Hvis du ønsker dig et sundt, lækkert og glansfuldt hår, er det naturligvis vigtigt at bruge de rigtige plejeprodukter og at være så skånsom som muligt, når du styler. Men det, du putter i munden, har også stor indflydelse på dit hårs kvalitet og udseende.

Især juletiden med julefrokoster, snaps, fester og gaveræs er svær for håret, da alkohol, fed mad, stress og for lidt søvn gør dit hår trist og glansløst. Sørg derfor for, at din kost er varieret og indeholder følgende:

1. Omega-3 fedtsyrer er gode for hårproduktionen, giver glans og plejer hovedbunden. Omega-3 findes i bl.a. fede fisk, raps- og hørfrøolie samt kiwi og tyttebær.  

2. Proteiner fremmer hårvæksten og gør håret stærkt. De findes i bl.a. kylling, ost, æg, fisk og nødder.

3. Calcium er også godt for hårets vækst. Det findes i mejeriprodukter som mælk, ost og yoghurt. Du kan sagtens vælge de lette af slagsen, da mængden af calcium i lightprodukter også er høj.

4. B-vitaminer er en rigtig god kilde til stærkt og glansfuldt hår. De findes bl.a. i fuldkornsprodukter, bælgprodukter, frugter og grøntsager.

Hvis du er på slankekur, så husk at sørge for at få fuldkorn og vitaminer nok, da det ellers går ud over din hårkvalitet (samt hud og negle) og kroppen generelt.

I den kolde vintertid, hvor vi har færre friske frugter og grøntsager at vælge imellem, og generelt spiser federe mad, kan et kosttilskud være løsningen. Der findes flere vitamintilskud til hår, hud og negle på markedet – vælg det, som passer til dine behov og økonomi.

Og så skal du som nævnt sørge for at få nok søvn, holde igen med alkoholen og i stedet drikke rigeligt med vand, som modvirker dehydrering af håret. Stress er også bandlyst, så husk at nyde juletiden og slappe heeeelt af.

WonderBox - skønhedsabonnement