At være barber er min identitet
Jonas Shiran overtog Barberen i Vognmagergade dengang, der endnu kun fandtes gammeldags barberer i København. Han har sat et stort aftryk på udviklingen både af barber-faget og af det fokus, der er kommet på mænd. ”Og det er jeg da stolt af. Men vi skal fastholde udviklingen, for lige nu undermineres barber-faget af uuddannede mennesker i store saloner”, siger han.
Man er nødt til at skabe en salon, der adskiller sig, hvis man skal drive en god forretning i dag. Men det gjorde Jonas Shiran allerede i 2007, da han overtog Barberen i Vognmagergade. Og faktisk kan Jonas tage en stor del af æren for at starte hele den barber-trend og fokus på mænd i frisørbranchen, der kun er vokset siden.
Man er ikke i tvivl, når man træder ind i Barberen i Vognmagergade. Stedet oser af maskulinitet. Barberstolene er originale og stammer tilbage fra 1937, da Barberen i Vognmagergade åbnede for første gang, medarbejderne er alle iklædt sorte bukser, hvid skjorte og butterfly, og der serveres kun sort kaffe. For kaffe latte er for tøsedrenge, men vil man have en øl, er det OK.
I det hele taget er der ikke sket de store indretningsmæssige forandringer, siden salonen blev etableret, og Jonas kan godt lide, der er en dresscode. ”Min identitet er at være barber. Men vi er ikke en amerikansk barber, hvor vi går i jeans og T-shirts. Vores rødder er den danske barber-tradition. De dyder værner vi om, og vi hylder historien hver eneste dag samtidig med, at vi naturligvis kigger fremad”.
”Jeg synes, 30erne er en utrolig interessant periode, og at kunne overtage efter en mand, Niels Clemmesen, der har stået her hver eneste dag i 41 år, forærer mig så meget historie. Derfor har det været vigtigt at holde salonen så original som muligt”.
Naturligvis er der sket små ændringer, så man følger med tiden. Man kan betale med Dankort, men der er ingen walk-ins. ”Vi er jo også nødt til at adskille os fra de andre herrefrisører, vi er i konkurrence med, og hvor man kan komme ind fra gaden og blive klippet for 80 kr. Dem, der bestiller tid, er også dem, der går op i deres hår, og det er de kunder, vi gerne vil have”, fortæller Jonas. Han er heller ikke på hverken Facebook eller Instagram. ”Det behøver jeg ikke. Jeg bliver fyldt godt op med historier fra hverdagen, og Instagram-stilen passer ikke til mig. Jeg vil helle lade håndværket og kunderne tale, og i øvrigt er vi booket fra morgen til aften hver dag uden nogensinde at have annonceret, så det er vel OK”.
Et fysisk aftryk
Men selv om det ikke er det store digitale aftryk, Barberen sætter, så er der er ingen tvivl om, at Jonas har sat et fysisk aftryk i København. ”Det er jeg da stolt af, og det giver mig stor fornøjelse. For jeg mener, det handler om at gøre en forskel i branchen, og det har jeg gjort. Der er kommet flere mænd i frisørbranchen, og her tror jeg - i al beskedenhed - at jeg har en finger med i spillet, og det samme gælder i forhold til det mere maskuline udtryk, der også er kommet i branchen”.
Faktisk fortæller han, at han lige nu er en del af et panel på NEXT, der kigger ind i at udvikle frisørbranchen til fremtiden, og barber-faget har en klar plads i den udvikling.
”Det er fantastisk at være med til at tale om fremtiden for barber-faget på den brede platform, som skolen jo er. Der er ingen tvivl om, at det skal udvikles ad den vej, for lige så meget godt, som barberfaget har gjort for mænd, lige så meget dårligt har det gjort for frisørfaget”, fastslår Jonas og begrunder det med, at den tendens, man ser lige nu, er, at der dukker flere og flere flotte barbersaloner op, men at dem, der arbejder i salonerne, ikke er uddannede.
