Blax skal reboostes
De fleste – både professionelle frisører og forbrugere, der bruger hårelastikker – kender Blax. De små clear elastikker, der ikke hiver i håret. 1. april 2024 fik Elin Ahlberg forhandlingen af Blax i Europa og nu vil hun bringe Blax top of mind. Med Blax er Elin sprunget ud i livet som selvstændig, og det er både udfordrende og spændende, siger hun
”Jeg havde en drøm om at starte min egen virksomhed. Samtidig ville jeg udfordre mig selv og søgte en større fleksibilitet i mit arbejdsliv. Fleksibiliteten blev vigtigere for mig, da vi fik vores første barn for 2 år siden, og nu venter vi nummer to her til november”. Det fortæller Elin Ahlberg. Der startede selvstændig med forhandlingen af Blax elastikker i Europa.
Med det er Elin også blevet sin egen chef. Planen er, at hun, i hvert fald i første omgang, vil drive virksomheden alene. Dermed skal hun håndtere alt fra logistik, til salg, til marketing mm. En hel del flere lavpraktiske opgaver end i hendes tidligere jobs, men Elin var aldrig i tvivl om at det var det rigtige for hende, og da hun fik muligheden for at overtage Blax-distributionen, krævede det derfor ikke lang betænkningstid.
”Der er rigtig mange nye opgaver når man starter egen virksomhed, det er spændende og udfordrende og jeg lærer noget nyt hver dag. Samtidig arbejder jeg stadig med beauty- og haircarebranchen, som jeg holder så meget af og har arbejdet med i mange år”, fortæller Elin.
Elin er 35 år. Hun er svensk og født i Gøteborg. Da hun skulle begynde på universitetet, trak udlandet, og hun læste Business administration på London School of Business and Finance. Hun var også en tur forbi Milano på Bocconi, inden hun kom til CBS i København for at tage sin kandidat i Strategic Marketing Creation. I 2014 fik hun job hos L’Oréal i deres professionelle product division, hvorefter hun var ansat i Reckitt Benckiser nogle år, og i 2019, var hun med til at starte en haircare division hos Sæther og udvikle den fra 4 til 12 brands. Så da hun blev selvstændig i april, følte hun sig godt klædt på.
Blax står stærkt i markedet
Blax blev introduceret på det europæiske marked i 2009 og på det amerikanske marked i 1991, og det står stærkt. ”Blax, der er et amerikansk brand med produktion i Japan, har allerede et godt distributionsnet, både blandt professionelle frisører og på retail, så jeg skal ikke starte fra bunden”. Både forbrugerne og frisørerne er glade for elastikkerne, brandet holder hvad det lover; det er let at anvende, og det river ikke i håret, når elastikken skal tages ud. Det er med andre ord den perfekte hårelastik i superstærkt, genanvendeligt polyuretan, og derfor står det også stærkt i markedet”, fortæller Elin Ahlberg.
Det spillede også ind, at det gælder produkter, der er nemme at håndtere, og som ikke kræver et voldsomt stort lager.
”Elastikken findes i tre størrelser og i fire farver. Den ”clear” – den som alle kender - er den absolut største rent salgsmæssigt, men hertil kommer også en brun, sort og en lyserød -som er en lidt mere sjov nuance”.
Blax har en bred distribution i dag, og den distributionsmodel, der allerede findes i Norden, planlægger Elin at arbejde videre med. ”Dog vil jeg have et ekstra fokus på Finland i første omgang, der er udviklingspotentiale, og herefter er planen at tage fat på resten af Europa”.
Hun er godt klar over, at det er et stort job, hun har påtaget sig, men hun er også fortrøstningsfuld.
”Jeg har kontakter i Europa, og min plan er at samarbejde med distributører i de enkelte lande, for de er eksperterne i deres lokalområde inden for de segmenter, vi arbejder med”, siger hun, og tanken er også fortsat at arbejde med både de professionelle frisører og retail.
”Det er gode produkter for frisørerne og for forbrugerne, for de er skånsomme for håret”.
Der ligger mange tanker bag
Inden Elin kastede sig ud i at være selvstændig, havde hun naturligvis tænkt sig godt om. ”Der er jo mange tanker, der rumsterer og spørgsmål, man stiller sig selv i forhold til jobsikkerhed, en fast løn, pension, en helt ny måde at have job på osv. Men jeg havde meget dialog med og opbakning fra min familie, derfor var det også lettere for mig at kastemig ud i det”, fortæller Elin, der understreger, at et spring ud i selvstændigheden er meget vanskeligt uden opbakning fra ens nærmeste.
”Og når man har truffet beslutningen, må man gå 100 pct. ind i det”.
Elin havde den store fordel, at hun var ansat som konsulent hos Sæther frem til 1. september, og at hun dermed havde muligheden for at teste Blax-konceptet af, inden hun droppede alt andet.
Og noget, hun også anbefaler andre, der går med samme tanker, er at finde en mentor, der kan rådgive undervejs.
”Jeg har bl.a. kunnet læne mig op ad Barbara Enander, der havde forhandlingen af Blax tidligere, vi har løbende holdt møder omkring overlevering, og jeg har kunnet stille alle de spørgsmål, jeg havde behov for. Det er i øvrigt også hende, der tog fat i brandowner og foreslog, at jeg fik forhandlingen af Blax i hele Europa. Min tidligere arbejdsgiver, Sæther, har også støttet op om min beslutning, og så har jeg en kæreste, der er selvstændig, her har jeg kunnet hente masser af råd og støtte, det har været vigtigt i processen”.
Hun lægger ikke skjul på, at der er mange ting, man er nødt til at sætte sig ind i, og at man godt kan føle sig alene. ”Men det er også gået op for mig, at det handler om at skabe et godt hold omkring mig. Fokusere på det jeg er god til og få hjælp til det jeg ikke er så god til. Man kan ikke være god til det hele. Så for mig har det også været en proces i at være mere bevidst om mine styrker og ikke mindst mine svagheder. Derfor får jeg bl.a. hjælp til kontrakter og bogholderi, mens jeg selv tager mig af bl.a. salg og markedsføring”.
3-års plan
Elin har lavet en 3-års plan for virksomheden for at nå de omsætningsmål hun har sat sig. Hun vil fokusere på markedsføring og ikke mindst digital markedsføring, hvor Blax ikke tidligere har været stærk. ”Vi har hverken været på TikTok, Instagram , Facebook eller LinkedIn, men det skal vi være nu og vi skal være synlige”, siger hun. Elin har også planer om at samarbejde med influencers, både professionelle og beauty-influencers, og hun var med backstage under Copenhagen Fashion Week i August 2024.
I 3 års planen har hun også beskrevet virksomhedens ekspansionsstrategi, som hun mener skal begynde på de nærliggende markeder som Norden, Holland og Tyskland. ”Og så er jeg allerede i gang med et samarbejde med en distributør i Baltikum landene”.
Elin mener også der er gode muligheder for at ekspandere på det danske marked, indenfor både det professionelle frisørsegment og retail-segmentet.
”De fleste kender Blax. Nu skal det være top of mind, hver gang man tænker hårelastikker”, slutter Elin Ahlberg.