B-vitaminer booster immunforsvaret og er derfor også vigtigt for at gøre dig hår stærkt

En vigtig faktor for at få et stærkt og friskt hår, er det, vi stopper i os. Mad indeholder en masse stoffer, der bidrager på forskellige på til, at dit hår både vokser bedre og bliver fyldigere og mere holdbart. Her kan du læse om fem vitaminer og stoffer, som er vigtige at spise for at give håret et boost. Vi giver også nogle madtips, som er både nyttige og vitaminrige.

Vitamin B

B-vitaminer booster immunforsvaret, hvilket gør at hårsækkene kan beskytte sig fra frie radikaler og producere hår mere effektivt. Mad med meget B-vitamin er kød, æg og avokado.

Tips! En æggemad med avokado er en lækker og god morgenmad.

Vitamin E

Vitamin E bidrager med nødvendige olier til kroppen, der gør at håret holder sig fugtigt og blødt. Mad, som indeholder E-vitamin er vegetabilske olier, frø. nødder og oliven.

Tips! En pose nødder (helst usaltede) er det perfekte snacks. Det er både hurtigt og nemt at spise, når maven begynder at rumle.

Nødder er et perfekt snacks for at få et sundt hår.

Biotin

Biotin er et vitamin, der hjælper cellerne med at binde fedtsyrer og hæmoglobin. Disse hjælper kroppen med at producere et stærkere og mere resistent hår. Mad, der indeholder meget biotin, er brune ris, æg og havregryn.

Tips! Start dagen med havregrød. Tilsæt gerne lidt bær og frisk frugt for at få et ekstra tilskud af vitaminer og antioxidanter.

Vitamin C

Mad, der er rig på vitamin C, giver immunforsvaret et ekstra boost, hvilket fremmer en øget hårvækst. Bær og citrusfrugter indeholder meget vitamin C.

Tips! En appelsin er et super godt mellemmåltid, specielt eftersom den kan skrælles eller skæres i forvejen. En smoothie med frugt og bær kan også forberedes om morgenen og tages med.

Smoothie med friske bær og frugt er et god måde for at få alle vitaminer til sit hår.

Magnesium

Magnesium fremmer blodcirkulationen i hårsækkene, hvilket hjælper til at producere mere hår. Mad, som er rig på magnesium, er græskarfrø, spinat, fisk og fuldkornsprodukter.

Tips! Spis fuldkornsbrød og grove knækbrød i stedet for lyst brød. Put også gerne frø i grøden eller strø det over yoghurten.

 

Tekst: Alexandra Malmborg (red. Dina Boysen)

WonderBox - nyt og billigt skønhedsabonnement
4. juni 2020

Meget interessant.