”De kan fade og maskinklippe. Men der er jo kun en lille brøkdel af, hvad det indebærer at være herrefrisør. For mig handler det om saks, kam og kniv, og det har det altid gjort, og så er herrehår mere end bare det visuelle. Det handler i høj grad om stil. Men vi skal passe på fagligheden, ellers uddør faget, og det er netop det, vi er i gang med at skabe rammerne for på NEXT lige nu. For der er et liv efter fade. Vi skal tænke håndværket ind i herrebranchen, og vi skal genskabe en stolthed omkring håndværket”, pointerer Jonas.
Forbillede for de unge
Jonas er 43 år, og han har været frisør i 25 år. ”Det er lidt sjovt at tænke på, at der i dag er unge mennesker, der ser på mig, som jeg så på Søren Pjedsted og Helmersen, da jeg var ung”.
Han fortæller, at da han kom i lære som frisør, var der meget få mænd i branchen. ”Men jeg har altid været bedre til mennesker end til computere og skolebænk”, siger han med et smil, og han havde ikke været i lære i mere end to uger, før han, som han selv siger det, fandt ud af, at frisørfaget var han første og største kærlighed. Og han elsker stadig sit arbejde.
”Jeg elsker at udtrykke mig og være kreativ både verbalt og med mine hænder. Og så betyder det rigtig meget at være i kontakt med mennesker og at mærke, hvor de er”.
At blive en bedre frisør og hele tiden år for år fortsat at udvikle håndværket er en anden del af Jonas’ passion. ”Som herrefrisør handler det ikke så meget om trend men om at forfine håndværket og de små detaljer”.
Han mener, at mænd har flyttet sig meget mere end kvinder over de seneste 10 år. Det gælder håret, og det gælder skægget.
”Og hvis jeg ser tilbage på de 16 år, jeg har ejer Barberen, er barberfaget i dag en helt anderledes branche, end da jeg startede”.
Spørger man Jonas, hvad der inspirerer ham, er det ikke andre barberer, men forretninger, der kun findes én af, og som adskiller sig. Hans drøm er ikke at udvide med flere saloner, men at forfine den, han har.
Og i stedet for at udbygge med saloner, har han udbygget med en serie produkter ”1937”. Produktlinjen skabte han i 2016, og netop nu har han indgået en aftale med Tromborg om en relancering af produktlinjen og dermed også lanceringen af flere produkter i serien.
”Det er fantastisk at have en serie, der afspejler forretningen og den moderne mand, og som lever op til de krav, jeg selv stiller til produkterne, men det var også den hårdeste opgave, jeg nogensinde har stille mig selv. Det har været en kæmpe udfordring, men heldigvis synes Marianne Tromborg, det er sjovt at lege med”.
I dag er serien ude i godt 300 forretninger og den findes på Hotel NIMB i København. Og planen er, at den skal vokse og blive bredere på organisk vis – ligesom Barberen.
Jeg kan lide hierakiet
I Barberen i Vognmagergade er der foruden Jonas tre ansatte, og selv om strukturen i mange saloner over de seneste år er blevet en anden, og alle er deres egne chefer, mener Jonas, det er er godt med et hierarki i forretningen.
”Vi kan ikke møde, når vi har lyst. Vi går i samme uniform, mellem kl. 13-14 holder vi lukket og spiser frokost, og vi har ikke åbent i weekenden. Og vi kan ikke se det på omsætningen. Faktisk findes der ikke gode og dårlige tider hos os. Vi har rigtig meget at lave, og vi har en fleksibel hverdag”, fortæller Jonas.
Og Barberen udvikler sig. ”Vi har lige fået et lyserødt og grønt gardin. Det er stort”, smiler Jonas. ”Men som en mænds hår, er det de små detaljer, der tæller. De udvikler sig stille og roligt, og det gør Barberen også”, slutter han.