Bæredygtig skønhed
Maria Nila har en vision om at skabe bæredygtig skønhed. Netop nu lancerer man et nyt farvesystem, og dermed kan brandet tilbyde en totaloplevelse til frisørerne. ”Innovation kommer i mange former og innovation er det, der driver os fremad”, siger Head of Product, Rebecca Lidman, og hun slår fast, at den nye farvekollektion er udviklet ud fra brandets store passion for farver
”Vores vision er at skabe bæredygtig skønhed! Gennem vores produkter ønsker vi at innovere skønheden, og samtidig understøtte en bedre verden for naturen, dyrelivet og for menneskeheden”. Det fastslår Head of Product hos Maria Nila, Rebecca Lidman.
Maria Nila er et svensk hårplejebrand med et komplet sortiment af 100% veganske og farvebeskyttende pleje- og stylingsegmenter produceret på egen fabrik i Sydsverige.
I dag samarbejder man med saloner og forbrugere i over 40 lande rundt om i verden. Driftteamet har base i Helsingborg i Sydsverige, hovedkontoret ligger i Stockholm og herudover har Maria Nila et kontor i New York.
Rebecca Lidman fortæller, at historien om Maria Nila begynder for over 100 år siden i det nordlige Sverige, hvor den samiske kvinde Maria Nila boede tæt på naturen i et lille samfund, hvor hun førte et liv forankret i vigtigheden af at passe på både naturen og dyrelivet, men også på menneskene omkring hende.
Tre generationer senere - i 1999 skabte Marias oldebarn Ann og hendes mand Ulf – iværksættere og salonejere – hårplejebrandet Maria Nila baseret på samme værdier og arv og med produkter, der henvender sig til den moderne, unge kvinde. Og det blev begyndelsen på en rejse, der har ført brandet Maria Nila til det, det er i dag.
En passion for farver
”Vores produkter er udviklet ud fra vores passion for farver, som sammen med vores ambitiøse velgørenhedsprogram og klimakompensation danner et fundament for vores forretning, der i høj grad handler om at leve i samspil med vores dyreliv, natur og samfund. Ved at levere skræddersyet pleje til farve og styling af høj kvalitet gør vi det lettere for alle at forblive tro mod deres hår, samtidig med at vi tager et skridt mod en venligere fremtid”, forklarer Rebecca Lidman.
Siden Maria Mila begyndte sin rejse i 1999, har man bygget sit brand og sin fabrik på en stærk tro på, at det altid er muligt at gøre det bedre. For håret, planeten og menneskerne. ”Derfor udvikler og producerer vi kun registreret vegansk, professionel, farvebeskyttende hårpleje. Alle produkter i vores portefølje er registreret veganske og crueltyfree hos The Vegan Society, PETA og Leaping Bunny”, forklarer Rebecca Lidman.
Hvordan arbejder I med innovation?
”Jeg er meget privilegeret over at arbejde i en virksomhed, hvor vi har vores egne inhouse kemikere og tekniske medarbejdere, der sørger for, at vi kan udvikle og omsætte nye ideer til koncepter til virkelige lanceringer”, lyder det, for som Rebecca Lidman, siger det: ”Innovation kommer i mange former og er det, der driver os fremad. Vi skal sikre innovation på flere områder”.
Et par af de nøgleområder, som Maria Nila ser som afgørende i de kommende år, er;
• Videnskabeligt validerede ingredienser – Nutidens kunde er ekspert. Han eller hun ved alt om INCI'er, hvilke tekniske påstande der er nyttige og hvilke, som ikke er det, hvordan man blander forskellige formler, og hvad forskellige aktive ingredienser er, og hvad de gør. ”Det er vigtigt for os at understøtte og tydeliggøre, hvad vi har i vores formler og validere, hvorfor det er blevet valgt til en specifik påstand. I gennemsnit anvender en forbruger mellem 10-16 produkter hver dag, og det opsummerer til over 100-vis af ingredienser. Derfor er vores mål at sikre, at det er så gode og funktionelle som muligt, valgt fra vores side”, siger Rebecca Lidman.
• Bæredygtighed – ”Med en mission om at lede bæredygtig skønhed er der flere ting, vi kan gøre og løbende sørge for, at vi går den ekstra mil. Fra at evaluere hver ingrediens, som vi omhyggeligt vælger, til at fremme så meget lokalt indkøb som muligt. Ud over formlen arbejder vi løbende på vores emballage og materialer. Vi opdaterer vores produktemballage til mere PCR-materiale og sørger for, at vi promoverer genbrugsmateriale i så mange komponenter i porteføljen som muligt. Ud over at øge de genanvendte materialer forsøger vi også at designe vores produkter til at være mere genanvendelige”.
• Løft oplevelsen – ”Det er ikke nok at give kunden rent hår, vi skal løfte oplevelsen af emballagen, viden omkring ingredienserne i formuleringen, gennem duften og følelsen i brusebadet og helt ind i, hvordan det ser ud gennem TikTok. Vi skal sikre os, at vi udnytter alle kundens og frisørens sanser, og vi skal sikre en totaloplevelse for kunden, der prøver vores Maria Nila. Det er nødvendigt for at få forbrugeren til at købe produktet og interagere med produktet. Heldigvis har vi de fleste funktioner inhouse, der sikrer denne oplevelse med alt fra et koncept til en formel gennem vores kemikere og ud på markedet via marketingteamet til forbrugeren”, fastslår Rebecca Lidmann.
Maria Nila har en meget omfattende portefølje, og derfor har man haft stort fokus på at undersøge og eksperimentere med ingredienser og produkttyper fra andre segmenter. Et eksempel på det er den nyeste produktkategori, der blev lanceret i foråret 2024 af hovedbundsbehandlinger.
