er reglerne de samme, som de altid har været. Men der er nu kommet en større klarhed. Forbrugerombudsmandens nye praksis er målrettet influencerne, og ikke mindst dem, der har børn og unge i deres målgruppe. Men overordnet set, slås det nu fast, at influencere i mange tilfælde er erhvervsdrivende,” lyder det fra Martin Jørgensen, og han pointerer, at det ikke kun gælder samarbejderne men også indholdet generelt fra influenceren, for med indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influencers opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame for andre erhvervsdrivende eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame, og det betyder i princippet, at alt, der lægges op fra influenceren side, skal markeres som reklame. 

I en pressemeddelelse slår Forbrugerombudsmanden endvidere fast: ”Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.”

Derfor mener Martin Jørgensen, at de virksomheder, der benytter sig af influencere i deres markedsføring, fremadrettet skal være endnu mere opmærksomme på, hvilke influencere man associerer sit brand med, og han anbefaler, at man sætter sig ind i, hvad influenceren står for, og hvilke værdier vedkommende har, fremfor ”bare” at tælle følgere.

”Man skal selvfølgelig også sikre sig, at influenterne overholder reglerne i forbindelse med de posts, der lægges ud for virksomheden, og så er det en rigtig god idé, at lave en kontrakt,” fortæller Martin Jørgensen.

Kontrakten skal indeholde rammen for opgaven; 

  • Hvor mange posts, der er aftalt
  • Hvem er samarbejdet målrettet 
  • Hvem har rettighederne til materialet 
  • Må man selv videredele på egne platforme
  • Pris

Og Martin Jørgensen pointerer, at man altid skal huske at indføre en tekst om, at ”Forbrugerombudsmandens anbefalinger samt markedsføringsloven skal overholdes”.

”Det er altid en god idé at have en kontrakt at arbejde ud fra. På den måde er det meget lettere at holde øje med, om det er er blevet aftalt, efterleves.”

Man kan sagtens bruge influencere

Martin Jørgensen slår også fast, at man ikke skal være nervøs for at bruge influencere. Man skal bare sørge for at finde det rette match og få lavet en skriftlig samarbejdsaftale.

”Ofte sker influencersamarbejder også på baggrund af en kontakt fra en mediesamarbejdspartner eller et reklamebureau, og dermed er de jo en ekstra garant for kvaliteten.”

Og Martin Jørgensen forventer absolut, at der kommer mere og mere fokus på området fra myndighedernes side fremadrettet. ”Netop derfor skal man som virksomhed, der benytter influencere, sikre sig, at rammerne er på plads.”

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

20.12.2024hair.dk

Beauty & Hair i Dublin

13.12.2024hair.dk

Rock your head

11.12.2024hair.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

09.12.2024hair.dk

Brug influencers med ro i maven

03.12.2024hair.dk

Skønhedsindustrien samledes i Hong Kong

28.11.2024hair.dk

Moden er en kæmpe kilde til inspiration

25.11.2024Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Kærlighed og støtte

15.11.2024Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Magisk aften til juleevent på Comwell Bygholm Park

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023