”Det er en perfekt måde at vise, hvordan vi blev inspireret af hudpleje og "skinification"-trenden med at bruge aktive ingredienser, der normalt bruges i hudpleje, og eksperimentere med dem til brug til hovedbund og hår. Vi spejlede et hudplejeregime til hovedbunden og ser, at vi har sikret målrettet behandling med validerede ingredienser til kunden på en ny måde, og resultaterne er fantastiske”, siger Rebecca Lidman med et smil.
Ny revolutionerende farvelancering
Det er vigtigt for Maria Nila at sørge for, at man har salonerne dækket fuldt ind med alt, hvad de har brug for til behandling af kunden.
”Farveverdenen er en virkelig kreativ, vidunderlig men også kompleks sfære. Teknologier, kemi, akademier og kodede systemer er alt sammen til for at hæve barren. Men mens de store markedsaktører leverer forældede designs, kommunikation og ikke-relaterbare looks til brug for salonernes i deres daglige arbejde, længtes vi – og vores community – efter at gøre noget helt andet”, pointerer Rebecca Lidman, der videre fortæller, at tanken om at gå ind i et nyt område inden for professionelt hår begyndte allerede i 2017 med missionen om at levere et nyt farvesystem på en miljøvenlig, nysgerrig og ærlig måde. ”Siden da har vi undersøgt, rejst, testet og evalueret formler, så de passer bedst muligt til det konstant skiftende farvemarked”.
Hun fortæller, at Maria Nilas farvekollektionen er udviklet til at sikre enestående farveydelse understøttet af fantastisk teknologi. ”For nogle har en farveoplevelse betydet at risikere din hårkvalitet for evigt. Sammen med nogle af de mest erfarne farveudviklere på markedet har vi skabt en farve, der gjorde den skudsikker i forhold til at få fuld dækning med høj glans og langtidsholdbart resultat med mindre skade på håret end markedskonkurrencen”, lyder det.
Hvad kan den nye kollektion give frisørerne?
”Maria Nila Color Collection er et præstationsdrevet system i fuld størrelse med 120 nuancer med ekstra understøttende produkter. Kollektionen er et let og navigerbart system, designet til nemt at skifte til med både tal, bogstaver og med tydelig navngivning.
Vores kollektion giver frisørerne stabile resultater uanset skiftende trends. Den uendelige strøm af inspiration online giver plads til nye trends, livsstile og trang til at udtrykke sig. Så vi ønskede at udvikle en farve, der gav stabile resultater gennem skiftende tendenser”, fastslår Rebecca Lidman.
Sidst men absolut ikke mindst, ønskede Maria Nila også at sikre, at det nye farveprojekt implementerer bæredygtigheden mest muligt. Med en stigende bevidsthed blandt både saloner, frisører og slutforbrugere ønskede man at skabe et farvesystem med bæredygtigt indkøbt emballage og materialer. Tuberne er 100% genanvendt aluminium, hætterne er lavet af 98% genbrugsplast, og æsken er skabt af 100% genbrugspapir. ”Vi er nødt til at sikre, at vi har bæredygtige valg i tankerne, hvor vi kan, og det er endnu vigtigere med forbrugsprodukter som farve”.
Glans, dækning og binding
Med en efterspørgsel efter en bæredygtig farve med stabil og pålidelig formel ønskede Maria Nila at skabe en farve baseret på pålidelige ingredienser med et klart formål, der leverer dækning, langvarige og højglansresultater. Resultatet er en farveteknologi, patenteret i USA.
Rebecca Lidmann forklarer:
• Høj glans: Farven giver imponerende høj glans! Resultaterne er smukke. Den er formuleret med Meadowfoam-frøolie, der øger glansen op til 67% sammenlignet med markedskonkurrenter.
• Dækning: Vores farvesystem er udviklet med pigmenter af høj kvalitet og kraftfulde aktive ingredienser af antioxidanter, vitaminer, proteiner og aminosyrer. Resultatet viser forbløffende 25 % mindre farvefalmning end markedsledere.
• Binding: Vores pre-bonding-kompleks reducerer brud med op til 40 % og genopretter hårets bindingstæthed. Formlen har lav påvirkning på hårstrået og beskytter håret med 17% mindre skade på skællaget og op til 71 % bedre kæmbarhed sammenlignet med konkurrenterne. Ved at øge hårets bindingstæthed, og mindske unødvendig skade på håret, sikre vi et stærkere og mindre beskadiget hår med Maria Nila hårfarve.
Farveystemet er desuden fri for sulfater, PPD, resorcinol, parabener og mineraler for at sikre en skånsom påføring uden negative effekter for kunden. Alle produkter i Color Collection er certificeret 100% veganske.
Trenden indenfor farver
Hos Maria Nila ser man et kontinuerligt behov for at skabe en formel, der booster håret med høj glans og farveintensitet, samtidig med at det er og ser sundt ud. Derfor har man sat fokus på at sikre en intens farve, der er skånsom mod håret.
For som Rebecca Lidman siger: ”Trends kommer og går, og kunden skal altid kunne vælge en farve, der passer uden at gå på kompromis med at have flot hår. Vi vil fortsætte med at udvikle nuancer, der er skånsomme mod håret, for at sikre at kunden kan skifte farve, så ofte hun vil”.
Når det gælder fremtiden, byder den på mere innovation.
”Vores nye farvekollektion har et omfattende farvekortsortiment, men vi arbejder løbende tæt sammen med vores farveteknikere og salonnetværk for at identificere nye nuancer, der fungerer perfekt med vores nuværende portefølje. Nye nuancer er nødvendige for at øge kreativiteten og derved gøre det spændende for vores stylister, samt udfylde nogle huller i nye og populære trends på markedet”, slutter Rebecca Lidman.